تبعات مالی قرنطینه برای قرقیزستان؛ بیکاری مهم ترین تهدید

به گزارش زرین گراف، اقتصاد قرقیزستان در دوران اعلام قرنطینه در این کشور و پس از آن تا حدودی متأثر شده زیرا مدل مالی بیشکک وابستگی بیش از حد به صادرات و واردات دارد.

تبعات مالی قرنطینه برای قرقیزستان؛ بیکاری مهم ترین تهدید

دنیس برداکاف کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران به آنالیز چالش های سیاسی و مالی در قرقیزستان پس از اتمام قرنطینه پرداخت.

وی با اشاره به تغییرات سیاسی گفت: پس از قرنطینه، ساختارهای دولتی در قرقیزستان متحول شده که این امر به معنای تقویت است.

این کارشناس توضیح داد: قرقیزستان در مقایسه با دیگر کشورهای آسیای مرکزی فرق دارد زیرا در این کشور مردم، گروه های قبیله ای و افراد بانفوذ، نقش مؤثری دارند لذا حفظ ثبات و نظام در قرقیزستان کار چندان راحتی نیست.

برداکاف خاطر نشان کرد: بحران فعلی نشان داد که در دنیا جدید تنها کشورها مستقل با ساختارهای قوی می توانند به تنهایی امنیت غذایی، نظامی، مالی، بهداشتی و تکنولوژی خود را تأمین نمایند و به موفقیت خواهند رسید.

کارشناس قرقیز گفت: در حال حاضر در قرقیزستان دولت اقدام به تقویت ساختارهای خود نموده و در این جهت با مخالفت بعضی گروه ها نیز روبرو می گردد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر همزمان با سرانجام قرنطینه دولت مجبور به برعهده دریافت وظایف زیاد اجتماعی خواهد شد و نگاه مردم به دولت عوض می گردد.

برداکاف با اشاره به مسائل مالی توضیح داد: در نتیجه این بحران، اقتصاد قرقیزستان تا حدودی متأثر شده زیرا مدل مالی بیشکک وابستگی بیش از حد به صادرات و واردات دارد.

این کارشناس اضافه نمود: قرقیزستان 4 منبع درآمد اصلی از جمله استخراج طلا، صدور نیروی کار، فراوری لباس و محصولات کشاورزی داشت که قرنطینه منجر به مسدود شدن اغلب این منابع شد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی یکی از مهم ترین منابع درآمد قرقیزستان است چرا که شهفرایندان این کشور در روسیه، قزاقستان، کره جنوبی و ترکیه مشغول به کار بوده و سالانه بیش از 2 میلیارد دلار را به کشور خود ارسال می نمایند که قرنطینه این درآمدها را متوقف کرد.

این کارشناس قرقیز گفت: فراوری لباس یک ماه قبل از قرنطینه تعطیل شد زیرا واردات پارچه های فراوری ترکیه و قطعات مختلف چینی متوقف شد و همچنین تقاضا در بازارهای قزاقستان و روسیه کاهش یافت.

به گفته وی، بخش کشاورزی قرقیزستان در سال های اخیر توسعه یافت اما با این وجود کشاورزان و و دامداران در فعالیت های خود از فناوری های نوین استفاده نمی نمایند و می توان گفت صنعت کشاورزی قرقیز هنوز عقب است.

وی اضافه نمود: برای رسیدن به خودکفایی در زمینه کشاورزی باید اتحادیه های کشاورزان و دامداران تشکیل گردد زیرا در آینده تأمین تقاضای داخلی شرط اصلی بخش خصوصی خواهد بود.

بردکاف در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت مهاجرین کاری خاطر نشان کرد: آینده مهاجرین کاری مشکل بسیار بزرگی است زیرا هزاران شهفرایندان قرقیزستان واقع در روسیه شغل خود را از دست دادند.

این کارشناس توضیح داد: بر اساس آمارهای 2 ماه اخیر پول ارسالی مهاجرین کاری به قرقیزستان به کاهش یافته و این فرایند پس از قرنطینه نیز ادامه دارد و در نهایت منجر به رکود مالی می گردد.

برداکاف گفت: باید دانست که یک مهاجر کاری نیازهای 3 شهفرایند قرقیزستان را تأمین می نماید و این مدل مالی بسیار آسیب پذیر است.

این کارشناس اضافه نمود: در صورت تمدید قرنطینه عمومی در روسیه مهاجرین کاری شغل های خود را از دست می دهند و به مجبور به بازگشت به قرقیزستان می شوند.

وی در سرانجام توضیح داد: بازگشت هزاران مهاجر کاری به قرقیزستان منجر به رشد سریع نرخ بیکاری می گردد و این تهدید جدی بر امنیت ملی است.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 130

به "تبعات مالی قرنطینه برای قرقیزستان؛ بیکاری مهم ترین تهدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات مالی قرنطینه برای قرقیزستان؛ بیکاری مهم ترین تهدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید