روسیه: ناتو بدون یک دشمن عظیم نمی تواند وجود داشته باشد

به گزارش زرین گراف، مقامات وزارت خارجه روسیه معتقدند، نشست سران کشورهای عضو ناتو نشان داد که این اتحاد نظامی برای توجیه اقداماتش احتیاج به وجود یک دشمن عظیم دارد و اکنون تهدید از جانب چین نیز به چالش روسیه اضافه شده است.

روسیه: ناتو بدون یک دشمن عظیم نمی تواند وجود داشته باشد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که نشست رهبران کشور های عضو ناتو ثابت کرد که پیمان آتلانتیک شمالی نمی تواند بدون وجود یک دشمن عظیم به موجودیت خود ادامه دهد.

این دیپلمات روس گفت: نشست سران بروکسل بار دیگر کد ژنتیکی ناتو را فاش کرد: این اتحاد نظامی بدون وجود یک دشمن عظیم نمی تواند موجودیت داشته باشد؛ و اکنون تهدید از جانب چین به چالش روسیه اضافه شده است. واقعیت این است که کشور های عضو ناتو برای ادامه موجودیت خود احتیاج دارند تا دشمنانی، هرچند ساختگی، برای خود در نظر بگیرند تا بتوانند اقدامات خود در سراسر دنیا را توجیه نمایند.

در جریان نشست سران ناتو در بروکسل معین شد که رهبران کشور های عضو این پیمان در حال کار به روی یک سند اصولی - دکترین راهبردی ناتو هستند که قرار است در سال 2022 به تصویب برسد. از جمله تهدیدات بالقوه برای امنیت کشور های عضو ناتو، برای نخستین بار در تاریخ از چین نام برده شده است. اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به خصوص نگران همکاری های روسیه و چین در عرصه دفاعی و مانور های نظامی مشترک دو کشور در منطقه آسیا و اقیانوس آرام هستند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در آستانه نشست سران بروکسل گفت که روابط ناتو و روسیه به پایین ترین سطح از زمان دوران جنگ سرد رسیده است. به گفته وی، تبادل نظر بین بروکسل و مسکو نشانه ضعف این پیمان نبوده، بلکه برعکس به منزله قدرت ناتو است و به همین دلیل وی از مذاکرات رهبران روسیه و آمریکا در ژنو استقبال می نماید.

ناتو جامعه دنیای را فریب داده و وعده عدم گسترش به شرق را نقض نموده است

در خبر دیگری گزارش شده، ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتظارات جامعه بین المللی را فریب داده و وعده های خود را نقض می نماید. زاخارووا بدین ترتیب به تفسیر اظهارات ولادیمیر پوتین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان. بی. سی آمریکا پرداخت که گفته بود، ناتو در دوران اتحاد جماهیر شوروی قول داده بود که هرگز به سمت شرق گسترش پیدا نخواهد کرد، ولی به این وعده خود عمل نکرد.

روز گذشته (سه شنبه) وزارت امور خارجه روسیه در تأیید سخنان پوتین، منتخبی از اظهارات سیاستمداران غربی در ملاقات با میخائیل گورباچف رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق را منتشر کرد.

ماریا زاخارووا در این باره گفت: کشور های عضو ناتو جامعه بین المللی که امیدوار است مرحله جدیدی از توسعه کره زمین - مرحله بدون بلوک بندی، بدون تقابل سیستم ها و تهدید به نابودی یکدیگر شروع گردد را فریب داده است.

به گفته وی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جریان ملاقات خود با دبیرکل ناتو در سال 2018، منتخبی از اظهارات سیاستمداران غربی در مورد غیرقابل قبول بودن گسترش ناتو به سمت شرق را به وی ارائه داد که اکنون متأسفانه از این نظریه صرف نظر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد: طی چندین سال گذشته زیرساختار های نظامی ناتو به مرز های روسیه نزدیک شده و واحد های نظامی چندملیتی ناتو در منطقه دریای بالتیک مستقر شده اند، مراکز نگهداری تسلیحات سنگین نظامی در مناطق مختلف اروپا ایجاد شده، تعداد مانور های نظامی مشترک کشور های ناتو در حال افزایش بوده، زیرساختار های نظامی ناتو در حال مدرنیزه شدن بوده و بودجه نظامی کشور های عضو این پیمان مرتباً در حال افزایش است.

به گفته وی، تمامی این اقدامات ناتو خطر بروز حوادث غیرمنتظره نظامی را افزایش داده و تنها باعث تشدید وخامت اوضاع در قاره اروپا شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 872

به "روسیه: ناتو بدون یک دشمن عظیم نمی تواند وجود داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: ناتو بدون یک دشمن عظیم نمی تواند وجود داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید