انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برجام

به گزارش زرین گراف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از بیانیه اخیر سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد.

انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برجام

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره بیانیه اخیر سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس درباره برجام، اظهار کرد: بعضی بندهای این بیانیه تنها سوالاتی درباره اهداف آینده این شرکای برجام در این جهت ایجاد می نمایند.

زاخارووا در ادامه گفت: دلیل اصلی تمام مسائل و شکست ها در اجرای توافق هسته ای با ایران، اقدامات خراب کارانه آمریکا بوده و هست که به طور یک جانبه از برجام خارج شد و تا به امروز به تخطی سیستماتیک از مندرجات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ادامه داده است. ظاهرا، این در اروپا هم احساس می گردد چرا که ضرورت دانستند تاسف و نگرانی شان در این باره را ابراز نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت: اطمینان بخشی های شرکایمان در انگلیس، آلمان و فرانسه در تعهد به برجام و در راه دست یابی به راه کاری برای کاهش تاثیر منفی آمریکا بر ایران با اقداماتشان در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای افزایش تنش پیرامون برنامه هسته ای ایران و همچنین فکر کردن به فعال کردن مکانیسم حل اختلاف که در بند 36 برجام قید شده است، سازگاری ندارد.

او با بیان اینکه شکافت های متعدد موجود در فرایندهای مربوطه باعث شده تا به امروز بازه زمانی مکانیسم حل اختلاف شروع نگردد، مطرح نمود: کمیسیون مشترک[برجام] قصد نداشت این کار را انجام دهد. در نتیجه، هیچ تصمیمی برای اجرایی کردن آن گرفته نشد و هیچ راهی برای بیرون رفتن از بن بست این فرایند وجود ندارد.

زاخارووا علاوه بر این اعلام کرد: امیدواریم که خط مشی برلین، لندن و پاریس در راستای وظایف حیاتی حفظ برجام و بازگرداندن فرایند اجرای آن در چارچوب توافق شده اصلی قرار بگیرد. از نظر ما تمام اعضای برجام باید تعهدشان را نسبت اهداف عالی معین شده در برجام اثبات نمایند. پنجمین سالروز برجام در تاریخ 14 جولای دلیل خوبی برای این است. از شرکای اروپایی برجام می خواهیم از این فرصت برای بازگشت به دستورکار سازنده و متحد و ادامه دادن کوشش برای هدفی مشترک استفاده نمایند.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی این مطرح می گردد که تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] آدینه هفته گذشته پس از ملاقات و رایزنی بیانیه ای را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کردند.

این سه کشور در بیانیه شان مطرح نمودند: ما به اتفاق هم، به وضوح تاسف و نگرانی مان را درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های دوباره بر ایران ابراز نموده ایم. از مه سال 2018 بی وقفه برای حفظ توافق فعالیت نموده ایم.

تروئیکای اروپا در بخشی از این بیانیه مدعی اجرای کامل تعهداتشان نسبت به برجام شده و از اقداماتی مانند ایجاد سازوکار اینستکس که تا به امروز ناکارآمد بوده است به عنوان اقداماتی فراتر از توافق در راستای حمایت از آن یاد کردند.

این سه کشور اروپایی همچنین از ایران خواستند مذاکرات و اقداماتی قابل توجه را در هماهنگی با آن ها و دیگر کشورهای عضو برجام در این زمینه انجام دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 265

به "انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید