یونان و اروپا همچنان بر سر دو راهی ابهام

به گزارش زرین گراف، خبرنگاران: روزی نیست که خبری تازه از یونان به صفحه اول رسانه های دنیا، کشیده نشود. یک روز، دولت چپگرای آن به پیشنهادات ریاضتی روی خوش نشان نمی دهد و یک روز دیگر با جان و دل آن را قبول می نماید.

یونان و اروپا همچنان بر سر دو راهی ابهام

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، یونان بعنوان پاشنه آشیل اروپای 2015 به کابوسی ادامه دار برای رهبرانی چون مرکل و اولاند تبدیل شده و دو نسخه اصلی همیشه به مثابه راهی برای انتها بحران آتن، پیشنهاد می گردد. یکی ماندن در حوزه یورو و دیگر خروج از یورو. آنچه اما در این میان معین است، بسیاری از مردم یونان دیگر تاب و توان ریاضت کشیدن را ندارند و به روزهای گذشته فکر می نمایند، به روزهایی که با دراخما، اوضاع شان روبراه بود.

خبرنگار بین الملل خبرنگاران برای آنالیز آخرین تحولات در یونان با خانم رودی کِراستا (Rodi Kratsa) نماینده این کشور در مجلس اروپا و همچنین عضو ارشد حزب دموکراسی جدید در یونان، تبادل نظریی تفصیلی انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد:

خبرنگاران: آیا فکر می کنید که نخست وزیر الکسیس سیپراس می تواند اقتصاد یونان را دوباره احیا کند؟

کِراستا: در سیاست، همه چیز با توجه به نتیجه قضاوت می گردد و ارزیابی نخست وزیر سیپراس نیز به همین شکل خواهد بود. در حال حاضر، آنچه که من می توانم در خصوص نگرانی هایم بگویم بر اساس دو مسئله خواهد بود: نخست اینکه ایدئولوژی آقای سیپراس در مقابل قوانین توسعه و احتیاجهای اقتصاد یونان است. او به یک دولت عظیم پر هزینه معتقد است، در بازار کاری که به طور کامل، مقرراتی و بدون انعطاف پذیری بوده و میزان اقتصادیات بالاست، امکانات محدودی برای سرمایه گذاری خصوصی در بخش های استراتژیک وجود دارد. این فرمول، همانطور که می دانیم، تنها باعث ایجاد کسری بودجه می گردد. دوم، آقای سیپراس قوانین منطقه یورو را برای تعادل بودجه و رقابت آزاد باور ندارد. او باعث روابطی منفی با شرکای ما شده است و به جای تصمیم گیری شجاعانه زمان های با ارزشی را در بازی های سیاسی هدر داده است. البته، یک واقعیت مثبت وجود دارد که او اکنون اعتراف نموده است که اروپا را به عنوان یک واقعیت بین المللی پذیرفته است. من امیدوارم که او برای خود و برای حزب متبوعش این مسائل را شفاف سازی کند، او احتیاج دارد تا از مسئولیت عظیمی که به آن متعهد شده است مطلعی داشته باشد و به سرعت جهت توسعه قابل اعتمادی را معین کند. کشور امکانات زیادی دارد و منتظر فرصت هاست. ما نیز در حزب مخالف، به او یاری خواهیم کرد چرا که حزب دموکراسی جدید حزبی میانه روست و وابستگی به اروپا و همچنین اقتصادی آزاد با عدالت اجتماعی را تضمین نموده است.

خبرنگاران: آیا خروج یونان از اتحادیه اروپا تصمیم درستی است؟ چرا؟

کِراستا: هیچ شانسی برای مناسب بودن این تصمیم وجود ندارد، چه برای یونان و چه برای منطقه یورو و چه برای اعتبار اتحادیه اروپا، هم در چشم شهروندان خود و هم بقیه دنیا. اول از همه، اثرات فاجعه باری برای یونان و همچنین اثرات اقتصادی پیش بینی نشده و غیر قابل محاسبه ای برای بقیه اروپا و دنیا دارد. همه ما باید این خطرات را جدی بگیریم. به موازات آن، منطقه یورو، شخصیت و پویایی خود را به عنوان اتحاد کشورهای دارای اهداف مشترک و چشم انداز روشن از دست می دهد. این امر می تواند باعث حرکت رو به عقب اتحادیه اروپا گردد. من باید به شما یادآوری کنم که اتحادیه اروپا گرچه با گام های کوچکی به جای قدم های عظیم از بحران عبور نموده است، اما هرگز به عقب برنگشته است. همه ملل عظیم و کوچک و همچنین نهادهای اروپایی، مسئولیت های امروز ما را برای جلوگیری از یک تصادف ممکن افزایش می دهند.

خبرنگاران: به چه بخش هایی از اقتصاد یونان سیاست های ریاضتی تحمیل می گردد و چرا این سیاست ها با مخالفت گسترده ای روبرو شده است؟

کِراستا: ریاضت تمام بخش های اقتصاد و جامعه را در بر می گیرد از آنجایی که (این سیاست ها) باعث کاهش دستمزدها و حقوق بازنشستگی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم و افزایش اقتصادیات ها می گردد، مورد مخالفت قرار گرفته است.

به موازات این بسته (ریاضتی)، اقدامات اصلاحی باعث تغییراتی در حقوق و مزایا، روش زندگی و سود روزانه می گردد. بعنوان مثال با به راه افتادن مشاغل کاذب، کار کسانی که از اقتصادیات فرار می نمایند، رونق می گیرد. همچنین باعث افزایش فساد تعدادی از کارکنان بخش دولتی و بالا بردن محدودیت سنی برای دریافت حقوق بازنشستگی می گردد.

این شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی توسط پوپولیست ها و ضداروپاییان راستگرا و البته چپگراها استفاده می گردد که باعث راهنمایی نادرست شهروندان و به دام افتادن آنها می گردد. با توجه به مثال یونان ما یاد می گیریم که اصلاحات و بازسازی اقتصادی باید با گام های راسخ و به مرور زمان و با رشد و توسعه موازی امکانات سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی اتفاق بیافتد.

خبرنگاران: چندین سال است که سیاست ها و اقداماتی برای خروج از بحران در یونان پیگیری شده است. اما به نظر می رسد که این سیاست ها نتیجه بخش نبوده است. چرا این سیاست ها جواب نمی دهند؟

کِراستا: ما احتیاج به روشن شدن یک چیز داریم. اقداماتی که ما ذکر کردیم با توجه به این واقعیت است که یونان مجبور بوده است تا تغییرات سریع اقتصادی را به دلیل کسری (بودجه) زیاد انجام دهد، کسری بودجه ای که در سال 2009 در حدود 12 درصد بود و یونان نمی توانست در سطوح مجاز از بازارهای اقتصادی استقراض کند. شرکای اروپایی ما و صندوق بین المللی پول به یونان، منابع اقتصادی قرض دادند و یک نقشه راه و یک تفاهمنامه را شامل تقاضاهایی برای تغییر شرایط تحمیل کردند که این باعث رکود اقتصادی، بیکاری و بحران اجتماعی شد. ما کسری بودجه را تا 3 درصد در سال 2014 پایین آوردیم. پیش بینی نهادهای بین المللی برای سال 2015 حدود 2 درصد بود که این امکان را ایجاد می نماید که به تدریج با مسئله بیکاری و استقراض از بازارهای بین المللی مقابله کنیم. به موازات این، یونان برای رقابتی شدن که لازمه حضور در منطقه یورو و رقابت های بین المللی است، اصلاحات و تغییرات زیادی را انجام داد. برای این امر جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی، هر دو به صورت جزئی و عمده آغاز شد.

در طی این دوره حیاتی، حزب مخالف آن موقع (SYRIZA و دیگران) دولت را به برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام وادار نموده و در پی آن یک بحران سیاسی ایجاد شد؛ از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری توسط مجلس مسدود شده بود، آنها به وسیله وعده های انتخاباتی مجلسی برنده شدند، در صورتی که آنها نمی توانند آن وعده ها را اجرایی نمایند. با توجه به نادیده دریافت و یا تغییر واقعیت اروپا و قوانین و همچنین تعهدات طلبکاران، اینکه چه اتفاقی می افتد شما از آن مطلع هستید. این دوره نمی تواند با خروج از تفاهم نامه و برنامه دقیق آن انتها یابد. این مایه تاسف است که مردم یونان به این نقطه رسیده اند و در حال حاضر ما باید دوباره از اول آغاز کنیم البته با تدابیر شدیدتر.

خبرنگاران: سیاستهای اقتصادی یونان توسط سران دولت و سیاست های پولی یونان توسط اتحادیه اروپا معین می گردد. این دوگانگی چه مسائلی ایجاد می نماید؟

کِراستا: آنچه شما توصیف می کنید به منزله ضعف اساسی منطقه یورو است. سیاست های پولی در سطح اروپا توسط بانک مرکزی اروپا مدیریت می گردد اما از سوی دیگر سیاست های اقتصادی و اقتصادی در سطح ملی باقی می ماند. پس از بحران سال 2009 و اثرات آن، هماهنگی بیشتر سیاست های اقتصادی از کشورهای اروپایی و کنترل کارآمدتر سیاست های ملی به وسیله پیمان ثبات و توسعه بوده است. البته این کافی نیست. احتیاجهای منطقه یورو، همچنین حاکمیت اقتصادی و سیاسی باید با پاسخگویی دموکراتیک همراه باشد. این کار، به بودجه خاص خود احتیاج دارد به طوری که بتوان به همبستگی این کشورها یاری کرد، چرا که آنها ابزار لازم را ندارند. انعطاف پذیری سیاست های پولی، شامل کاهش ارزش پول است. اگر ساختارهای محکمی در منطقه یورو وجود داشتند، ما به بحران یونان نمی رسیدیم و در صورت اتفاق ، سریعتر و با موفقیت بیشتر به آن رسیدگی می شد.

خبرنگاران: چرا بسیاری از مردم تصور می نمایند که راهکار مسائل اقتصادی کشور جدا شدن از منطقه یورو است؟

کِراستا: به خاطر این واقعیت است که برنامه پذیرش یونان احتیاج به زمان بسیار طولانی دارد، که اثرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی چند وجهی روی یونان دارد و افکار عمومی کشورهای عضو منطقه یورو را خسته می نماید. همچنین، امروز منطقه یورو احساس امنیت می نماید با توجه به این واقعیت که مکانیزم لازم برای محافظت در برابر خروج احتاقتصادی را توسعه داده اند. به این دلایل، یونان، نباید هیچ گونه اشتباهی را انجام دهد و تمایلات برای برنامه خروج یونان را فعال کند. در هر صورت، اکثریت مردم یونان از باقی ماندن در منطقه یورو حمایت می نمایند. آنها احتیاج به امنیت و رشد دائمی دارند. من امیدوارم که دولت به این امر احترام بگذارد و کوشش های سازنده ای انجام دهد.

خبرنگاران: سیاستمداران چپ در یونان قدرت را در این کشور به دست آورده اند. آنها تا چه حد مصمم به جدا شدن یونان از اتحادیه اروپا هستند؟

کِراستا: شعار رسمی نخست وزیر و دولت این است که آنها می خواهند یونان در منطقه یورو و البته در اتحادیه اروپا باقی بماند و آنها این خواسته را از مردم یونان دریافت نموده اند. اما ما باید دو عامل نگران نماینده را ذکر کنیم. نخست، در رابطه با دولت و همچنین احزابی که از آن حمایت می نمایند این نظر وجود دارد که از جدایی بین شرکای اروپایی و خروج کنترل شده یونان از یورو حمایت می نمایند و آنها این را مستقیم یا غیر مستقیم بیان می نمایند. این باعث بوجود آمدن عدم اطمینان و نگرانی در داخل و خارج از یونان می گردد. دوم، آنها به این برنامه سخت که باید اجرا نمایند اعتقاد ندارند و این را به صورتی آشکار بیان نموده اند. ولی هیچ زمان و فضای دیگری برای تاخیر وجود ندارد. این چیزی است که حزب ما در حال کوشش برای جلوگیری از وقوع آن است.

خبرنگاران: با تمام این تفاسیر، پیشنهادهای شما برای حل بحران یونان چیست؟

کِراستا: بحران یونان باید در جهت منافع یونان، شهروندان یونانی، اتحادیه اروپا و اقتصاد دنیای حل گردد. یونان کشوری با امکانات رشد زیاد و موقعیت ژئوپولیتیکی بسیار مهم است که در یک منطقه حساس با چالش های زیادی قرار گرفته است. بنابراین ثبات آن برای همه ارزشمند است. اول از همه، ما باید صندلی مان را در منطقه یورو تثبیت کنیم و برای حذف هر فکر و احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا، باید برنامه بلندپروازانه اصلاحات را تکمیل کنیم و کارآفرینی و سرمایه گذاری های مستقیم عظیم را تشویق کنیم. ما باید شرکایی که به ما وام داده اند و سرمایه گذاران بین المللی را نسبت به عزم و تعهدمان به تغییر، متقاعد کنیم و اعتماد را در آن ها بوجود آوریم. در نتیجه می توانیم به وسیله منابع حاصل از سرمایه گذاری و البته کاهش بدهی های عمومی که بسیار بالا است و به منزله یک مانع در جهت بازسازی است، بهتر یاری کنیم. همه ما باید مسئولیت های خود را در این دوره انجام دهیم، در هر دو طرف یونان و اتحادیه اروپا. دموکراسی جدید، به عنوان اکثریت مخالفان در حال حاضر حمایت خود را در مجلس در خصوص توافق جدید دولت با وام دهندگان، نهادهای اروپایی و صندوق بین المللی پول نشان داده است.

خبرنگاران: و اما یک سوال حاشیه ای؛ نظر شما در خصوص توافق هسته ای میان ایران و 1 + 5 چیست؟ اثرات توافق بین ایران و یونان برای توسعه روابط دو جانبه چیست؟

کِراستا: توافق هسته ای لازم بود و از هر منظر، بعد از 36 سال انزوای بین المللی ایران و خصومت بین ایران و غرب، امری اجتناب ناپذیر بود. من باور دارم که شرایط برای توقف گسترش سلاح های هسته ای در منطقه و همچنین ثبات و توسعه باز شده است، اما ما هنوز در آغاز راه هستیم. توافق متوازن است، اما برای رسیدن به نتایج آن، قبل از هر چیز، احتیاج به آرامش خود ایران و همچنین تمام قدرت های دیگر منطقه وجود دارد، به این دلیل که قطعا واکنش هایی وجود خواهد داشت، از هر دو سمت، چه لیبرال ها که خواستار تغییر فوری هستند و چه محافظه کاران افراطی که نمی خواهند هیچ چیز تغییر کند. صلح و ثبات در منطقه شنماینده است. این دلیل به تنهایی باعث احتیاط، مسئولیت و گفت وگو خواهد شد و نتایج مثبتی که ما می خواهیم را به ارمغان می آورد. اکنون زمان برای دیپلماسی بیشتر و همچنین برای یک کنفرانس بین 1 + 5 و بازیگران منطقه برای ترویج همکاری، اهداف مشترک و اعتماد است.

من همچنین بر این باورم که ایران با امکانات تولیدی زیاد و سطح بالایی از منابع انسانی فرصت هایی جدید برای ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری در تمام بخش ها و اشتغال پیدا می نماید. با یونان نیز، کانال های همکاری وجود دارد، به وسیله همکاری های مستمر دو جانبه، از جمله بخش های بازرگانی و تجارت دریایی، گردشگری و فرهنگ و یا به وسیله سطوح چندجانبه برنامه های اتحادیه اروپا از جمله در بخش های فن آوری، پژوهش، همکاری های دانشگاهی.

تبادل نظر از : مهدی دل روشن

منبع: تسنیم
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 135

به "یونان و اروپا همچنان بر سر دو راهی ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونان و اروپا همچنان بر سر دو راهی ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید