گردشگری قم از مانع زدایی ها تا پشتیبانی ها

به گزارش زرین گراف، به بهانه پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری عملکرد گردشگری قم در شش ماه گذشته بررسی شد.

گردشگری قم از مانع زدایی ها تا پشتیبانی ها

به گزارش از ، به نقل از اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،بررسی عملکرد گردشگری قم در شش ماه گذشته نشان می دهد که این اداره کل در حوزه گردشگری فرایند رو به رشدی را طی کرده است چرا که در زمینه رفع موانع از منطقه ها 12گانه نمونه گردشگری و تأمین زیرساخت ها و افتتاح پروژه های گردشگری و همچنین واکسیناسیون نیرو های شاغل در تأسیسات گردشگری عملکرد خوبی داشته است.

جزئیات بیشتر عملکرد استان قم در حوزه گردشگری را در این گزارش می خوانید.

علیرضا ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان این که تا به امروز 54 موافقت اصولی به ارزش 13 هزار و 904 میلیارد ریال برای ایجاد، اصلاح، تکمیل و توسعه طرح های گردشگری استان صادر شده است، گفت: این طرح ها شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، مجتمع گردشگری، واحد های پذیرایی، سفره خانه سنتی، اقامتگاه بوم گردی و مرکز سرگرمیی سرگرمی است که پس از بررسی در کمیته فنی سرمایه گذاری موافقت اصولی آن ها صادر شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان این که سرمایه گذار پس از اخذ استعلام لازم از دستگاه های اجرایی، پیروز به دریافت موافقت ایجاد می شود، افزود: در حال حاضر 56 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 31 هزار و 542 میلیارد ریال در استان در حال ساخت است که پیش بینی می شود با اتمام و بهره برداری از پروژه های گردشگری برای 2 هزار و 441 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود.

ارجمندی با اشاره به تعریف پروژه های گردشگری قم در قالب پروژه های جهش تولید، اظهار کرد: پروژه های گردشگری جهش تولید در استان شامل پنج مجتمع گردشگری و چهار هتل و با حجم سرمایه گذاری حدود 101 هزار میلیارد ریال است که برای 348 نفر اشتغال ایجاد می کند.

او با بیان این که با استفاده از نظر مدیران انجمن ها و جوامع گردشگری زیرساخت های مورد نیاز تأسیسات گردشگری قم احصا شده است، نام کرد: برآورد اولیه برای تأمین زیرساخت های گردشگری استان 490 میلیارد ریال است که انتظار می رود با اتمام آن، زمینه برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری بیش از گذشته فراهم شود.

او با اشاره به درخواست 770 میلیارد ریالی تسهیلات در حوزه گردشگری استان گفت: این تسهیلات تمام مصادیق گردشگری را شامل می شود که تا به امروز 25 واحد شامل شش هتل و هتل آپارتمان، یک خانه مسافر، سه مهمانپذیر، سه سفره خانه سنتی، شش دفتر خدمات مسافرتی و شش مجتمع گردشگری و واحدپذیرایی درخواست تسهیلات داشته اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان این که 12 منطقه نمونه گردشگری در استان وجود دارد که تا به امروز فقط دو منطقه آن راه اندازی شده است، شرح داد: با توجه گذشت سال ها و عدم پیگیری برخی از سرمایه گذاران در راه اندازی پروژه ها، ابطال مجوز از سه منطقه نمونه گردشگری جمکران، عوارضی تهران و دیرگچین را در کارگروه گردشگری استان به تصویب رسانده ایم.

او با اشاره به نامگذاری سال 1400 به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، اظهار کرد: رفع موانع از منطقه ها نمونه گردشگری قم در اولویت برنامه های گردشگری این اداره کل قرار گرفته است.

ارجمندی به شرایط کنونی تأسیسات گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در استان 98 دفتر خدمات مسافرتی، 62 هتل و هتل آپارتمان، 74 مهمانپذیر، 108 خانه مسافر، 59 واحدپذیرایی بین راهی، 15 سفره خانه سنتی، 27 مجتمع گردشگری، سه مرکز سرگرمیی و سرگرمی، یک مرکز گردشگری سلامت و دو منطقه نمونه گردشگری و در مجموع 449 واحد گردشگری در قم وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به توقف سفر گردشگران داخلی و خارجی به شهر قم و حذف درآمد های حاصل از آن، اظهار کرد: با شروع کرونا حدود 20 هزار نفر نیروی آموزش دیده در صنعت گردشگری بیکار شدند که بیشتر آن ها جذب مشاغل دیگر به ویژه کارخانه های صنعتی شدند.

او با اشاره به خسارت 20 هزار میلیارد ریالی کرونا به صنعت گردشگری قم گفت: انجام کمک های تسهیلاتی و پرداخت وام، از راهکار های جبران خسارت کرونا در حوزه گردشگری است.

ارجمندی با بیان این که با تمام توان برای حمایت از صنعت گردشگری قم تلاش کرده ایم و جلسات مختلفی را با مدیران دستگاه های اجرایی داشته ایم، شرح داد: برای تسهیلات کرونا در قم 213 پفراینده تشکیل شده که با پرداخت حدود 144 میلیارد ریال، از اشتغال 668 نفر حمایت شده است.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1002

به "گردشگری قم از مانع زدایی ها تا پشتیبانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری قم از مانع زدایی ها تا پشتیبانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید