چگونه رشد مثبت مالی ادامه دار می گردد؟

به گزارش زرین گراف، با توجه به اعلام مثبت شدن رشد مالی در شش ماهه ابتدایی سال از سوی رئیس کل بانک مرکزی و گزارش مرکز پژوهش های مجلس از خارج شدن رشد مالی سال جاری از دامنه منفی، اقتصاددانان دیدگاه متفاوت تری نسبت به رشد مالی دارند و مثبت شدن آن را مستلزم اصلاح ساختارها و مواردی در ارکان مالی کشور می دانند.

چگونه رشد مثبت مالی ادامه دار می گردد؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، با احتساب دو سال گذشته و سه ماهه ابتدایی امسال آمارهای رشد مالی نشان می دهد که اقتصاد ایران بیش از دو سال است که از رشد منفی رنج می برد و با آن دست وپنجه نرم می نماید اما جدیدترین اعلام رئیس کل بانک مرکزی درباره شرایط رشد مالی بیانگر مثبت شدن این متغیر مالی در شش ماهه اول است.

طبق اظهارات همتی، رشد مالی بدون نفت در شش ماه اول امسال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت 1.4درصد و رشد مالی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت 1.3 درصد است.

همچنین، رشد مالی با نفت فصل اول و دوم سال 1399 به ترتیب منفی 2.9 درصد و مثبت 5.1 درصد و رشد مالی بدون نفت، به ترتیب، منفی 0.6درصد و مثبت 3.2 درصد بوده است.

پیش از این، چشم انداز رشد مالی کشور از سوی مسئولان کشور چون رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی مثبت اعلام شده بود و آن ها معتقد بودند که تا سرانجام سال اقتصاد ایران فرایند رشد را طی و مثبت خواهد شد که آخرین اطلاعات بیانگر رشد مالی مثبت است.

از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس نیز به تازگی در گزارشی پیش بینی نموده است که رشد مالی کشور از دامنه منفی خارج می گردد که در این بین، باید مشخص گردد که تحت تاثیر چه عواملی به این رشد مالی مثبت در شش ماهه اول سالجاری دست یافته ایم که بانک مرکزی باید با انتشار اطلاعات مربوطه، این شفاف سازی را انجام دهد.

اما در این بین، کارشناسان مالی دیدگاه متفاوت تری در این راستا دارند و معتقد هستند که امسال هم مانند سال گذشته رشد منفی مالی ادامه پیدا می نماید.

طبق گفته اقتصاددانان چون حیدر مستخدمین حسینی از بین بردن محدودیت های موجود در فضای کسب وکار، یکی از اقدامات مهم در راستای مثبت شدن رشد مالی یا به عبارتی تداوم آن است.

همچنین، به اعتقاد محمود جامساز برای رشد مالی مثبت باید ساختار اقتصاد دولتی سیاسی، سیاستگذاری های انفعالی، انسداد منابع ورود ارز به کشور، نرخ سرمایه گذاری منفی و خروج سرمایه از کشور اصلاح گردد.

علاوه براین، برای اینکه چشم انداز رشد مالی مثبت باقی بماند، باید ملزومات تحقق آن همچون ایجاد محیط اعتمادبخشی برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی به عنوان عنصر اصلی توسعه اقتصاد کشور وقوع بپیوندد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 586

به "چگونه رشد مثبت مالی ادامه دار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رشد مثبت مالی ادامه دار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید