چرا لاک پشت ها پیر نمی شوند؟

به گزارش زرین گراف، پیر شدن در لاک پشت ها به نسبت سایر حیوانات کمتر قابل مشاهده است و این مساله برای محققان و دانشمندان همچنان یک چالش پژوهشی است.

چرا لاک پشت ها پیر نمی شوند؟

طول عمر لاک پشت ها یکی از جنجال برانگیز ترین موضوعاتی است که دانشمندان با آن درگیرند.

عناوین مطلب

  • دلایل طول عمر لاک پشت ها
    • در بدن لاک پشت ها چه می گذرد؟
    • مطالعه نو درباره لاک پشت ها
    • بعلاوه بخوانید:

لاک پشت ها دارای عمری طولانی هستند و معمولاً تا 100 سال یا بیشتر زندگی می نمایند. با این وجود، آن ها به نسبت سایر حیوانات، به ندرت پیر می شوند و این مساله برای محققان و دانشمندان موضوعی چالش برانگیز است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

دلایل طول عمر لاک پشت ها

یکی از دلایل طول عمر لاک پشت ها مربوط به فیزیولوژی لاک پشت ها است. برخلاف بسیاری از حیوانات که با رشد سریع در سال های اولیه زندگی، به سرعت به سن بلوغ می رسند، لاک پشت ها رشد آهسته ای دارند و در طول عمر خود تغییرات فیزیکی چشمگیری ندارند. به همین علت، پیر شدن در آن ها به نسبت سایر حیوانات کمتر قابل مشاهده است.

در بدن لاک پشت ها چه می گذرد؟

لاک پشت ها از مکانیزم هایی برای مقابله با پیری استفاده می نمایند. به عنوان مثال، بدن آن ها دارای آنزیم هایی است که از فراوری رادیکال های آزاد جلوگیری می نمایند. رادیکال های آزاد از بین رفتن سلول های بدن و پیر شدن آن ها ناشی می شوند. با این حال، لاک پشت ها با داشتن آنزیم های محافظ، از این مسائل جلوگیری می نمایند.

به علاوه، طول عمر لاک پشت ها به سیستم ایمنی قوی آن ها نیز مربوط است. آن ها به راحتی در برابر بیماری ها و عفونت ها مقاومت می نمایند و این مساله نقش مهمی در افزایش عمر آن ها دارد.

دو مطالعه نو که پنجشنبه 23 جون در مجله ساینس منتشر شد، نشان می دهد که لاک پشت ها سرعت پیری بسیار آهسته ای دارند. در شرایط مطلوب، بدون استرس پیدا کردن غذا و به دور از شکارچیان، حتی ممکن است هیچوقت پیر نشوند.

مطالعه نو درباره لاک پشت ها

ریتا دی سیلوا، نویسنده ارشد این مطالعه، در دانشگاه دانمارک و زیست شناس دانشگاه دو پورتو در پرتغال، می گوید: چیزی که مساله را جالب تر می نماید این است که انسان های امروزی هنوز نتوانسته اند به این مرحله برسند.

با اینکه ما در دنیایی زندگی می کنیم که نسبت به اجداد اولیه مان چالش های کمتری برای بقای روزانه داریم اما همچنان با معضل پیری درگیر هستیم.

دی سیلوا به لایو ساینس گفت: به عنوان انسآن های مدرن، ما تمایل داریم در شرایطی ایده آل زندگی کنیم، بنابراین محیط ما به ایده آل نزدیک می گردد اما نمی توانیم نرخ پیری را کاهش دهیم.

درک ابرقدرت ضد پیری لاک پشت ها مستلزم این تصور ذهنی است که اگرچه مرگ اجتناب ناپذیر است، اما پیری می تواند اجتناب ناپذیر باشد.

پیری، تضعیف یک موجود زنده با افزایش سن است. با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف می گردد و استخوآن ها شنماینده می شوند. علاوه بر این، با هر سال افزایش سن، احتمال مرگ از نظر آماری بیشتر می گردد.

دانشمندان مدت هاست متوجه شده اند که لاک پشت ها می توانند عمر بسیار طولانی داشته باشند. به عنوان مثال، سال جاری، یک لاک پشت غول پیکر به نام جاناتان 190 ساله شد و لقب پیرترین لاک پشت تاریخ و مسن ترین حیوان را به خود اختصاص داد.

تحقیقات روی زیست شناسی لاک پشت ها نشان می دهد که لاک پشت ها می توانند به سرعت سلول های آسیب دیده را از بین ببرند و در برابر آسیب DNA که در طول زمان مقاوم هستند.

سوال بزرگ، از نظر تکاملی، این است که چطور لاک پشت ها این قدرت ضد پیری باورنکردنی را دارند و چرا باقی ما جانداران در حال پیر شدن هستیم.

به عقیده دانشمندان با اینکه بسیاری از این گونه ها با افزایش سن نمی میرند اما بعضی به وضوح دچار ناتوانی های ناشی از کهولت سن می شوند. به طور مثال جاناتان، لاک پشت 190 ساله مورد تحقیق، نابیناست و قدرت بویایی اش را از دست داده.

مطالعه لاک پشت ها می تواند به کشف اسرار ضد پیری برای انسان یاری کند، اما تحقیقات بیشتری برای رسیدن به اکسیر جوانی مورد احتیاج است.

پیشنهاد مطالعه: وقتی حیوانات مقابل دوربین ژست می گیرند را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1421

به "چرا لاک پشت ها پیر نمی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لاک پشت ها پیر نمی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید