پاسیفیک، پارکینگ ناوهای امریکایی

به گزارش زرین گراف، در اوج تیرگی روابط واشنگتن و پکن سه ناو هواپیمابرامریکایی وارد دریای پاسیفیک شدند؛ رویدادی که به زعم ناظران می تواند منجر به خشم چین و تشدید اختلافات بین دو طرف گردد.

پاسیفیک، پارکینگ ناوهای امریکایی

به گزارش آسوشیتد پرس، ممکن است پنتاگون مدعی گردد حرکت سه ناو فوق فقط نشانه ای از احیای نیروی دریایی امریکا پس از فروکش کردن نسبی بحران کرونا است. اما این اولین بار در سه سال اخیر است که امریکا دست به چنین اقدامی در آب های شرق آسیا برای هشدار به اژدهای زرد زده است. ترامپ در ماه های اخیر بارها چین را متهم به سوءمدیریت در بحران کرونا و شیوع عمدی بیماری کووید 19 در غرب و سایر کشورها نموده و با این اوصاف استقرار ده ها هواپیمای جنگنده روی عرشه این ناو ها به معنای ضرب شست امریکا و تهدید چینی ها به اعمال زور علیه آنان در صورت رام نشدن شان مقابل پنتاگون است. اما امریکایی ها برای خنثی سازی این تصور تصریح نموده اند که برای مذاکرات مجدد با طرف چینی آماده اند تا نظم مورد نظر شان به شرق آسیا بازگردد. بانی گلاسر، مدیر دپارتمان مطالعات راهبردی چین در مرکز آنالیز های استراتژیک امریکا می گوید: چینی ها بر این باور بودند که اشاعه کووید19 کارایی های نظامی و امنیتی ما را به حداقل رسانده است و در نتیجه استقرار سه ناوهواپیمابر ما در دریاهای اطراف آنها به معنای هشدار دادن به آنها است. البته باید به چین هم حق داد که کار امریکایی ها را نشانه تازه ای از دخالت هایشان در امور منطقه و ارعاب رقبایشان بینگارند.

بهانه های یک تهاجم غیر معمول

یک وجه تعجب برانگیز در خصوص گسیل سه ناو مورد بحث به منطقه این نکته است که امریکا به طور معمول هر سال خاتمه بهار به جای تمرکز روی یک نقطه خاص هواپیماها و ناوبرهایش را به سفرهای تجسسی مختلف می فرستد اما سال جاری در کنار گسیل پهپادهای جاسوسی در دریای جنوبی چین، ناوهای هواپیمابر خود را نیز به منطقه فرستاد که نشان می دهد، امریکا چینی ها را رقیبی فراتر از معمول دانسته و قصد ترساندن آن را دارد.

به گزارش واشنگتن پست ناوهواپیمابر تئودور روزولت و کشتی های همراهش از پنجشنبه گذشته به منطقه موسوم به هندو پاسیفیک وارد شده و اندک زمانی بعد در دریای فیلیپین در نزدیکی کشور کوچک گوام آرام گرفتند.

ناو تئودور روزولت و کشتی های همراهش آخرین بار سه ماه پیش قبل از شیوع کرونا بود که در آبهای آزاد حرکت کردند. اما پس از ابتلای شماری از نیروهای این کشتی به ویروس کرونا متوقف شدند و اکنون دیگر بار فعالیت را از سر گرفته اند. در کشتی های نیمیتز و ریگان که در کنار ناو تئودور روزولت حرکت می نمایند نیز گفته می گردد، مکانیسم هایی درنظر گرفته شده تا احتمال ابتلا در آنها به صفر برسد. آدمیرال جیم کرک فرمانده ناو فیمیتز دیروز با اتهام زنی به چین گفت: کرونا دیگر دغدغه اول ما نیست و ما آمده ایم تا به منطقه نظمی را ببخشیم که چین فاقد قدرت لازم برای برقراری آن نشان داده است. اما در همین حال آدمیرال استیفن کوهلر فرمانده عملیات نظامی امریکا در هند و چین کوشش کرد، آبی بر آتش خشم احتمالی چین بریزد و گفت: ما خیال خط و نشان کشیدن برای چین را نداریم و فقط می خواهیم بگوییم به نفع بی نظم ها است که نظم امریکایی را بپذیرند و به آن عمل نمایند!

تهدید تازه امریکایی ها در آبهای نزدیک به چین در شرایطی صورت پذیرفته که نوع برخورد آنان با بیماری مهلک کرونا ده ها درجه ضعیف تر از عملکرد چینی ها بوده و رکوردار بیشترین موارد ابتلا و مرگ در سطح دنیا شده اند.

رمزی در کار نیست؟

درست است که طرح افزایش ناوبری امریکا در دریاهای مشرف به چین از زمان باراک اوباما آغاز شد اما مانور روزهای اخیر کشتی های جنگی امریکا در این منطقه این تعرض را از قوه به فعل در آورده است. البته پنتاگون مدعی است مسأله مرموز تازه ای پشت حرکت این ناوها نیست و می گوید امریکا از حق استقرار هر چه بیشتر نیروهای نظامی اش در مواضع و پایگاه های مختلف خود سود جسته و دریاهای مرتبط با چین نیز بخشی از همین برنامه و قلمرو است اما رویارویی های تند دو کشور در ماه های اخیر این ادعا را نقض نموده و اقدام جدید ناوها را نوعی اعلام آمادگی برای آغاز یک رویارویی احتمالی بین دو طرف جلوه می دهد. در همین ارتباط 30 می (10 خرداد) ناوشکن ماستین امریکا تا 12 مایلی جزیره وودی در منطقه پاسیفیک که در تسخیر چینی ها بوده پیش رفت تا نشان بدهد اگر جنگی تمام عیار در دریا و هوا بین دو طرف روی بدهد، امریکا برای حمله به مواضع چینی ها آمادگی دارد. امریکا همچنین با استفاده از فضای پروازی که تایوان در اختیارش گذاشت، دست به پروازی نظامی و تجسسی در نزدیکی مرز چین در اواسط خردادماه زد؛ اقدامی که پکن آن را تهدیدآمیز و تأسف آور نامید.

این زبان جنگ نیست!

از سوی دیگر گفته می گردد هواپیماهای جنگی امریکا مستقر در منطقه نه فقط از خاک تایوان سوءاستفاده نموده اند بلکه با سنسورهای مختلف و ادوات ظریف تکنولوژیک مشغول جاسوسی و ردیابی فعالیت چینی ها در داخل خاک کشورشان بوده اند. به گزارش نشنال اینترست هواپیماهای امریکایی مستقر در گوام نیز در فعالیت فوق و رصد کردن تحرکات چینی ها سهیم بوده اند و کنار آن حداقل 200 افسر و درجه دار نیروی هوایی امریکا دست به عملیات مشترک نظامی و تمرینات واحد با سربازان گوامی و فیلیپینی زده و فضا را ملتهب تر نموده اند، گفته می گردد هواپیماهای حاضر در این عملیات از پایگاه های نظامی امریکا در ژاپن به پرواز درآمده اند. اظهارات تازه ژنرال کرافت، یکی از فرماندهان ارشد امریکا در دریای چین در عین اینکه تأیید رسمی این خبر به شمار نمی آید اما رنگ و بوی آن را دارد، وی گفته است: برای نیروی هوایی امریکا پرواز و اقدام های تجسسی و ردگیری از طرق مختلف و از درون پایگاه های متعدد در شرق آسیا متصور و مقدور است ولی نباید گمان کرد، زبان ما زبان جنگ و تعارض است. ما از ابتدا هم راضی به عملیات اخیر نبوده ایم و آرزوی شخصی من بازگشت هر چه سریع تر به پایگاه نظامی یاکوتا در ژاپن است.

بهترین بهانه

با این حال آگاهان در پنتاگون می گویند عملیات اخیر در راستای قدرت نمایی به چینی ها و بخشی از تهدید آنها به عقب نشینی سیاسی-مالی پس از قبضه کردن بازارهای مالی در سال های اخیر و در آوردن منافع فراوان از دست کمپانی های امریکایی بوده است. چیزی که ترامپ مدعی استادی در امور مالی به هیچ روی بر نمی تابد و اتهامات مربوط به سوءنظر چینی ها در ایجاد و بسط بیماری کووید19 بهترین بهانه را به دست وی برای تسویه حساب با چینی ها و عقب راندن آنها در زمینه های مالی- معیشتی و به تبع آن در عرصه های سیاسی داده اند. به همین دلیل گفته می گردد سه ناوهواپیمابر امریکا و کشتی های همراهشان تنها نیروهای گسیل شده این کشور به آب های پاسیفیک نیستند و ده ها کشتی اعلام نشده دیگر نیز طی هفته های اخیر با تجمع در منطقه آرایش جنگی امریکا و زبان جنگی آنها را ترسیم و تصریح و کامل تر نموده اند. کشتی هایی که گفته می گردد شمار آنها به یک چهارم کل کشتی ها و ناوهای ارتش امریکا می رسد و البته این در حالی است که گفته می گردد مایک پمپئو، وزیرخارجه امریکا، در حال برنامه ریزی سفری به هاوایی برای انجام دیداری با شماری از مقامات دولت چین است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 248

به "پاسیفیک، پارکینگ ناوهای امریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسیفیک، پارکینگ ناوهای امریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید