جزیره ای عجیب که شبانه روزش از ساعت 07:00 آغاز می گردد نه 00:00!!!

به گزارش زرین گراف، حقایقی عجیب راجع به جاذبه های زنگبار تانزانیا

یکی از جزایر متفاوت و البته دیدنی، جزیره ای به نام زنگبار تانزانیا است که نه تنها با جاذبه های متعددش شما را به خود جلب می نماید، بلکه فرهنگ قدیمی و تلفیقی این جزیره از تمدن ها و ملت های مختلف مسلمان و مسیحی، موقعیتی بسیار جالب در این جزیره به وجود آورده است. در این میان جاذبه های زنگبار تانزانیا را جدای از جاذبه هایی که در دیگر جزیره های توریستی و تفریحی جهان می بینید، بدانید. انتظارات خود را از این جزیره و جاذبه های زنگبار تانزانیا بالا ببرید. برای شما خوانندگان مجله خبرنگاران جاذبه های زنگبار تانزانیا را معرفی می نماییم تا اطلاعات و انتظارات خود را برای سفر به این کشور آفریقایی بالا ببرید.

جزیره ای عجیب که شبانه روزش از ساعت 07:00 آغاز می گردد نه 00:00!!!

منطقه نیمه خودمختار زنگبار تا خشکی تانزانیا 23 مایل (37 کیلومتر) فاصله دارد و در واقع جزئی از آفریقای شرقی با تمام جاذبه های شرقی اش است. خود را برای روبروه با فرهنگی بسیار متفاوت در آفریقا به نسبت دیگر کشورها و شهرهای آفریقایی آماده کنید. چرا که فرهنگ، سیاست، مذهب، غذا و حتی زندگی در جزیره زنگبار تانزانیا متفاوت با باقی آفریقاست. از آنجایی که زنگبار جزیره ارتباطی بین آفریقا و آسیا بود در طول تاریخ تبدیل به مکانی برای تجارت ادویه های هندی و برده داری در خلیج عربی بود. بعلاوه بیشتر مردم این جزیره خود را زنگباری می دانند تا تانزانیایی! از جاذبه های زنگبار تانزانیا وجود تمام مذاهب مسیحی، مسلمان و گروه های بومی هستند که همگی در کنار یکدیگر زندگی می نمایند. با این حال سلطانات زنگبار به وسیله رهبران مسلمان اداره می گردد.

عوض شدن مفهوم زمان در سواحیلی

در اینجا زمان شاید شما را کمی گیج کند. اینجا همه چیز برعکس انتظارات شماست. برعکس باقی نقاط جهان که هر شبانه روز از ساعت 12 نیمه شب شروع می گردد، مردم این جزیره ساعت شروع روز خود را از زمان طلوع خورشید یعنی ساعت 7 صبح شروع می نمایند. در نتیجه زمان یک بعد از ظهر می گردد زمانی که روز به معنی مفهوم غربی آن (روز کاری) شروع می گردد و ساعت 7 بعد از ظهر، نیمه ظهر مردم این ناحیه است. تمام این تفاوت زمانی به خاطر نزدیک بودن این جزیره به خط استوا است. اگر می خواهید با ساعت مچی بر روی دستتان اوقات زندگی مردم را متوجه شوید، باید ساعت 3 را با ساعت 9 و ساعت 4 را با ساعت 10 تعویض و جا به جا کنید. در این صورت با یکی از جاذبه های زنگبار تانزانیا یعنی تفاوت زمانی با دیگر نقاط جهان هماهنگ شده اید. اکنون که ساعت خود را هماهنگ نموده اید، باید زمان های بازدید روزانه خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن زمان صبحانه، ناهار، عصرانه و شام، حتی اگر ساعت به یاریتان نیامد، از افراد محلی یاری بگیرید.

از حرکت های دیوانه وار قایق های بسیار تندرو نترسید

در مجموع حمل و نقل به سمت جزیره زنگبار با هواپیما یا قایق های تندرو صورت می گیرد که بیشتر از سمت دارالسلام به سمت زنگبار می فرایند. هواپیماهایی که برای گشت و گذار به سسنا (Cessna) می فرایند، حدود نیم ساعت شما را می گرداند اما این نوع حمل و نقل گران تمام می گردد. قایق ها بسیار مقرون به صرفه تر هستند و حتی شما را به تماشا جاذبه های بیشتری می برند. با این حال قایق ها، سرعتی دیوانه وار دارند که باید از آن نترسید و ترس را با هیجان و سرگرمی، جایگزین کنید. فکر کنید که سوار یکی از بازی های شهربازی شده اید! این قایق ها شما را در مدت 2 ساعت به تماشا جاذبه های زنگبار تانزانیا می برند. در هر روز چهار بار این جهت را طی می نمایند و مبلغی که برای بلیت آن ها می پردازید، کمتر از نصف هزینه بلیط هواپیما برایتان تمام می گردد. از واژگون شدن قایق ها نترسید. آن ها مدرن، امن و راحت هستند. نمونه ای از این قایق ها را در فیلم سینمایی کاپیتان فیلیپ با بازی تام هنکس دیده اید.

زبان آسان سواحیلی

یکی از جاذبه های زنگبار تانزانیا زبان آسان آن ها و البته یادگیری سریع آن برای ارتباط برقرار کردن با مردم زنگبار است. هر چند که افراد بسیاری با گفتن کلمه سلام به قصد فروش کالایی یا باز کردن صحبت با شما، جلو می آیند اما در مجموع سلام کردن با غریبه ها و دیگر افراد در این کشور، امری عادی است. دو کلمه مامبوس (Mambos) و جامبوس (Jambos) به معنی سلام و سلامتی است و برای افراد پیر، مسن و بزرگ خاندان برای سلام کردن از کلمه شیکامو (Shikamoo) استفاده می گردد. اگر به سلام کردن های مداوم در طول روز عادت ندارید، این موضوع، اینجا برایتان امری عادی می گردد و شاید کم کم شما هم به آن عادت کردید.

هزارتو در شهر سنگی

شهر باستانی سنگی در سال 2000 به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسید. اگر چه این شهر از جاذبه های زنگبار تانزانیا است و بازدید از آن در تمام تورها گنجانده می گردد اما مراقب باشید. شهر سنگی زنگبار همچون یک تونل و هزارتو است و احتمال گم شدن شما در آن بسیار است. کوچه های پر پیچ و خم و البته شبیه هم آن، شما را گیج می نماید. ممکن است از جایی دیگر سر در بیاورید به جای اینکه به مقصد اصلی خود برسید. خبر خوب این است که این شهر سنگی کوچک و البته ایمن است. بنابراین اگر گم شدید و راه خود را گم کردید، نگران نباشید. هر چند بار که می توانید از مردم محلی یاری بخواهید. کوچه ها، محله ها و خیابان های این شهر اسامی مشخصی دارند اما هیچ کس از این اسامی استفاده نمی نماید. یاری گرفتن از مردم محلی، برترین راه برای برگشت به راه اصلی در شهر سنگی هستند. تازه تجربه گم شدن در شهر سنگی، می تواند بسیار هیجان انگیز و ماجراجویانه و حتی از جاذبه های زنگبار تانزانیا باشد.

زندگی در جزایر فرایندی بسیار کند دارد

مردم زنگبار بسیار آرام و کند یا به قول خودشان پله پله (pole pole) زندگی می نمایند. اینجا از شما آزمون صبر و حوصله گرفته می گردد. چیزهای بسیاری پیدا می شوند که از نظر شما منطقی به نظر نمی رسند، بیشتر اوقات کارها آن طور که پیش بینی نموده اید، پیش نمی فرایند و همواره زمان بسیاری برای انجام آن ها ضروری است. برای اینکه تمام این موارد باعث آزار شما نشوند، خود را با آن هماهنگ کنید. شما هم کند شوید و آرام بگیرید. برای درست شدن سفارش اسموتی خود باید 45 دقیقه منتظر بمانید. پس خونسرد و ریلکس بنشینید و استراحت کنید تا سفارش شما حاضر گردد. رستوران لازولی (Lazuli) در شهر سنگی یکی از برترین رستوران های زنگبار بوده که خوشمزه ترین سفارشات را برایتان آماده می نماید.

تضاد در زنگبار

هر چند از جاذبه های زنگبار تانزانیا وجود اقامتگاه های لوکس ساحلی است که بیشتر غربیان برای استراحت و سرگرمی به آن وارد می شوند اما ظاهر این ناحیه با ظاهر دیگر نواحی جزیره بسیار فرق دارد. مردم این جزیره بسیار کم عایدی بوده و روزی 1 دلار عایدی دارند. با این حال اگر می خواهید به سواحلی خلوت و البته راحت برای شنا یا استراحت بروید، بهتر است که خود را به شمال نونگوی (Nungwi) و کندوا (Kendwa) برسانید. بعلاوه شهرهای بوجو (Bwejuu) یا جامبیانی (Jambiani) از دیگر مکان های سرگرمیی و ساحلی برای گردشگران و جهانگرد هاست که گوشه ای از بهشت را با تلفیقی از زندگی روستایی به معرض نمایش گذاشته اند.

زنگبار دو فصل بارانی دارد

هر سال مردم زنگبار شاهد فصل بارندگی طولانی و فصل بارش کوتاه هستند. بارندگی طولانی زنگبار از ماه مارچ تا می ادامه داشته و شما در این ماه های فصل بهار و تابستان در هوای گرم و شرجی عرق ریخته و ممکن است با بارانی ناگهانی غافلگیر شوید. در نتیجه اگر در پی سرگرمیات ساحلی یا استراحت در سواحل هستید، در این فصل ها به زنگبار سفر نکنید. چرا که جاذبه های زنگبار تانزانیا در میان بارش شدید باران، اصلا تماشایی نیست! بعلاوه گرمای ساحلی بیداد می نماید. زمان بارندگی کوتاه بین ماه های نوامبر و دسامبر اتفاق می افتد. در این ماه ها نیز شاید با بارش باران روبرو شوید اما این بارش ها، طولانی مدت و مداوم نخواهد بود و پس از چند ساعت دوباره هوا، آفتابی خواهد شد.

طعم تمام غذاهای جهان را اینجا بچشید

به علت تاریخ پر فراز و نشیبی که زنگبار پشت سر گذاشته است، غذاهای آن نیز تبدیل به جالب توجه ترین غذاهای آفریقایی شده است. در میان جاذبه های زنگبار تانزانیا غذاهای تلفیقی آن وجود دارد. یک غذای خوشمزه در این جزیره، تلفیقی از غذاهای هندی، عربی، چینی، پرتغالی و آفریقایی است که به علت وجود ادویه جات مختلف به همراه انواع گوشت ها، ماکارونی، فلفل سیاه و دارچین در این جزیره است. غذاهای دریایی و تازه این ناحیه را امتحان کنید. از سس گوجه فرنگی این جزیره بخورید. از منوی غذای این جزیره سیب زمینی های تند، سوپ سیب زمینی با زردچوبه و نارگیل همراه با نان ترد و غذای مخصوص طبخ شده با هشت پا را سفارش دهید. در میان جاذبه های زنگبار تانزانیا بازار میوه و تره بار داراجانی (Darajani market) یکی از مجذوب کننده ترین مکان ها برای قدم زدن و آشنایی با محصولات غذایی این کشور است. تنها یادتان نرود که برای خرید یا قدم زدن در این بازار، زود حرکت کنید.

منبع: roadsandkingdoms.com

منبع: الی گشت
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1233

به "جزیره ای عجیب که شبانه روزش از ساعت 07:00 آغاز می گردد نه 00:00!!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره ای عجیب که شبانه روزش از ساعت 07:00 آغاز می گردد نه 00:00!!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید