ورود اساتید ممتاز دانشگاه به پژوهش درباره 3 طرح کلان ملی

به گزارش زرین گراف، غلامحسین رحیمی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره جزئیات 3 طرح کلان ملی که در 6 ماه اخیر در کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است، گفت: طرح نخست مربوط می گردد به فراوری مواد اولیه دارویی، موثره و کیت های آزمایشگاهی تشخیصی که این طرح را با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلو می بریم.

ورود اساتید ممتاز دانشگاه به پژوهش درباره 3 طرح کلان ملی

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این طرح خوشبختانه به میزان زیادی جلو رفته است، گفت: نامه ای را به دانشگاه هایی که به طور مثال رشته شیمی دارند، ارسال کردم تا اساتیدی که آمادگی مشارکت در این کار تحقیقاتی و فراوری در مقیاس آزمایشگاهی روی داروهایی که وزارت بهداشت معین نموده را دارند، به ما اعلام نمایند.

رحیمی ادامه داد: تا به امروز قریب به 90 استاد ممتاز دانشگاه های مختلف کشور برای این طرح اعلام آمادگی نموده اند؛ هیچ محدودیتی در مورد تعداد اساتیدی که می خواهند بر روی این طرح کار نمایند، وجود ندارد مگر اینکه پیشنهادات از سوی وزارت بهداشت توجیه پذیر نباشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماده اولیه و یا واسط بعضی از داروها در کشور از خارج از کشور وارد می گردد و ما از این لحاظ وابستگی داریم، گفت: مواد اولیه و واسط در واقع شالوده و زمینه اصلی فراوری دارو در کشور است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت 90 درصد داروها در داخل کشور فراوری می گردد منتها تعدادی از داروهایی که فراوری می کنیم، مواد اولیه و واسط آن از خارج وارد می گردد.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام نمود: این مواد اولیه و واسط ارزبری خیلی بالایی ندارند و مهمترین موضوع مورد ملاحظه برای ما، پیوند بین نهادهای علمی و احتیاجهای جامعه است؛ یعنی اساتید ما پژوهش های خود را معطوف به آن چیزی که جامعه احتیاج دارد، نمایند و این موضوع برای وزارت علوم خصوصاً در دوره تازه بسیار حائز اهمیت است.

رحیمی توضیح داد: طرح دوم طرح دستیابی به فناوری های کلیدی حوزه دریایی است که سبدی از طرح های مختلف است و ما آن را با وزارت دفاع جلو می بریم؛ دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به عنوان دانشگاه کانونی از نظر ما انتخاب شده است.

وی بیان نمود: این طرح در واقع طرح احیا شده یک دهه قبل است اما فعال نبوده و از آنجا که وزارت دفاع به صورت جدی وارد شده، اصلاحیه طرح مجدداً در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به تصویب رسیده است. طرح اولیه فناوری های کلیدی زیرسطحی بود که ما آن را عام تر کردیم و تبدیل شد به فناوری های زیر سطحی. بخش هایی از این طرح هم جلو رفته است ولی از نظر انعکاس به دانشگاه ها عقب تر هستیم و قرار است به زودی به دانشگاه ها اعلام گردد.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام نمود: طرح بعدی که بسیار حیاتی است طرح نظام اقتصادی عمومی هوشمند دولت است که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه متقاضیان طرح هستند و البته وزارت علوم مجری علمی خواهد بود.

وی در تشریح جزییات این طرح گفت: در حال حاضر ارتباط سیستمی بین سازمان برنامه، خزانه و دستگاه ها وجود ندارد و معین نیست پولی که به دستگاه ها تخصیص داده می گردد، چگونه هزینه می گردد و در واقع هیچ گزارشی در دست نیست. بنابراین قرار است با اجرای این طرح در راستای یکپارچه سازی نظام اطلاعاتی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در مورد این طرح بحث های مدیریتی حسابداری و نرم افزاری باید دیده گردد و قرار است اساتید دانشگاه های تهران، شریف، شهید بهشتی و تربیت مدرس بر روی آن کار نمایند.

رحیمی در سرانجام گفت: برای طرح های کلان ملی 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و امیدواریم این مبلغ تخصیص داده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1101

به "ورود اساتید ممتاز دانشگاه به پژوهش درباره 3 طرح کلان ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود اساتید ممتاز دانشگاه به پژوهش درباره 3 طرح کلان ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید