وحشت نظام بانکی دنیا از ارعابگری وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران ، چرا واشنگتن دارو را تحریم نموده است؟

به گزارش زرین گراف، یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اقدامات عملی و محسوس آمریکا در قبال ارعاب بانک های جهانی گفت: بعضی بانک های اروپایی 8 الی 9 میلیارد جریمه پرداخت کردند که پرونده آن ها به دلیل همکاری با ایران در وزارت خزانه داری آمریکا مختومه گردد و اگر ...

وحشت نظام بانکی دنیا از ارعابگری وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران ، چرا واشنگتن دارو را تحریم نموده است؟

گروه سیاسی خبرنگاران، زهرا مهران راد، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای ادعا نموده بانک های خارجی بابت تسهیل مبادلات مربوط به عرضه اقلام دارویی و پزشکی مانند محلول های ضدعفونی نماینده دست، دستگاه های تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت شخصی به ایران جریمه نخواهند شد.

این ادعا در حالی مطرح شده که کارشناسان مسائل تحریمی روز دوشنبه به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفتند تحریم های واشنگتن ممکن است در دسترسی ایران به واکسن کرونا اخلال ایجاد نمایند.

قبل تر از آن، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران هم طی یاددشتی در اینستاگرام توضیحاتی را درباره مانع تراشی آمریکا برای انتقال ارز جهت خرید واکسن کرونا عنوان نمود.

وی نوشت: بعضی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت برمعاملات دارو تاکید می نمایند، برای ثبت درحافظه تاریخی می گویم: اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط بعضی کشور های همسایه بین مردمشان تلخ ترین پاسخ به این عده است.

رئیس بانک مرکزی ایران افزود: از آنجاکه خرید واکسن کرونا (covax) بایستی ازراستا رسمی سازمان بهداشت دنیای انجام گیرد، تا به امروز هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد احتیاج، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع روبرو شده است.

در ان خصوص برآن شدیم تا با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مورد چرایی یک بام و دو هوای سیاست آمریکایی ها در قبال تحریم دارو و اقلام حیاتی به تبادل نظر بپردازیم.

* مانع افکنی آمریکا بر سر ورود اقلام دارویی به ایران چیزی جز بی آبرویی برای آنها نخواهد داشت

وی در این خصوص معتقد است: آمریکایی ها شاهد آن هستند که مانع افکنی آن ها بر سر مسائل مربوط به اقلام دارویی و درمانی برای ورود به ایران در دنیا با بازخورد منفی روبرو شده و از لحاظ اخلاقی- انسانی نزد افکار عمومی قابل پذیرش نیست که کشوری به لحاظ دارو و درمان تحت تحریم قرار بگیرد آن هم در شرایط کرونایی و دست و پنجه نرم کردن مردم با این بیماری کشنده، در حقیقت مانع افکنی آمریکا در این راستا چیزی جز بی آبرویی و بدنامی برای آن ها نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه نمود: از این رو آمریکایی ها مُصر هستند که بر روی این ادعا پافشاری نمایند که دارو و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست. البته در قوانین هم این چنین است که تحریم ها شامل کالا های درمانی و بشردوستانه نمی گردد و بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا منتشر کرد نیز بر عدم تحریم اقلام بشردوستانه تاکید دارد.

* وحشت نظام بانکی دنیا از ارعاب گری وزارت خزانه داری آمریکا باعث عدم معامله با بانک های ایرانی شده

ابوالفتح توضیح داد:، اما آنچه در عمل به چشم می خورد رویه دیگری است شواهد حکایت از آن دارد که وحشت نظام بانکی دنیا از ارعاب گری وزارت خزانه داری آمریکا باعث عدم معامله بانک ها در سرتاسر دنیا با بانک های ایرانی شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اساساً وزارت خزانه داری آمریکا از یک طرف اعلام می نماید ایران تحت تحریم اقلام دارویی نیست و از طرف دیگر به گونه ای با بانک های دنیای برخورد می نماید که آن ها جرات ورود در این حوزه را ندارند، چون نگران هستند که با جرایم سنگین از سوی وزارت خزانه داری آمریکا روبرو شوند.

اساسا وزارت خزانه داری آمریکا از یک طرف اعلام می نماید ایران تحت تحریم اقلام دارویی نیست و از طرف دیگر به گونه ای با بانک های دنیای برخورد می نماید که آن ها جرات ورود در این حوزه را ندارند، چون نگران هستند که با جرایم سنگین از سوی وزارت خزانه داری آمریکا روبرو شوند.

وی با اشاره به اقدامات عملی و محسوس آمریکا در قبال ارعاب بانک های دنیای گفت: بعضی باانک های اروپایی تا 8 الی 9 میلیارد جریمه پرداخت کردند که پفراینده آن ها به دلیل همکاری با ایران در وزارت خزانه داری آمریکا مختومه گردد و اگر این پول را پرداخت نمی کردند ممکن بود آمریکا آن ها را 50 الی 60 میلیارد دلار جریمه کند این فرایند به دلیل آن است که نظام بانکی کاملا در اختیار آمریکایی ها واقع شده است و می تواند به سادگی اموال سایر بانک ها را بلوکه کند.

ابوالفتح اضافه نمود: بر این اساس بانک های دنیای نگران آن هستند که مورد عملکرد بدون تدبیر آمریکایی ها قرار گیرند آن هم در قبال دولتی که دمدمی مزاج است، به تعهدات خود پایبند نیست و خیلی صریح نظرات خود را تغییر می دهد. با این حساب این رویه می تواند پیامد های زیادی برای آن بانک ها داشته باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: از این رو به لحاظ عملی و آنچه در میدان واقعیت دیده می گردد یک فضای ترس و وحشتی که آمریکا برای نظام بانکی کشور های مختلف در دنیا ایجاد نموده، اما در روی کاغذ و با استناد به اسناد و مدارک مدعی می گردد که تحریم کالا های دارویی درمانی در قوانین ما و برعلیه ایران وجود ندارد.

آمریکا روی کاغذ و با استناد به اسناد و مدارک مدعی می گردد که تحریم کالا های دارویی درمانی در قوانین ما و برعلیه ایران وجود ندارد.

وی در خاتمه این تبادل نظر خصوص اینکه آیا تغییر دولت در آمریکا و به تبع آن تغییر وزیر خزانه داری در شرایط پیش آمده موثر خواهد بود یا خیر گفت: اساسا اوفک دستورالعمل های خود را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت می نماید و آنچه مهم است اوفک در زمان ترامپ از لحاظ جهت گیری ها تفاوت چندانی با اوفک زمان اوباما نداشت، اما باید منتظر ماند و دید آیا با ورود وزیر خزانه داری جدید تغییری در رویه این نهاد در مورد تحریم های ضد ایرانی صورت خواهد گرفت یا خیر.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 566

به "وحشت نظام بانکی دنیا از ارعابگری وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران ، چرا واشنگتن دارو را تحریم نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشت نظام بانکی دنیا از ارعابگری وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران ، چرا واشنگتن دارو را تحریم نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید