میز گرد شبکه المیادین درباره تحریم های ظالمانه

به گزارش زرین گراف، میزگردی در شبکه المیادین با عنوان: تحریم های آمریکا در شرایط کرونا با حضور عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان ، خانم ماریا سعاده عضو مجلس سوریه و پپه اسکوبار روزنامه نگار سرشناس برزیلی در برنامه المشهدیه خاص برگزار گشت .

میز گرد شبکه المیادین درباره تحریم های ظالمانه

به گزارش خبرنگاران،در ابتدای این میزگرد که شب گذشته برگزار گشت، خامه یار با اشاره به این نکته که آمریکایی که مدعی صادر کردن ارزش ها و فرهنگ خود به دنیا است، در شرایط کرونائی نتوانسته مسائل خود را حل نماید و با فرافکنی و برخوردهای غیرانسانی و تحریم های ظالمانه، در صدد انتقام گیری از ملت های آزاده و استقلال طلب بر آمده و در این شرایط سخت با خوی استکباری به فشارهای خود ادامه می دهد .

در ادامه، خانم ماریا سعاده عضو مجلس الشعب سوریه به اصطلاح تحریم اقتصادی اشاره کرد و گفت: که این واژه به صورت غلط مورد استفاده قرار گرفته و باید به آن تروریسم اقتصادی اطلاق شود چرا که این تحریم ها به صورت یکجانبه از سوی یک کشور اعمال می شود و دیگر کشورها را تحت فشار قرار داده تا از او در این تحریم ها تبعیت کنند. تحریم ها بر سوریه باعث شده تا بالای پنجاه درصد از جوانان بیکار شوند و سی و هشت درصد از مردم نیز زیر خط فقر زندگی کنند. مشکل ما تنها عدم واردات کالا به کشور نیست بلکه بلوکه شدن سرمایه های بازرگانان در بانک های اروپایی است که نمی توانند با سرمایه های خود فعالیت اقتصادی انجام بدهند.

در ادامه، پپه اسکوبار روزنامه نگار برزیلی که از بانکونک در این نشست حضور یافته بود گفت: سیاست های ترامپ و رؤسای پیش از او نیز بر تحریم های اقتصادی یا همان تروریسم اقتصادی پایه ریزی شده بود و این امر جنایتی بر ضد بشریت است که با هدف تغییر نظام ها و یا تحمیل سلطه خود بر آن کشورها اعمال می شود. تحریم اقتصادی اهرم فشار آمریکا بر کشورهاست و هر مذاکره ای به صورت دیپلماسی نیز با هدف تغییر نظام ها و یا جنگ با کشورهای طرف مقابل مانند کوبا، ونزوئلا و یا ایران است. مقر سازمان ملل که در نیویورک قرار گرفته است تحت سلطه آمریکاست و آنها برای آمریکا جاسوسی می کنند.

سپس دکتر خامه یار با اشاره به وجود تحریم ها در سایه کرونا در ایران گفت: این تحریم ها از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز وجود داشته اما به اشکال مختلف اعمال می شد، و ما هم اکنون شاهد سه جنگ بر علیه کشورمان هستیم: جنگ رسانه ای، حنگ روانی و جنگ اقتصادی و اضافه بر آنها نیز جنگ با کرونا نیز باید لحاظ شود. آمریکا تمام تلاش خود را می کند تا مصونیت ما را بگیرد و به هر وسیله ای می خواهد به ما ضربه بزند. ما دستمان را جلوی کسی دراز نکردیم و فقط خواهان خرید برخی نیازها و تجهیزات با پول خودمان هستیم که آنها ناجوانمردانه مانع می شوند و دیگر کشورها را نیز تهدید می کنند تا به ایران چیزی نفروشند. اما ما در سایه همین تحریم ها توانسته ایم به این موفقیت ها تا به امروز دست یابیم. با 45000 هزار پزشک متخصص و تولید بالای بالای 97 درصد از نیازهای دارویی در داخل به مقاومت با تحریم ها برخواسته ایم اما به علت اپیدمی کرونا و به رغم اینها نیاز ما در شرایط کنونی فراتر از آن است.

خانم ماریا سعاده در ادامه گفت: ما در سوریه تلاش نمودیم تا بیشتر صنایع نابود شده در جنگ را احیا کنیم اما هرگونه سرمایه گذاری منوط بر استفاده از سپرده های ما در بانک های خارجی است که همگی بلوکه شده است. ما اگر تنها در برابر نظام تحریم های دنیای بایستیم خواهیم دید که موانعی بر سر راه ما وجود دارد، اما سازمان ملل باید دولت های تحریم کننده را مجازات کند اما نظامی برای محاسبه این کشورها وجود ندارد. با این حال در شرایط کنونی ما شاهد تحول در نظام دنیای هستیم و لحظات تاریخی پیش روی ماست چرا که شاهد اختلاف میان کشورهای اروپایی و برخورد منافع آنها با یکدیگر هستیم و نشان از تغییر در نظام دنیای حاکم دارد که تحت سلطه آمریکا قرار گرفته است و هرگونه قطع شاه راههای بین المللی، اقتصاد اتحادیه اروپا را مورد آسیب قرار خواهد داد.

پس از وی اسکوبار در سخنان خود گفت: آن چه اتفاق می افتد یک تاکتیک عملی است یا همان روش دیپلماتیک آدم های پخته همانگونه که در جنگ سرد بین آمریکا و شوروی دیده ایم. آمریکا تحریم های خود را بر کشورها در تمام دستگاهها و سیستم های اداری و امنیتی خود اعمال می کند و در حال حاضر بیشترین فشارها بر روی ایران است اگر چه روسیه و چین نیز از این تحریم ها بی نصیب نیستند اما فشار بیشتر بر روی ایران است و اینستکس اروپایی ها در شرایط کنونی می تواند کمکی به ایران به شمار رود.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در خصوص تحریم ها گفت: این تحریم ها را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد: یک روی آن تراژدی است و ناراحت کننده و نوعی وحشگیری زمامداران ایالات متحده امریکا را به نمایش می گذارد و روی دیگر آن اسطوره ای است وحماسی .و مقاومت ملت ایران را در برابر این تحریم های تاریخی به نمایش گذاشته است . این تحریم ها که بنا بر گفته خود آمریکائیها در تاریخ بشریت بی سابقه است، با مقاومت بی سابقه نیز روبروست که نمونه شاخص آن در خصوص مدیریت اپیدمی کرونا است .

وی ادامه داد: ایران از تمام ظرفیت های ملی و نیروی انسانی جهت مشاخصه با این ویروس و تأمین موارد مورد نیاز خود استفاده می کند و ملتی که بخواهد استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را داشته باشد باید در برابر این فشارها و این ستم ها و تحریم ها بایستد. در حال حاضر چهره زشت آمریکا و همپیمانان و دول به اصطلاح متحد نمایان شده و ما در جنگ ماسک ها نمونه آن را دیدیم. این به اصطلاح نظم دنیای را باید ملت ها با همبستگی خود تغییر دهند.

روزنامه نگار برزیلی نیز در پایان به شرایط داخلی آمریکا اشاره کرد و گفت: این یک معادله پیچیده بوده و از هم اکنون می توان جنگ مدنی را داخل آمریکا و واشنگتن مشاهده کرد که چگونه تلاش می کنند تا بر ترامپ فشار بیاورند تا تحریم ها را کاهش دهد. در خصوص همبستگی دنیای باید بگویم که جنوب آمریکا، آفریقا و خاورمیانه نیز خواهان همبستگی برای کاهش فشارها و تحریم ها هستند اما تحریم ها ارتباطی با این رئیس جمهور ندارد بلکه سیاست های کلی آمریکاست که در حال اجرا شدن است و در نتیجه اگر به دلیل کرونا تغییری در نظام دنیای رخ ندهد نمی توان شاهد اقدام خاصی در این راستا باشیم. شاید این وبا بتواند بر نظام دنیای غلبه کند و نظام چند قطبی را در دنیا ببینیم تا همه از سیطره آمریکا خارج شوند. سناریوی دیگری که می توان تصور کرد این است که امپراطوری آمریکا سقوط نکند و همچنان به رغم وجود این بیماری فراگیر سر جای خود باقی بماند و از این وبا سوء استفاده کند تا سودهای زیادی بدست آورد، اما احتمال تغییر نظام کنونی وجود دارد و اروپایی ها با کمک ایران بتوانند نظامی چند قطبی را جایگزین آن کنند.

خانم ماریا سعاده نیز در پایان سخنان خود با اشاره به نظام کنونی دنیا اظهار داشت که در حقیقت نظام دنیای جدیدی بر اساس ملت ها و جوامع تأسیس خواهد شد. سرنگونی نظام دنیای توسط کرونا تهدیدی برای تمام دولت ها خواهد بود و دیگر پس از آن نمی توان ملتها را نادیده گرفت و نمی توان به تنهایی نظامی را تأسیس کرد. ما در نقطه عطف تاریخی قرار داریم و شاهد فروپاشی نظام اتحادیه اروپا هستیم؛ به احتمال زیاد اسپانیا و ایتالیا دیگر در این اتحادیه نخواهند ماند. خللی میان ملت ها و دولتها در اروپا وجود دارد. زمانی اروپایی ها به من می گفتند با رفتن بشار اسد بحران سوریه تمام خواهد شد اما من به آنها می گفتم بحران سوریه با فروپاشی اتحادیه اروپا تمام خواهد شد که آنها این سخن را به تمسخر می گرفتند.

خامه یار نیز در پایان در خصوص شرایط اقتصادی کنونی ایران و نظام اینستکس گفت: در حقیقت ایران هرگز بر اتحادیه اروپا تکیه نکرده بلکه بر قدرت بزرگ مردمی خود تکیه دارد، اما در چارچوب توافقنامه هسته ای حقوقی را دارد که توسط اروپایی ها تضمین شده بود اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند، البته ممکن هم است قصد کمک داشتند ولی آمریکا نگذاشت و تحت فشار هیمنه واشنگتن قرار گرفتند و این خود اهانتی بس بزرگ برای آنها به شمار می رود. آنها که نمی توانند از حقوق خودشان وحتی تهیه مستلزمات پزشکی مورد نیازشان و در حد خرید ماسک برآیند ؟ و تحت راهزنی امریکائی ها قرار می گیرند، چگونه می توانند از حقوق ملتهای دیگر دفاع کنند؟ امروزه به وضوح افکار عمومی دنیا همه چیز را متوجه شده است و خواهان پایان دادن به این رسوائی هایی است که به نام دمکراسی و حقوق بشر وحقوق شهروندی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 115

به "میز گرد شبکه المیادین درباره تحریم های ظالمانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میز گرد شبکه المیادین درباره تحریم های ظالمانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید