وابستگی ایران به تامین اقلام زیستی کاهش می یابد

به گزارش زرین گراف، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، گفت: در سال نو کوشش می کنیم که وابستگی ایران در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را از بازار متغیر جهانی کاهش محسوس یابد.

وابستگی ایران به تامین اقلام زیستی کاهش می یابد

وی اضافه کرد: زیست فناوری در ایران در موقعیتی قرار گرفته که دستاوردهای آن به طور مشهود و محسوسی قابل تماشا است. به طور مثال در روزهای شیوع کرونا؛ وقتی همه جهان با مسائل جدی در زمینه تامین و فراوری کیت تشخیصی روبرو بودند، شرکت های دانش بنیان ایرانی ظرف 3 ماه توانستند این تجهیزات را فراوری و عرضه نمایند.

به گفته قانعی، این کیت های فراوریی داخلی، با کیفیت بالایی فراوری شدند و بسیاری از کشورها نیز خواستار این محصولات بودند. فراوریاتی که علاوه بر نیازهای داخلی، به بازارهای جهانی هم عرضه شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرایط ایران در حوزه واکسن را خوب ارزیابی کرد و گفت: ابتدای سال گذشته شرایط ایران در زمینه واکسن کرونا بسیار نامطلوب بود. کشورهای فراورینماینده این محصول، با وجود دریافت پول، هیچ واکسنی به ایران ندادند و بعضی برای تزریق واکسن راهی کشورهای همسایه شده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع در رسانه ها مطرح و برای ایران که کشوری پیشرو در زمینه زیست فناوری است، بسیار تبعات بدی داشت. اما بلافاصله شرکت های دانش بنیان به این حوزه ورود و چندین نوع واکسن ایران ساخت را به شکلی کاملا بومی فراوری کردند.

قانعی به مسائل تامین داروی کرونا نیز اشاره نمود و گفت: زمانی بود که آمریکا تنها فراورینماینده داروی اکتمرا بیماری کرونا در جهان بود؛ اما ایران با یاری شرکت های دانش بنیان پیروز به فراوری داروی مونوکلونال آنتی بادی با متد پیشرفته زیستی کردند تا ایران به دومین فراورینماینده داروی کرونا در جهان تبدیل گردد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه سبد داروهای زیستی در کشور متنوع تر شد، اعلام کرد: یکی از دستاوردهای مهمی که طی این سال ها به دست آمد، افزایش تعداد داروهای زیستی فراوری داخل بود. به گونه ای که تعداد آنها در حال حاضر به 28 قلم دارو رسیده است.

قانعی دستاوردهای ایران در حوزه تشخیص، درمان، کشاورزی، غذایی و آبزیان را هم بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات موثری برای توسعه این حوزه ها شروع نموده است که اگر به نتیجه درست برسد تا 4 سال آینده می تواند به کاهش 3/1 میلیارد دلاری خروج ارز از کشور منجر گردد.

وی حمایت از اشتغالزایی در اکوسیستم فناوری و نوآوری را دیگر کوشش ستاد در سال تازه برای تحقق شعار سال جاری با عنوان فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرین دانست و اعلام کرد: از همه ظرفیت های موجود در کشور برای رونق دادن به اشتغال آفرینی در حوزه زیست فناوری استفاده می کنیم و همه سعیمان این است که این کار در حد شعار و حرف باقی نماند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1247

به "وابستگی ایران به تامین اقلام زیستی کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وابستگی ایران به تامین اقلام زیستی کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید