قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در هاله ای از ابهام، 70هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات

به گزارش زرین گراف، میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران با انتقاد از تعلل دولت در قیمتگذاری رب گوجه 800 گرمی گفت: نرخ درخواستی ما 70هزار تومان است و به تعویق انداختن اعلام قیمت موجب امتناع کارخانجات از فراوری می گردد.

قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در هاله ای از ابهام، 70هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات

به گزارش بازار، سید محمد میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران در مورد شرایط فراوری و بعلاوه قیمت محصولات کنسروی گفت: با توجه به افزایش هزینه های جاری مثل مواد اولیه، دستمزد ها و بعلاوه هزینه های حمل و نقل که به تازگی افزایش یافته قطعا مقداری قیمت محصولات افزایش پیدا نموده و طبیعی است. با این وجود مساله اصلی ما در مورد فراوری رب گوجه فرنگی است. به این معنا که وقتی فصل فراوری این محصول شروع می گردد زمان محدودی است و باید قیمت تعیین گردد تا کارخانجات اقدام به فراوری نمایند.

میررضوی اضافه کرد: در واقع رب گوجه فرنگی برای تامین بازار داخل و بعلاوه برای صادرات فراوری می گردد و گوجه ای که الان به دست کارخانجات می رسد گوجه جنوب کشور است و قیمتی بین پنج هزار تا پنج هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم دارد.

احتمال ممانعت کارخانجات از فراوری رب گوجه فرنگی

وی با بیان اینکه قیمت درخواستی ما برای عرضه رب گوجه بسته بندی 800 گرمی حدود 70 هزار تومان است گفت: با این وجود این مساله هنوز بلاتکلیف است و به ما قیمتی از سوی دستگاه های مربوطه داده نشده است؛ لذا ممکن است کارخانجات از فراوری رب ممانعت نمایند آن هم به علت ناتعیین بودن قیمت رب 800 گرمی که قرار است فراوری نمایند.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری پیشینی شامل حال این محصول شده یعنی باید قیمت گذاری دستوری صورت بگیرد لذا به علت محدود بودن زمان فراوری دولت باید نهایتا تا سرانجام هفته جاری قیمت را اعلام کند تا ما نیز به واحد های فراوریی اعلام کنیم.

میررضوی اضافه کرد: این تعلل دولت در اعلام قیمت رب گوجه فرنگی از یکسو به ضرر واحد های فراوریی ما است و از سوی دیگر کشاورزان و گوجه کاران نیز از آن متضرر می شوند، چون اگر از کشاورزان گوجه خریداری نگردد محصول آن ها هم روی زمین می ماند.

لازم به ذکر است در حال حاضر قیمت رب گوجه بسته بندی 800 گرمی حدود 45 هزار تومان است و فراوری نماینده ها درخواست قیمت گذاری 70 هزار تومانی این محصول را دارند. دبیر انجمن صنایع کنسروی ایران تاکید می نماید: این قیمت درخواستی در واقع بر اساس بررسی قیمتی است که به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت ارائه داده ایم که بر اساس افزایش هزینه های فراوری محاسبه شده است.

میررضوی در مورد شرایط بازار های صادراتی رب گوجه فرنگی نیز گفت: اگر فراوری انجام نگردد سال جاری قطعا بازار های صادراتی هم دچار مشکل خواهند شد؛ یعنی ابتدا باید بازار داخل تامین باشد تا بتوانیم صادر کنیم بنابراین کاهش فراوری می تواند بازار های صادراتی را نیز دچار اختلال کند.

50 درصد از رب گوجه فراوریی در کشور صادر می گردد

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور های CIS و کشور های خلیج فارس اصلی ترین بازار های هدف ما هستند و تا حدودی هم به بازار های اروپایی صادرات رب گوجه فرنگی داریم. به این ترتیب یکی از محصولات مهم صادراتی ما هر سال رب گوجه فرنگی و لذا دولت باید سریعتر در مورد قیمت گذاری این محصول تصمیم بگیرد آن هم در شرایطی که ما بیش از 6 ماه است که به مسئولین درخواست داده ایم، اما هنوز جوابی دریافت ننموده ایم.

میررضوی در سرانجام تاکید نمود: سالانه حدود 600 هزار تن فراوری رب گوجه فرنگی در کشور داریم که حدود 50 درصد آن صادرات می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1443

به "قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در هاله ای از ابهام، 70هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات" امتیاز دهید

1 کاربر به "قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در هاله ای از ابهام، 70هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در هاله ای از ابهام، 70هزار تومان نرخ پیشنهادی کارخانجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید