عربستان، انتقاد از کنفرانس داووس صحرا زیر سایه جنایات آل سعود

به گزارش زرین گراف، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن اشاره به کارنامه سیاره حقوق بشری عربستان از برگزاری کنفرانس سالانه مالی داووس صحرا در این کشور انتقاد کرد.

عربستان، انتقاد از کنفرانس داووس صحرا زیر سایه جنایات آل سعود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج الجدید، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان سعودی که در اشاره به نشست اقتصادی سالانه داووس به داووس صحرا معروف شده انتقاد کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این رسانه در واکنش به نشست اقتصادی سالانه داووس صحرا در عربستان که به عنوان کشور ناقض حقوق بشری به ویژه در زمینه ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی شناخته شده است گزارشی منتشر کرد.

این روزنامه در گزارشی تاکید نمود که چهارمین دوره طرح ابتکار سرمایه گذاری در آیندهکه اغلب داووس صحرا نامیده می شود ، قرار است در طول چهارشنبه و پنجشنبه در عربستان برگزار شود.

این در حالی است که به دلیل ابهام در شرایط جمال خاشقجی بسیاری از نمایندگان و مقامات کشورهای خارجی از شرکت در این کنفرانس کناره گیری کردند.

جمال خاشقجی در سال 2018 به دستورمحمد بن سلمان ولیعهد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

کنفرانس سالانه اقتصادی سعودی داووس صحرا در سال 2018 با تحریم گسترده سیاستمداران ، مقامات ، رسانه ها ، شرکت ها و نهادهای بین المللی روبرو شد و باعث ناکام ماندن ولیعهد سعودی در تحقق بخشیدن به اهداف بلند پروازانه اش گشت.

این روزنامه اضافه کرد: چهارمین سال کنفرانس داووس در صحرا از روز چهارشنبه در ریاض شروع می شود و پیش بینی می شود بعضی از سرمایه داران در این کنفرانس حضور یابند.

بر اساس گزارش این روزنامه ، تعدادی از بزرگترین نامهای وال استریت مانند دیوید روبنشتاین، دیوید سالامن از گلدمن ساکس و توماس گوتشتاین از کرید سوئیس در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

استیو منوشین وزیر خزانه داری آمریکا، وزرای تجارت فرانسه، انگلیس و هلند، کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول، گوگل، موتورسازی فورد، بانک جی پی مورگان و اوبر و شمار زیاد دیگری از شرکت های تجاری، سرمایه گذاری ورسانه ای از جمله مقامات و شرکت هایی هستند که از حضور در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان انصراف داده اند.

مورگان استنلی و گلدمن در سال 2019 ، مدیران سطح پایین تری را به کنفرانس اعزام کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت حضور آن ها در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان آزمون اخلاقی برای این موسسات و نهادها است.همانطور که جو بایدن در رقابت های ریاست جمهوری آمریکا عربستان را کشوری منفور و ناقض حقوق بشری توصیف کرد و وعده داد رابطه واشنگتن با ریاض را مورد آنالیز قرار می دهد.

به همین دلیل ساعاتی پس از تحلیف جو بایدن و با توجه به تعهد قبلی دولت دموکرات ها برای بازخواست قاتلان خاشقجی آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده از رئیس امنیت ملی آمریکا خواست تا گزارش های مربوط به ترور خاشقجی را فاش کند.

ولیعهد سعودی می خواهد به اقتصاد نفتی عربستان انتها دهد اما با توجه به کاهش بی سابقه قیمت نفت و تکیه بر درآمدهای نفتی نمی تواند خواسته اش را تحقق ببخشد و به همین دلیل با تشکیل چنین کنفرانسی به دنبال جذب سرمایه های خارجی است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز بعضی از موسسات و شرکت های شرکت نماینده در کنفرانس داووس در صحرا نه از مدت ها قبل روابط تجاری با عربستان داشته اند.همانطور که شرکت ناسداک به مدت دو دهه با بورس سعودی مشارکت داشته است.

در مقابل نیز سرمایه گذارانی نیز هستند که از حضور در کنفرانس خودداری می نمایند. به همین دلیل ثور هالفورسن ، بنیانگذار بنیاد بین المللی حقوق بشر (غیرانتفاعی) ، که مستندی را در خصوص قتل خاشقجی تأمین اقتصادی کرد ، گفت: کسانی که در کنفرانس سالانه اقتصادی سعودی مشارکت می نمایند به جنایت های ولیعهد سعودی مشروعیت می بخشند.

وی اضافه کرد: پیغام محمد بن سلمان این است که : ببینید ، پول و نیروهای اقتصادی و صنایع دنیا همه چیز در دست من هستند .

در واقع محمد بن سلمان از تشکیل این کنفرانس به دنبال تحقق بخشیدن به اهداف اقتصادی و سیاسی خاص خویش است که نشان می دهند او تا چه اندازه از نظر اقتصادی بلندپرواز است .

ناظران معتقدند که بن سلمان با برگزاری کنفرانس سالانه درصدد بهبود بخشیدن به چهره مخدوش خویش در میان سیاستمداران و افکار عمومی دنیا به ویژه جو بایدن است تا بدین ترتیب چالش ها و موانع پیش روی خود را کاهش دهد. با توجه به اینکه کارنامه عربستان در زمینه پرونده خاشقجی بسیار ننگین و سیاه است.

کشته شدن جمال خاشقجی یکی از بدترین بحران ها برای عربستان شد و به همین دلیل بسیاری از مدیران شرکت های بین المللی که تارنمای رسمی داووس صحرا از آنها به عنوان شرکای راهبردی عربستان نام برده به طور رسمی اعلام کردند که از حضور در این کنفرانس امتناع می نمایند.

همچنین بسیاری از رهبران دنیا پس از کشته شدن خاشقجی از سفر به ریاض و گفت وگو با ولیعهد سعودی خودداری کردند؛ چرا که این جنایت آزمایشی برای اتحاد میان ریاض و پایتخت های کشورهای هم پیمان ریاض از جمله واشنگتن و پاریس و.. بود.

پرونده روزنامه نگار منتقد سعودی، ریاض را در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی با مشکلاتی روبرو کرد. کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان سعودی با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی برای طرح های چند صد میلیارد دلاری محمد بن سلمان برگزار می شود.

پرونده حقوق بشر سعودی علاوه بر قتل خاشقجی به دلیل سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی و بازداشت شاهزادگان در هتل ریتز کارلتون، نقض حقوق زنان و حاکم بودن جو خفقان آمیز و کشتار مردم بیگناه در یمن به شدت سیاه و قطور است و همه محافل سیاسی و مدافع حقوق بشر در دنیا حتی حامیان و همپیمانان ریاض نیز به این موضوع اذعان دارند و تا کنون بارها موارد یاد شده در کنفرانس و نشست ها و سمینارهای منطقه ای و دنیای محکوم شده است.

سال جاری چهارمین سال متوالی است که عربستان میزبان چنین کنفرانسی است. بن سلمان پس از به قدرت رسیدن در سال 2017 به منظور رقابت با کنفرانس سالانه اقتصادی سوئیس و تبدیل شدن به بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد خاورمیانه با حضور 3 هزار و 800نفر از بیش از 90 کشور اولین کنفرانس داووس صحرا را برپا کرد . این همایش تمرکز بر بهره وری از سرمایه گذاری به منظور ایجاد فرصت های رشد اقتصادی و پرداختن به چالش های دنیای را در دستور کار قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 674

به "عربستان، انتقاد از کنفرانس داووس صحرا زیر سایه جنایات آل سعود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، انتقاد از کنفرانس داووس صحرا زیر سایه جنایات آل سعود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید