عدم اجرای طرحهای مسکن در دولت و موانع مالیاتی خانه های خالی

به گزارش زرین گراف، همراهان گرامی، در این مطلب از ما به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

عدم اجرای طرحهای مسکن در دولت و موانع مالیاتی خانه های خالی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

عقب ماندگی دولت در بخش مسکن

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت به عقب ماندگی دولت در حوزه مسکن اشاره نمود و گفت، در این حوزه بعضی از طرح ها اجرایی نشده است. وی درباره تمهیدات و برنامه های دولت در خصوص مسئله مسکن اضافه نمود: اولین اقدام دولت تخصیص 250 هزار هکتار زمین در اطراف شهرها و روستاها به وزارت مسکن بوده است. به گفته وی این زمین ها به منظور طراحی شهرک ها و ترمیم بافت فرسوده در اختیار وزارت مسکن قرار گرفته است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: اولویت اول ما تامین مسکن برای افرادی است که پول خود را به عنوان مسکن یکم در بانک گذاشته اند. اولویت بعدی با مستاجرانی است که شرایط مالی سختی دارند و طالب مسکن هستند. وی اضافه نمود در هفته های اخیر در در زمینه مسکن فشار زیادی بر مستاجرین وارد شده است. اما محدودیت افزایش 25 درصدی اجاره بها در تهران، 20 درصدی در شهرهای عظیم و 15 درصدی در سایر مناطق در این زمینه تاثیرگذار بوده است. به گفته حسن روحانی، تا انتها این دولت، شاهد تحول مثبتی در زمینه مسکن خواهیم بود.

موانع رو به رو در اخذ مالیات از خانه های خالی

اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از روش های متداول برای کاهش تقاضا و تحریک عرضه و در نتیجه متعادل شدن قیمت مسکن می باشد که در کشور ما نیز این موضوع در قوانین بودجه سالانه لحاظ شده است.

بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی، دولت موظف بوده است که از سال 94 به بعد واحدهای مسکونی خالی را شناسایی نموده و از احتکار آن ها جلوگیری به عمل آورد. اما با این حال پس از گذشت سال ها از تصویب این قانون، هنوز اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه با تاکید بر این موضوع که اطلاعات مورد احتیاج سامانه املاک و اسکان باید توسط دستگاه های مختلف تکمیل گردد، اضافه نمود: این موضوع چند سالی است که مورد بحث قرار گرفته است و در این زمینه بر اساس قانون اعلام شده بود که وزارت راه و شهرسازی پایگاه اطلاعاتی از واحدهای مسکونی را در اختیار ندارد.

مغایرت خانه های کوچک متراژ با فرهنگ ایرانی

به نقل از رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور، مشکل مسکن تنها زمانی حل می گردد که در بخش مسکن برنامه های مستمری داشته باشیم. در این زمینه دولت اعلام نموده بود ساخت واحدهای 25 تا 40 متری در شهرهای عظیم می تواند تا اندازه ای احتیاج مسکن را پوشش ببخشد. به نقل از ایرج رهبر، مسئله مهمی که در پشت خانه هایی با متراژ پایین خوابیده است، معضلات اجتماعی است که به واسطه ساخت این خانه، خانواده ها و جامعه درگیر آن می شوند.

وی اذعان داشت: از سوی دیگر زندگی در این خانه ها برای خانواده ها بسیار سخت می باشد. هم چنین فروش این خانه ها به غیر از زوج های جوان و خانواده ها، می تواند باعث ایجاد مسائل غیر اخلاقی گردد. واحدهای کوچک متراژ در بسیاری از کشورهای دنیا متقاضیان خود را دارد، اما این واحدها خاص فرهنگ ما نیست و با آن مغایرت دارد و تنها در مدت زمان محدودی می تواند جوابگوی احتیاج یک زوج جوان باشد و در غیر این صورت زندگی در آن ها بسیار سخت خواهد بود.

حل چالش مسکن با شهرسازی عمودی

امروزه شاهد تامین مسکن در شهرهای عظیم به واسطه شهرسازی عمودی هستیم. شهرسازی عمودی به نوعی از شهرسازی اطلاق می گردد که در آن به جای توسعه محیطی، شهرها به شکل عمودی توسعه می یابند. توسعه عمودی مستلزم زیرساخت هایی می باشد و به مراتب گران تر از توسعه محیطی شهرها می باشد و در دهه های قبل سیاست گذاران شهری، نمی خواستند این هزینه ها باعث نارضایتی مردم گردد. این در حالی است که هدف از توسعه، ایجاد مسکن برای جمعیت شهری است که روز به روز در حال افزایش می باشد. اما با این حال این موضوع هیچ گاه تحقق نیافته است.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 202

به "عدم اجرای طرحهای مسکن در دولت و موانع مالیاتی خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم اجرای طرحهای مسکن در دولت و موانع مالیاتی خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید