طرز تهیه مارمالاد آلبالو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

به گزارش زرین گراف، مارمالاد آلبالو از جمله فراورده های است که معمولا برای تزیین، تهیه و به عنوان یکی از خوراکی های خوشمزه بسیار محبوب است. در اصل در مارمالاد با انواع میوه با یک مربای ژله ای یا خمیری روبرو هستیم. مارمالاد آلبالو را با ژلاتین و بدون ژلاتین می توانید درست کنید. طرز تهیه مارمالاد آلبالو با نشاسته، مارمالاد آلبالو بدون شکر و مارمالاد آلبالو با هسته و بدون هسته هم مرسوم است. در این مقاله از سرویس در طرز تهیه مارمالاد آلبالو را به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین به شما آموزش می دهیم و فوت و فن های درست کردن مارمالاد آلبالو را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه مارمالاد آلبالو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد آلبالو

زمان آماده سازی مواد: 2 ساعت

زمان مورداحتیاج برای پخت: 40 دقیقه

کالری مارمالاد آلبالو در 1 قاشق مرباخوری: 30 کیلو کالری

مواد لازم برای تهیه مارمالاد آلبالو با ژلاتین

آلبالو: 3 کیلوگرم

ژلاتین: 3 ورق

شکر: 2 کیلوگرم

مراحل طرز تهیه مارمالاد آلبالو با ژلاتین

برای درست کردن مارمالاد آلبالو با ژلاتین، مثل تهیه آلبالوها را بعد از شستن و آماده کردن، هسته گیری کنید و با شکر استراحت دهید. سپس آنها را بپزید و در آخر ژلاتین را به مواد اضافه کنید. مارمالاد آلبالو که پخت، آن را سرو یا در بطری های استریل شده نگهداری کنید. برای آموزش طرز تهیه مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین به صورت مرحله به مرحله، ادامه مراحل تهیه را دنبال کنید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد آلبالو، آلبالوها را بشویید و ساقه و برگشان را جدا کنید. می توانید در این مرحله، کمی آلبالوها را فشار دهید تا هسته آنها بیرون بیاید. سپس کمی با دست آن ها را بفشارید تا له شوند.

بیشتر بخوانید: انواع روش هسته گیری آلبالو و گیلاس

مرحله دوم: شکر را به آلبالوها اضافه کنید

آلبالوها را در یک قابلمه لعابی بریزید و به آن ها شکر اضافه کنید. شکر و آلبالوها را با هم مخلوط کنید و درب قابلمه را بگذارید. به مدت 3 تا 4 ساعت، آلبالوها را در یخچال یا در دمای محیط قرار دهید تا آلبالوها آب بیندازند و با شکر مخلوط شوند.

مرحله سوم: مواد را روی حرارت بجوشانید

بعد از آب انداختن و نرم شدن آلبالوها، قابلمه را از یخچال بیرون بیاورید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه آغاز به جوشیدن نمایند. چند دقیقه بعد از جوشیدن مایه مارمالاد آلبالو، روی آن کف های سفید تشکیل می گردد. این کف ها را با قاشق جدا کنید و دور بریزید.

مرحله چهارم: ژلاتین را به مایه مارمالاد آلبالو اضافه کنید

حرارت را روی حالت ملایم، تنظیم و صبر کنید تا مارمالاد آلبالو غلیظ گردد و آب اضافی خود را از دست بدهد. سپس ورقه های ژلاتین را در یک لیوان بیندازید و روی آن ها را کمی آب جوش بریزید تا حل شوند و شکل ژله ای بگیرند. سپس در چند دقیقه انتهای پخت مارمالاد آلبالو، آن را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله پنجم: مارمالاد آلبالو را در شیشه بریزید

بعد از 2 تا 3 دقیقه که ژلاتین و مارمالاد با هم پختند، شعله را خاموش و صبر کنید تا مارمالاد آلبالو از دما بیفتد و سرد گردد. در نهایت مارمالاد آلبالو را در بطری های شیشه ای تمیز و خشک بریزید و درب آنها را محکم ببندید و در یخچال نگه دارید.

طرز تهیه مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین

زمان مورد احتیاج برای آماده سازی: 2 ساعت

زمان مورد احتیاجی برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین

آلبالو: 1/5 کیلوگرم

شکر: 1 کیلوگرم

آبلیمو: 1 قاشق مرباخوری

دانه به: 1 قاشق چای خوری (در صورت دلخواه)

مراحل طرز تهیه مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین

مارمالاد آلبالو در این روش تهیه، احتیاجی به استفاده از ورق یا پودر ژلاتین ندارد. می توانید برای کشدار و ژلاتینی کردن بافت مارمالاد در این روش از دانه به بهره ببرید. البته حذف کردن آن هم به خودتان بستگی دارد چون ژلاتین طعم چندانی به مارمالاد نمی دهد، تنها بافت آن را کشدار می نماید. بعلاوه در این روش، قبل از پختن آلبالوها، احتیاجی به گرفتن هسته آن ها نیست و این کار را به بعد از پختن و نرم شدن آلبالوها موکول می کنیم. برای مشاهده ترتیب مراحل تهیه این مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

برای تهیه مارمالاد آلبالو بدون ژلاتین، آلبالوها را بشویید و شاخ و برگشان را بگیرید. آنها را در یک قابلمه بریزید و کمی با گوشتکوب بکوبید تا له شوند. شکر را به آلبالوها اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و آن را در یخچال بگذارید. 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا آلبالوها نرم شوند. هر چه آلبالوها نرم تر و له تر باشند، زمان کمتری برای استراحت آنها احتیاج است.

مرحله دوم: آلبالوها را بجوشانید

در این مرحله، قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید مواد بجوشند. وقتی روی مایع کف های سفید شکل گرفت، آنها را دور بریزید. به مدت 20 دقیقه آلبالوها را بجوشانید تا نرم شوند. سپس شعله را خاموش کنید تا مارمالاد کمی سرد گردد و از دما بیفتد.

مرحله سوم: مارمالاد آلبالو را صاف کنید

یک صافی با منافذ درشت را روی یک قابلمه بگذارید و مارمالاد جوشانده شده را در صافی بریزید. با پشت قاشق، روی آلبالوها را فشار دهید تا هسته و پوست آنها در صافی بماند و عصاره آن در داخل قابلمه بریزید. مخلوط هسته و پوست آلبالو را با دست فشار دهید تا عصاره آلبالو کاملا خارج گردد.

مرحله چهارم: آبلیمو را اضافه کنید

دوباره مایه مارمالاد آلبالو را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا غلیظ گردد. اگر از دانه استفاده می کنید، در یک لیوان دانه های به را بریزید و روی آنها را کمی آب جوش اضافه کنید. روی لیوان را بپوشانید و صبر کنید دانه های به لعاب بیندازند. در 5 دقیقه انتهای پخت، این لعاب را به همراه آبلیمو به مارمالاد آلبالو اضافه کنید. وقتی غلظت مارمالاد به حد کافی رسید، شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن، آن را در بطری های شیشه ای مناسب بریزید و در یخچال نگه دارید.

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد آلبالو

*برای تهیه مارمالاد آلبالو، از آلبالوهای تازه، سالم و رسیده، بدون کرم خوردگی و زدگی بهره ببرید. چون این موارد هم بر رنگ و هم بر طعم مارمالاد تاثیر مستقیم می گذارند.

*برای طرز تهیه مارمالاد آلبالو، می توانید مقدار شکر را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. هر چه آلبالوهایتان شیرین تر باشد، از شکر کمتری می توانید بهره ببرید و بستگی به ذائقه خودتان دارد.

*برای این که رنگ مارمالادتان روشن و شفاف گردد، بعد از جوش آمدن، کف های سفید روی مایه مارمالاد را با قاشق جدا کنید و دور بریزید.

*برترین ظرف برای جوشاندن و درست کردن مارمالاد، ظروف لعابی و استیل هستند. این ظروف هم خودشان بعد از پخت مارمالاد رنگشان عوض نمی گردد و هم رنگ مارمالاد در آنها خوشرنگ تر می ماند.

*اگر برای طولانی مدت می خواهید مارمالادتان را نگه دارید، حتما مارمالاد را در بطری های کوچک تر بریزید تا زود تمام گردد و درب ظرف مارمالاد زیاد باز و بسته نگردد. این کار از کپک زدن انواع مارمالاد پیشگیری می نماید.

*می توانید مارمالاد آلبالو را در فریزر برای مدت بیشتری نگه دارید. در این صورت، از بطری های شیشه ای استفاده نکنید. پلاستیک های فریزری یا ظرف های دربسته پلاستیکی، گزینه های بهتری برای نگهداری مارمالاد در فریزر هستند.

*برای تنوع دادن به طعم مارمالاد آلبالو، می توانید به آن وانیل، هل، دارچین، زنجبیل، گلاب، آبلیمو یا جوز هندی هم اضافه کنید. افزودن این مواد کاملا اختیاری است و بسته به سلیقه شما دارد.

*در طرز تهیه مارمالاد آلبالو با نشاسته، از یک قاشق نشاسته برای غلظت مارمالاد استفاده می گردد و ژلاتین از آن حذف می گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد گیلاس با ژلاتین و بدون ژلاتین

سوالات متداول

چه کار کنیم مارمالاد آلبالو شفاف گردد و تیره نگردد؟

برای خوشرنگ و شفاف شدن مارمالاد آلبالو، بعد از جوش آمدن مواد مارمالاد، کف روی آن را بگیرید. بعلاوه در هنگام پخت، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا آلبالوها تغییر رنگ ندهند.

چه کار کنیم که مارمالاد آلبالو شکرک نزند؟

برای جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد، از شکر زیاد در طرز تهیه مارمالاد آلبالو استفاده نکنید. بعلاوه مارمالاد را بیش از حد نجوشانید. ضمناً استفاده از کمی آبلیمو در انتها پخت می تواند شکرک زدن مارمالاد را به تعویق بیندازد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1317

به "طرز تهیه مارمالاد آلبالو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد آلبالو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید