سوئد و نروژ خواهان پاسخگویی درباره پروژه جاسوسی آمریکا با یاری دانمارک شدند

به گزارش زرین گراف، به دنبال افشای نقش سرویس جاسوسی دانمارک در یاری به واشنگتن برای جاسوسی از مقامات ارشد اروپا، دولت های نروژ و سوئد خواهان شرح شدند.

سوئد و نروژ خواهان پاسخگویی درباره پروژه جاسوسی آمریکا با یاری دانمارک شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال افشای نقش سرویس جاسوسی دانمارک در جاسوسی از همسایگان این کشور، دولت های نروژ و سوئد از کپنهاگ شرح خواستند.

وزیر دفاع سوئد در این خصوص گفت: ما خواهان آن هستیم که درباره مسائل مرتبط با شهروندان، شرکت ها و منافع سوئدی کاملاً آگاه شویم. سپس باید ببینیم پاسخ طرف سیاسی در دانمارک چگونه به نظر می رسد.

همتای نروژی او هم در واکنش به جاسوسی آمریکا از سران اروپا با یاری سرویس جاسوسی دانمارک گفت: ما همه ادعاها را جدی می گیریم.

هر دو نفر تاکید نمودند که ترین برامسن وزیر دفاع دانمارک در آگاه کردن آن ها از جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) از همسایگان دانمارک کوتاهی نموده است.

همچنین وزارت دفاع سوئد با پاریس و برلین، که سیاستمداران و مقامات ارشد آن ها هم هدف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته اند، رسماً تماس برقرار کرد. همچنین تماس هایی با آمریکا در مورد این مسئله گرفته شده است.

وزیر دفاع سوئد همچنین گفت: این واقعیت که ما تماس ها را برقرار نموده و سوالات را مطرح می کنیم، راهی برای نشان دادن این مسئله است که ما قطعاً از شرایط موجود رضایت نداریم.

وزیر امور اروپای فرانسه هم مسئله کارزار جاسوسی آمریکا از سیاستمداران اروپایی را بسیار جدی توصیف کرد و خواهان آنالیز بیشتر اطلاعات شد. وی در این خصوص گفت: این واقعیت بالقوه خیلی جدی است. ضرورت دارد که آنالیز گردد.

او در ادامه پیامدهای این اقدام را در صورت تایید، رد نکرد.

طبق این گزارش، وزیر دفاع دانمارک در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه کشورش گفت که دولت نمی تواند درباره امور اطلاعاتی حدس کند اما تاکید نمود شنود سیستماتیک از متحدان نزدیک را غیرقابل قبول می داند.

یک رسانه آلمانی یکشنبه شب گزارش داد که سرویس مخفی دانمارک به آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای جاسوسی از سران اروپا از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور این کشور یاری نموده است.

به گزارش وبگاه شبکه خبری دویچه وله، افشای جاسوسی ایالات متحده از متحدان خود برای اولین بار در سال 2013 آشکار شد، اما اکنون روزنامه نگاران به گزارش هایی با جزئیات بیشتری دسترسی پیدا نموده اند. این گزارش نشان داد که دانمارک متحد و همسایه نزدیک آلمان در همکاری با سرویس جاسوسی آمریکا، صدراعظم و رئیس جمهور آلمان را هدف قرار داده بود.

در گزارش جدید همچنین معین شده که آمریکا از پیر اشتینبرک کاندیدای صدارت وقت حزب سوسیالیست چپ میانه آلمان (SPD) نیز جاسوسی نموده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 890

به "سوئد و نروژ خواهان پاسخگویی درباره پروژه جاسوسی آمریکا با یاری دانمارک شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوئد و نروژ خواهان پاسخگویی درباره پروژه جاسوسی آمریکا با یاری دانمارک شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید