روز ملی هوای پاک؛ هوایی که گم شده است

به گزارش زرین گراف، 29 دی ماه به روز ملی هوای پاک نام گذاری شده است؛ هوایی که مدت هاست کلانشهرهای کشور آن را ندارند و آسمان آبی که آن را ندیده اند و این قصه ای است که هر ساله در روزهای سر و گرم سال تکرار می شود. هر ساله کارشناسان از بحران آب و آلودگی هوا می گویند و امسال شاخص آلودگی هوا در شهر تهران حتی به عدد 400 هم رسیده است.کارشناسان علت آن را استفاده از سوخت مازوت در پالایشگاه ها می دانند و برخی آن را تاثیر تحریم ها مرتبط می دانند.

روز ملی هوای پاک؛ هوایی که گم شده است

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به ایرنا گفته است: امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا همراه شده است؛ مطالعاتی که در جهان اجرا شده که نشان می دهد آلودگی هوا باعث تشدید علایم بیماری کووید19 در بین مبتلایان می شود و چون ریه را درگیر می کند، حتی می تواند باعث مرگ این بیماران شود.

او از مصرف سوخت مازوت می گوید: درباره مصرف سوخت مازوت بین صحبت های مسئولان مرتبط در سازمان محیط زیست تناقض وجود دارد، سازمان محیط زیست اعلام کرده که مازوت در صنایع و نیروگاه های تهران استفاده می شود، اما اداره کل محیط زیست تهران اعلام کرده که استفاده نمی شود. این دوگانگی در اطلاع رسانی است ولی آنچه تعیین است اینکه عمده آلودگی تهران به علت منابع ثابت آلاینده یعنی کارخانه ها و صنایع اطراف تهران است.

شاهسونی ادامه می دهد: به طور قطع سوختی که در صنایع اطراف تهران و برخی شهرهای بزرگ مصرف می شود، مشکلاتی دارد، اما آماری از اینکه سهم صنایع در میزان آلاینده های کلانشهرها چقدر است در اختیار نداریم.

سید محمد مجابی، رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از تاثیر تحریم ها بر برنامه کنترل آلودگی هوا می گوید: مصرف گاز طبیعی در ایران تقریبا برابر با کشور چین است همچنین ما سه برابر کل جمعیت کشور هند گاز مصرف می کنیم. اگر این فرایند مصرف انرژی در کشور ادامه داشته باشد ما از سال 1403 نیاز خواهیم داشت که گاز وارد کنیم.

مجابی می افزاید: ایران جزء 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان بعد از ژاپن و آلمان است، به طوری که در سال 2018 میزان تولید دی اکسید کربن در ایران حدود 720 میلیون تن اعلام ش. طی سال های اخیر از غلظت برخی آلاینده های هوا ازجمله ذرات معلق کمتر از 10 میکرون، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار مانند بنزن کاسته شده است. بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها، کاهش نسبی طوفان های گرد و غبار، افزایش نسبی بارش ها و... در این امر بی تاثیر نبوده است.

ایران نمی تواند مانند گذشته مازوت صادر کنند؛ رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: باید تسلط، دانش و سرمایه گذاری خود را برای کنترل تولیدات جانبی نفت افزایش دهیم. تقریبا به نسبت یک به سه در ازای تولید مشتقات سبکی مانند بنزین، مشتقات سنگینی مانند مازوت تولید می شود. از سویی کشور در شرایط تحریم نمی تواند مازوت را صادر کند بنابراین این وظیفه برعهده دانشمندان و مسئولان کشور است که برای سوخت های سنگینی مانند مازوت برنامه ریزی کنند. اگر راهکاری برای آن پیدا نکنیم و شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد در تله ای گیر خواهیم کرد که سوخت سنگین روی دست ما می ماند و نمی دانیم با آن چه کنیم.

براساس شاخص های سنجش آلودگی هوا اگر میزان مجموع شاخص آلاینده ها زیر عدد 50 باشد، شرایط پاک، شاخص 50 تا 100 شرایط سالم، شاخص 100 تا 150 شرایط ناسالم برای گروه های حساس، شاخص 150 تا 200 شرایط ناسالم برای همه، شاخص 200 تا 250 شرایط بسیار ناسالم و شاخص بالای 250 شرایط خطرناک را نشان می دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 635

به "روز ملی هوای پاک؛ هوایی که گم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز ملی هوای پاک؛ هوایی که گم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید