تور گرجستان ارزان: روزشمار: 18 آبان؛ حمله آقامحمدخان قاجار به گرجستان

به گزارش زرین گراف، آقامحمدخان قاجار در چنین روزی در 8 صفر سال 1209 قمری به گرجستان لشکرکشی و حمله کرد و در این نبرد پیروز شد.

تور گرجستان ارزان: روزشمار: 18 آبان؛ حمله آقامحمدخان قاجار به گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

آقا محمد خان در 27 خردادماه 1121 شمسی در دشت اشرفی در میانه راه ساری به گرگان به دنیا آمد. مراسم تاج گذاری اش پس از تصرف قفقازیه و سرکوب کلیه امرا و حکام داخلی و پذیرش اطاعت و فرمان خان قاجار از سوی کلیه نواحی به استثنای مشهد و خراسان که هنوز زیر فرمان شاهرخ میرزا و فرزندش نادر میرزا بود، آقا محمد خان زمان را برای تاج گذاری خود مناسب دید و در سال 1210 قمری در تهران به نام پادشاه ایران تاج گذاری کرد.

آقا محمد خان پس از فتح کامل جنوب ایران مقر حکمرانی خویش را در تهران مستقر کرد و در حالی که مرکز وی هنوز ساری بود، آن را دارالخلافه نامید. والی گرجستان به پشتوانه هم کیشی با روس ها اعلام استقلال کرد، بنابراین آقا محمد خان در فروردین 1174 برای آراگلی خان نامه ای ارسال کرد و اشتباهات گرجی ها در طی هشتاد سال گذشته را یادآوری کرد و اعلام نمود در صورتی که والی گرجستان روابط خود را با روس ها قطع و از ایران اطاعت کامل نکند، به آنجا لشکرکشی خواهد نمود.

آراگلی خان جواب نامه را نداد و خود را برای حمله مجهز کرد. آقا محمد خان به گرجستان لشکرکشی کرد و با وجود مقاومت گرجی ها در این نبرد پیروز شد و آراگلی خان به تفلیس فرار کرد. آقامحمدخان برای یافتن او به تفلیس لشکر کشید. آراگلی خان همراه خانواده و بستگانش از تفلیس به گرجستان غربی گریختند. آقا محمد خان تفلیس را فتح کرد و فاجعه کرمان را در تفلیس تکرار کرد و دستور به قتل و تاراج مردم داد. عده زیادی از روحانیون را در رود کورا غرق کردند و پنج هزار نفر از گرجی ها را اسیر و شهر را ویران کردند.

آقا محمد خان پس از غارت مهمات و ذخایر جنگی آراگلی خان، از شهر خارج شد تا در پی آراگلی خان برود ولی با دریافت خبر طغیان اهالی شیروان که مصطفی خان دولو نماینده اش را به قتل رسانده بودند، به دشت مغان بازگشت. حاکم شیروان به آقامحمدخان پیغام دوستی و اطاعت داد و وی از تنبیه آنان صرف نظر کرد و با پانزده هزار تن از دختران و پسران شهر که به اسارت گرفته بود به تهران بازگشت. اسیران برای بردگی به ثروتمندان فروخته شدند.

در همین روز:

  • سلطان احمد اردلان سفیر کبیر ایران در مسکو شد. (1353 شمسی)
  • درگذشت مهدی سحابی مترجم مشهور (1388 شمسی)
  • روز ملی کیفیت
  • وفات سلمان فارسی از اصحاب بزرگوار پیغامبر اسلام (ص) (35 قمری)
  • حمله آقامحمدخان قاجار به گرجستان (1209 قمری)
  • زادروز بانو مارگارت میچل Margaret Mitchell نویسنده داستان برباد رفته (1900 میلادی)
  • مانولیس آندرونیکوس باستان شناس و استاد دانشگاه ارسطو تسالونیکی مقدونیه، قبر فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه و پدر اسکندر کبیر را در شهر ورجینا یونان کشف کرد. (1977 میلادی)
  • طوفان هایان در ویسایا فیلیپین (2013 میلادی)
منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / راسخون
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1106

به "تور گرجستان ارزان: روزشمار: 18 آبان؛ حمله آقامحمدخان قاجار به گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: روزشمار: 18 آبان؛ حمله آقامحمدخان قاجار به گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید