دیزل ژنراتور ولوو و کامینز راه های افزایش راندمان آن ها

به گزارش زرین گراف، رپرتاژ آگهی- تجهیزات و دستگاه های صنعتی بسیار زیادی در حوزه صنعت وجود دارد که با تبدیل انرژی و انتقال آن به بخش های دیگر، کارایی و عملکرد تعریف شده خود را ارائه می دهند. می توان گفت حیات صنعت به این دستگاه ها و تبادل انرژی بین آن ها بستگی دارد. احتمالا تا به امروز راجع به دیزل ژنراتور چیزهایی شنیده اید. این دستگاه با تبدیل انرژی سوخت به انرژی الکتریکی در مکان هایی کاربرد دارد که با مشکل نبود برق روبرو هستند . بنابراین چندان هم تجهیز ناشناخته ای نیست. افرادی که در پی تأمین یک منبع برق دائمی هستند، همواره در گوشه فکر خود دغدغه آشنایی با دیزل ژنراتور را دارند چون کاربردهای بسیاری برای این دستگاه تعریف شده و هر کاربر مطابق با نیاز خود به کارایی خاصی از آن توجه می کند . شناخت بهتر این دستگاه به افزایش راندمان و بازدهی آن نیز منجر می شود.

دیزل ژنراتور ولوو و کامینز راه های افزایش راندمان آن ها

دیزل ژنراتور چیست؟

این دستگاه ترکیبی از موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی برق را تولید می کند. آنچه در این دستگاه به انرژی الکتریکی بدل می شود، احتراق سوخت دیزل است. به این صورت که احتراق سوخت مایع حرکت چرخشی ایجاد کرده و ژنراتور دستگاه، این حرکت چرخشی یا نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می سازد. از آنجا که این دستگاه در دو نوع دائم کار و اضطراری وجود دارد، می توان کارایی متفاوتی برای آن تعریف کرد.

معمولا نوع اضطراری آن در شرایطی استفاده می شود که قطعی موقت برق در شبکه مسائل زیادی به همراه خواهد داشت. در این شرایط موتور ژنراتور به عنوان پشتیبان عمل کرده و در نبود برق، با حدبیشتر توان خود، انرژی برق سیستم را تأمین می کند. کارایی این دستگاه را می توان در بیمارستان ها، منطقه ها مسکونی، تجاری و صنایعی مانند معدن مشاهده کرد. دیزل ژنراتورها برندهای مختلفی دارند از معروف ترین این برندها میتوان به دیزل ژنراتور ولوو اشاره کرد که در ادامه مقاله کامل به برندهای ژنراتورها میپردازیم.

دیزل ژنراتور دائمی نیز در منطقه های استفاده می شود که برق رسانی به آنجا انجام نشده است. در این منطقه ها میتوان از دیزل ژنراتور کامینز یا برندهای مطرح دیگر استفاده کرد. موتورهای دیزلی ژنراتور در چنین منطقه های به صورت دائم و بدون وقفه انرژی الکتریکی را برای مصارف مختلف مانند دیتاسنترها تأمین می کنند به همین دلیل بهتر است از برندهای معتبر مثل دیزل ژنراتور ولوو یا کامینز استفاده کنیم. هرچه اندازه موتورهای دیزلی ژنراتور بزرگ تر باشد، راندمان بهتری خواهند داشت. این نوع از موتورها به دلیل عدم استفاده از کاربراتور استهلاک کمتری داشته و عمر مفید آن ها سه برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است. این نوع موتورهای سوختی برای تأمین برق دائم و موقت در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. در این راستا افزایش راندمان موتورهای دیزلی ژنراتور اهمیت بسکمک می یابد.

افزایش راندمان دیزل ژنراتور

در حالت کلی بیشتر موتورهای سوختی در صنعت راندمانی حدود 35 درصد دارد. به این معنی که می توانند 35 درصد انرژی سوخت را به کار مفید تبدیل کرده و بقیه این نیرو با تبدیل گرما و شکل های دیگر هدر رفته و تلف می شود. غیر از عواملی که در داخل دستگاه، راندمان آن را کاهش می دهند، عوامل محیطی نیز در اتلاف انرژی موتور دیزلی ژنراتور نقش دارند. بنابراین با شناخت این عوامل و رفع آن ها می توان راندمان دستگاه را تا جایی که امکان دارد افزایش داد. این دستگاه در محیط های مرطوب، محیط هایی با درجه حرارت بالا با افت راندمان روبرو می شود. علاوه بر آن افزایش ارتفاع نیز یکی از عوامل مهم در کاهش راندمان موتور دیزلی ژنراتور است.

طبیعتا هرچه ارتفاع افزایش یابد، فشارهوا کاهش می یابد. از آنجا که موتورهای سوختی برای عملکرد بهینه خود به هوا نیاز دارند، می توان گفت افت فشارهوا، سبب کاهش هوای ورودی به موتور شده و این مسئله قدرت خروجی دیزل ژنراتور را کاهش می دهد. موتورهایی که فاقد دمنده باشند، نمی توانند افت هوا را جبران کرده و هرچه ارتفاع افزایش یابد، به همان نسبت نیز عملکرد بهینه دستگاه افت خواهد کرد. از طرفی وقتی درجه حرارت هوا افزایش می یابد، حجم آن نیز افزایش یافته و در نهایت منجربه کاهش جرم حجمی می شود. کاهش جرم حجمی باعث می شود هوای کمتری وارد محفظه احتراق سیلندر دستگاه شود، در نتیجه دستگاه با افت راندمان همراه خواهد شد. یکی دیگر از عوامل افت راندمان در موتورهای دیزلی ژنراتور افزایش رطوبت هوا است.

وقتی رطوبت هوا از حد نرمال و استاندارد آن بیشتر شود، در راندمان دیزل ژنراتور تأثیر منفی می گذارد. این مشکل معمولا در شرایط بارندگی و مه غلیظ اتفاق می افتد و بیشتر در منطقه ها شاقتصادی و جنوبی مشاهده می شود. از دیگر عوامل کاهش راندمان دستگاه می توان به نامناسب بودن روغن روانکاری، خرابی بخش هایی از موتور، معیوب بودن سیستم خنک کننده و غیره اشاره کرد. حال که با این عوامل مخرب آشنا شدید، می توانید با رفع آن به افزایش راندمان موتور دیزلی ژنراتور کمک کنید. به این صورت که می توانید با استفاده از توربو شارژها راندمان حجمی هوای موتور را افزایش داده و با استفاده از خنک کننده ها ، هوای ورودی به موتور را خنک کنید. استفاده از موتورهای دیزلی نو نیز نقش مهمی در افزایش راندمان دستگاه دارد. این موتورها در هر سیلندر خود چهار سوپاپ دارند و با افزایش هوای ورودی راندمان بالاتری خواند داشت.

برندهای دیزل ژنراتور

موتورهای دیزلی ژنراتور در برندهای مختلفی تولید می شوند. یکی از برترین و شناخته شده ترین نوع آن در دنیا، دیزل ژنراتور کامینز است. در این موتور آمریکایی 3 تا 28 سیلندر تعبیه شده و راندمان بسیار بالایی دارد. این دستگاه یکی از کارآمدترین انواع دیزل است و تنوع توان بالایی دارد. موتور دیزل کامینز با کوپله های مختلف تهیه می شود. کاربرانی که در پی موتور دیزلی دائمی هستند و ساعات کارکرد بالایی از دستگاه انتظار دارند، از موتور دیزل کامینز استفاده می کنند. یکی دیگر از انواع پرطرفدار این دستگاه، دیزل ژنراتور ولوو پنتا می باشد. این موتور نیز توان بالایی داشته و از 4 تا 6 سیلندر تشکیل شده است. این نوع موتور از طریق کشورهای آلمان و سوئد تولید شده و از آنجا که استقامت، قدرت و صرفه اقتصادی دارد، به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این موتور در منطقه ها سردسیر و گرمسیر عملکرد بهینه ای دار، صدای آن بسیار کم است و با انواع ژنراتور قابلیت کوپله شدن دارد.

گروه کارا سهند

شرکت مهندسی کارا سهند برترین عرضه کننده انواع دیزل ژنراتور های ولوو، کامینز و برندهای دیگر می باشد. علاوه بر آن این گروه مهندسی در راستای تأمین نیاز مشتریان خود تمام قطعات مکانیکی و الکتریکی انواع موتورهای دیزلی ژنراتور و فیلتر انواع این دستگاه را تأمین و عرضه می کند. تنوع موتورهای دیزلی در این شرکت مهندسی نیاز مشتریان مختلف را برآورده می سازد. برای خرید برترین انواع موتورهای دیزلی از طریق لینک زیر وارد سایت شرکت مهندسی کارا سهند شوید.

https://karasahand.com/

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1238

به "دیزل ژنراتور ولوو و کامینز راه های افزایش راندمان آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیزل ژنراتور ولوو و کامینز راه های افزایش راندمان آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید