خریداران معترض خودرو به کجا شکایت نمایند؟
به گزارش زرین گراف، طی ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مورد اصلاحیه نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور؛ از این پس همه مشتریان خودرو های داخلی و خارجی میتوانند بر اساس این دستورالعمل ابلاغی در صورت شکایت به ادارات صمت استان های کشور مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.
به گزارش تسنیم، معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه ای، اصلاحیه دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو را به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور ابلاغ کرد.
در نامه حسین فرهید زاده به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور در مورخ 26/4/1402 با موضوع دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو آمده است:
پیرو ابلاغیه شماره 65036/98/370 مورخ 8/10/1398 موضوع نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو، ضمن ارسال اصلاحیه دستور العمل مذکور به استحضار می رساند:قیمت های مصوب درب کارخانه انواع خودرو های مونتاژی در سامانه شورای رقابت به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده و حسب تاکید آن مرجع، برای کلیه ذینفعان لازم الاجرا می باشد، لذا با هدف تسریع در رسیدگی به شکواییه های واصله در ارتباط با عدم رعایت قیمت های مصوب ابلاغی شورا و بعلاوه عدم صدور دعوتنامه های تکمیل وجه و امتناع از عرضه موارد زیر برای لحاظ در اقدام اعلام می گردد:
الف -قیمت:
1-ملاک قیمت در قرارداد هایی که از تاریخ 16/2/1402 تا 17/4/1402 منعقد شده است، قیمت های مصوب جلسه 566 شورای رقابت می باشد.
2-ملاک قیمت در قرارداد هایی که از تاریخ 17/4/1402 به بعد منعقد شده است، قیمت های مصوب جلسه 584 شورای رقابت می باشد.
3-قیمت های اعلامی و مصوب شورای رقابت در تمام مصوبات فوق الذکر قیمت درب کارخانه بوده و به قیمت های مذکور عوارض و هزینه های قانونی اضافه می گردد.
4- با عنایت به ابلاغ قیمت محصولات شرکت های خودروساز مونتاژی به وسیله شورای رقابت در تاریخ 16/2/1402، درخصوص قرارداد هایی که پیش از تاریخ ابلاغیه 16/2/1402 منعقد شده، استعلام لازم از شورای رقابت انجام شده که ملاک عمل در این خصوص نظر شورای مذکور می باشدکه پس از وصول پاسخ، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.
5-در مورد خودرو هایی که در مصوبه 16/2/1402 قیمت نداشته و در مصوبه 17/4/1402 برای آن ها قیمت مشخص شده است، از شورای رقابت استعلام لازم انجام شده که ملاک عمل اعلام نظر شورا خواهد بود که در این خصوص متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
ب-عدم صدور دعوتنامه:
ب-1: اولویت های فصل بهار: آندسته از متقاضیانی که بر اساس سامانه یکپارچه فروش خودرو، اولویت تحویل آن ها فصل بهار بوده و تا به امروز دعوتنامه ای از ناحیه شرکت های خودروساز برای ایشان صادر نشده و این موضوع به منزله عدم ایفای تعهدات ابلاغی بوده در صورت اعلام به شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص، مطابق آراء دیوان عدالت اداری طی دادنامه های شماره 1420 الی 1423 مورخ 18/11/1399، رسیدگی به موضوع عدم ایفای تعهدات قراردادی در صلاحیت محاکم تعزیری نبوده و بایستی در محاکم عمومی رسیدگی گردد، لذا شاکیان محترم بایستی جهت طرح دعوی به محاکم عمومی هدایت شوند.
در ادامه این ابلاغیه آمده است: بدیهی است صدور دعوتنامه های مرتبط با موعد تحویل فصل بهار پس از تاریخ ابلاغ قیمت های 16/2/1402 (در مورد خودرو های دارای قیمت مصوب) مطابق با صراحت اعلام نظر شورای رقابت پیرامون موضوع، بایستی بر مبنای قیمت های مذکور صورت پذیرفته و صدور دعوتنامه با اعمال قیمت های نو (17/4/1402) تخلف و فاقد وجاهت قانونی بوده و می بایست اقدام قانونی لازم صورت پذیرد.
ب-2: اولویت های فصل تابستان:با توجه به اعلام نرخ های مصوب نو خودرو های مونتاژی طی مصوبه مورخ 17/4/1402 شورای رقابت، شرکت های تولیدکننده خودرو می بایست در مورد کلیه متقاضیانی که اولویت آن ها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت های مصوب نو اقدام کنند بدیهی است صدور دعوتنامه قبل از تاریخ مذکور و با قیمت های قبلی به قوت خود باقی است. اعمال هرگونه افزایش قیمت بیش از قیمت های مصوب به منزله گرانفروشی بوده و پس از شکایت متقاضی و ارایه مستندات لازم، اقدام لازم مطابق ابلاغیه صادره معمول گردد. خاطرنشان می گردد در صورت عدم صدور دعوتنامه در مهلت مقرر، اقدامات لازم مطابق فرآیند مندرج در بند قبل و اولویت های فصل بهار صورت پذیرد.
ج-سایر موضوعات:
- نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه، در صورتی که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودرو های مشخص تکلیف شده فعلی و یا مسائل مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مطابق ابلاغیه شماره 11419061 مورخ 20/12/1401 وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشمول احتکار بوده و در صورت مشاهده بایستی اقدامات قانونی لازم معمول گردد.
- در ارتباط با مسائل و شکواییه های با موضوع عدم تحویل، عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، طی دادنامه های فوق الذکر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، محاکم عمومی صالح به رسیدگی بوده و در این ارتباط نیز هیئت حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی در جلسه مورخ 11/7/1401 بر این موضوع تاکید نموده، لذا در این خصوص می بایست مطابق فرایند ذکر شده اقدام گردد. گفتنی است مراتب پیش از این جهت رعایت در اقدام به تمامی ادارات کل 31 استان ابلاغ شده است.
در بخش دیگر این ابلاغیه اضافه شده است: - صدور دعوتنامه پیش از موعد اولویت های ابلاغی، با هدف تحویل سریعتر خودرو ها (با رعایت فاصله زمانی تحویل حداکثر سه ماه از تاریخ تکمیل وجه مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو)، با رضایت مصرف کنندگان بلامانع بوده و در صورت عدم تمایل به واریز وجه و تکمیل فرایند به وسیله متقاضی، شرکت حق حذف اولویت ها را نخواهد داشت.
- نظر به صراحت دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکواییه ها، در راستای تسریع فرآیند رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، ارسال شکواییه ها صرفاً در چارچوب ضوابط تعریف شده صورت پذیرد. بدیهی است در صورت ضرورت اطلاع رسانی موارد خاص، مراتب در قالب مکاتبات، به ادارات کل صنعت معدن و تجارت ابلاغ می گردد.
-ادارات کل محل استقرار واحد های تولیدکننده خودرو ضمن رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیوست و موارد مطروحه در این مکاتبه، هماهنگی کامل جهت تسریع در رسیدگی به شکواییه های واصله را معمول و درصورت هرگونه ابهام نسبت به انعکاس کلیات موضوع جهت مشخص تکلیف به این سازمان اقدام کنند.
سازمان حمایت در سرانجام ابلاغیه خود تاکید نموده است: به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان اخذ گزارشات لازم و برخط تاکید می گردد، تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن صرفاً به وسیله سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) انجام گردد
منبع: فرارو