افزایش نابرابری مالی در ژاپن؛ از رونق فروش آلفا رومئو تا تعطیلی مشاغل کوچک

به گزارش زرین گراف، فروش آلفا رومئو در فصل بهار و تابستان امسال 2 برابر سال های قبل برآورد شده است. داده ها نشان می دهد که فروش سایر برندهای وارداتی خودرو مانند فراری، جگوار و مازراتی در این کشور افزایش یافته است.

افزایش نابرابری مالی در ژاپن؛ از رونق فروش آلفا رومئو تا تعطیلی مشاغل کوچک

براساس آنالیز های اخیر و داده های موجود، بازا سهام ژاپن پس از 8 سال محرک های اقتصادی دوره آبه نومیک در توکیو رشد نموده و فروش خودروهای لوکس در مرکز ژاپن سرعت گرفته است. اما این رشد و ثروت نو روی بخش کوچکی از جامعه متمرکز شده و بین همگان عادلانه توزیع نمی گردد.

سیاست اقتصادی شینزو آبه نخست وزیر اسبق ژاپن اصطلاحا آبه نومیک نامیده می گردد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، فومیو کیشیدا نخست وزیر نو ژاپن وعده مقابله با نابرابری عایدیی را مطرح نموده است. نابرابری عایدیی که پس از شیوع بیماری همه گیر کرونا در ژاپن وخیم و آزارانده تر از قبل شده است. این وعده یکی از اولویت های اصلی کیشیدا به عنوان نخست وزیر نو ژاپن محسوب می گردد.

با این حال کیشیدا جزئیات راهکارهای تقابلی خود برای مقابله با نابرابری عایدی در ژاپن را اعلام ننموده است.

ماسانوری آوکی 62 ساله که یک کافی شاپ کوچک در منطقه کارگر نشینِ شمال شرق توکیو دارد، می گوید: شرایط به گونه ایست که انگار همه فقیرتر شده اند.

دو نفر از شهروندان توکیو در دوران شیوع کرونا در مقابل مرکز اقامت مقرون به صرفه کارگران روزمزد در مرکز ژاپن دیده می شوند- 11 اکتبر 2021/ عکس: رویترز

آوکی پس شیوع همه گیری مجبور به بستن مغازه خود شد به عنوان راننده سرویس اتوبوس در یک مهدکودک به صورت پاره وقت کار می نماید.

او درباره سیاست های آبه نومیک گفت: در دوران آبه، وزاری اقتصادی در خصوص تراوش اقتصاد از طبقات بالا به پائین جامعه صحبت می کردند. اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد، تقریبا هرگز.

سیاست اقتصادی شینزو آبه نخست وزیر اسبق ژاپن اصطلاحا آبه نومیک نامیده می گردد.

کیمی کوبایاشی 55 ساله که در یک مرکز مراقبت از بچه ها در کار می نماید، می گوید: حقوق او در 4 سال گذشته افزایش نیافته است. او اضافه کرد: بسیاری از کسانی که در این حرفه کار می نمایند به خاطر افزایش بسیار اندک و به ندرت حقوق خود استعفا داده یا وارد حرفه دیگری شده اند.

کوبایاشی گفت: نمی توانم بگویم با سیاست های اقتصادی آبه نومیک در 8 سال گذشته شرایط زندگی و معاش من بهتر شده است، دولت همچنان اقتصادیات می گیرد اما یاریی به افرادی که واقعا به یاری احتیاج دارند، نمی گردد.

سیاست آبه نومیک به مجموعه حمایت های بزرگِ پولی، اقتصادی و استراتژی رشد در دوران شینزو آبه گفته می گردد که تا اکنون به رشد و ارتقای سهام و سود شرکت ها منجر شده است. با این حال این سیاست پیروز به افزایش دستمزد بیشتر برای خانواده ها و ایجاد ثروت و رفاه بین عموم جامعه نشده است.

براساس داده های موجود و تحقیقات بعضی از سازمان ها تا سال 2020، نرخ فقر ژاپن در سال های اخیر افزایش یافته و این کشور در صندلی دومین کشور فقیر گروه 7 نهاده شده است.

گروه7 یا G7 سازمانی متشکل از 7 اقتصاد بزرگ و پیشرفته جهانی است. کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا اعضای این گروه هستند.

یک زن ماسک زده در دوران شیوع کرونا در مقابل یک فروشگاه لوکس در منطقه گینزا توکیو راه می رود/ عکس: رویترز

ژاپن از لحاظ مقدار نرخ فقر در صندلی نهم کشورهای فقیر سازمان OECD یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هم نهاده شده است.

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی، سازمانی است بین المللی، دارای 39 عضو، که اعضای آن متعهد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد هستند. این سازمان به تعبیری عمده ترین سازمان بین المللی تصمیم گیرنده در سطح اقتصادی است.

براساس داده های دولت ژاپن، دستمزد اسمی کارمندان ژاپن بین سال های 2012 تا 2020 یا همان سال های نخست وزیری شینزو آبه، حدود 1.2 درصد افزایش یافت.

براساس یک نظرسنجی دیگر مقدار ثروت خانوارهای ژاپنی از سال 2014 تا 2019 حدود 3.5 درصد کاهش یافته است.

براساس یکی از نظرسنجی های معتبر دولتی، ثروت 10 درصد از ثروتمندان این کشور در بین این سال ها افزایش یافته است.

با این حال نابرابری عایدی در کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا مشهودتر است.

ژاپن در سال گذشته میلادی و از لحاظ ضریب جینی در میانه جدول 39 کشور سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نهاده شد. این شاخص، نابرابری توزیع ثروت و عایدی را میزان گیری می نماید.

ضریب یا شاخص جینی یک واحد میزان گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش مقدار نابرابری در توزیع عایدی یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می گردد. این ضریب با نسبتی تعریف می گردد که ارزشی بین صفر و یک دارد.

افزایش ثروت

اما در این میان شرایط برای بعضی در ژاپن بهتر شده است. مانابو فوجی ساکی به تازگی یک مرسدس بنز 7 میلیون ینی (61 هزار و 800 دلاری) را پس از به دست آوردن سود کلان سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده، خریداری کرد.

چند نفر در دوره همه گیری ویروس کرونا در مقابل یک فروشگاه لوکس در منطقه گینزا توکیو/ عکس: رویترز

فوجیساکی 34 ساله که 2 فرزند دارد و می خواهد در سال آینده یک خانه 200 میلیون ینی در توکیو بسازد، در این باره گفت: سیاست های آبه نومیک سودهای هنگفتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.

فروشگاه بزرگ تاکیشیمایا می گوید تقاضای زیادی برای ساعت های سوئیسی پتک فیلیپ با قیمت بیش از 10 میلیون ین و لوسترهای فرانسوی باکارا به ارزش چند میلیون ین وجود دارد.

برند خودروسازی آلفا رومئو در طول تعطیلات طلایی اواخر آوریل تا اوایل می 84 مدل خاص خود را با قیمتی بیش از 20 میلیون ین در ژاپن فروخت و ژاپن را به بزرگترین بازار خود در سطح جهانی تبدیل کرد.

فروش آلفا رومئو در فصل بهار و تابستان امسال 2 برابر سال های قبل بوده است. داده های سازمان های صنعتی ژاپن هم نشان می دهد که فروش سایر برندهای وارداتی خودرو مانند فراری، جگوار و مازراتی در این کشور افزایش یافته است.

تکاهیرو کوئیکه مدیر فروشگاه بزرگ ایستان ژاپن با اشاره به کارآفرینان جوان و تازه ثروتمند شده و سایر افراد پرعایدی گفت: ما شاهد افزایش آشکار تقاضا برای کالاهای لوکس در میان ثروتمندان نو هستیم.

کیشیدا نخست وزیر نو ژاپن امیدوار است با شیوه بسیار متفاوت که شامل افزایش حقوق برای کارکنان بهداشت عمومی و پزشکان و در مشوق های اقتصادیاتی برای شرکت هایی که حقوق را افزایش می دهند، اختلاف عایدی را کاهش دهند.

اما دستیابی به هدفی که اقتصاد آبه در ژاپن در آن پیروز نبود، چالش برانگیز خواهد بود. در حال حاضر کیشیدا هم طرح اقتصادیات بیشتر بر سود سهام و سرمایه را کنار گذاشته و رها نموده است.

مردم در حال عبور از کنار یک فروشگاه فروش خودروهای لوکس در منطقه گینزا توکیو- 7 اکتبر 2021/ عکس: رویترز

شیتو ناگای اقتصاددان اکسفورد اکونومیکس می گوید که ارائه معافیت های اقتصادیاتی کوتاه مدت و مشوق های ویژه برای شرکت ها، باعث افزایش پرداخت دستمزد بیشتر به کارمندان نمی گردد.

هر دلار آمریکا برابر با 113 ین ژاپن است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1032

به "افزایش نابرابری مالی در ژاپن؛ از رونق فروش آلفا رومئو تا تعطیلی مشاغل کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نابرابری مالی در ژاپن؛ از رونق فروش آلفا رومئو تا تعطیلی مشاغل کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید