جمهوری اسلامی: قالیباف باید سفرش به روسیه را لغو می کرد

به گزارش زرین گراف، روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به حواشی سفر قالیباف به روسیه از رییس مجلس خواست که مشاورانش را تغییر دهد.

جمهوری اسلامی: قالیباف باید سفرش به روسیه را لغو می کرد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

ابتدا قرار بود محمد باقر قالیباف که حامل پیغام رهبر انقلاب به روسیه است با پوتین رییس جمهوری این کشور دیدار کند اما این دیدار به دلیل محدودیت های سخت کرونایی برای رییس جمهور روسیه انجام نشد. مجلس اعلام نموده که قالیباف پروتکل های بهداشت دیدار با پوتین را نپذیرفته است.

این اتفاق انتقادهای زیادی در پی داشت و بسیاری از ناظران رفتار مشاوران قالیباف را تبلیغاتی و در راستای انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کردند.

امروز روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوع برخورد روسیه با قالیباف را توهین آمیز دانست و نوشت: برای افرادی که به این ماجرا از دریچه فردی نگاه می نمایند، آنچه از پوتین نقل شده ممکن است یک برخورد شخصی جلوه کند ولی در یک نگاه کلی و جامع، این برخورد رئیس جمهور روسیه نوعی اهانت به ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

این روزنامه اضافه کرد: گفته می گردد پوتین، مدتی است از مسئولین ایرانی به خاطر نگاه جدیدشان به غرب گله مند است و لذا وقت دیدار نمی دهد. عده ای نیز می گویند او می خواهد به محمدباقر قالیباف فرصت استفاده کردن از دیدار با رئیس جمهور روسیه برای تقویت خود در تبلیغات انتخاباتی ندهد. حرف سومی هم که گفته شده، موضوع قرنطینه کرونائی است. هرکدام از اینها که باشد، خودداری پوتین از دیدار با قالیباف با توجه به اینکه او حامل پیغام رهبری بود، قطعاً نوعی اهانت به ایران و نظام جمهوری اسلامی تلقی می گردد و فراتر از تحویل دریافت یا ندریافت شخص قالیباف است.

جمهوری اسلامی با اشاره به استفاده وزارت خارجه روسیه از عنوان جعلی خلیج عربی اضافه کرد: این تخلف وزارت خارجه روسیه و اقدام خلاف عرف دیپلماتیک رئیس جمهور این کشور در نپذیرفتن دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، می بایست آقای قالیباف را به این نتیجه برساند که سفر خود به مسکو را لغو کند تا کرامت خود و اعتبار صندلی نظام جمهوری اسلامی را حفظ نماید.

جمهوری اسلامی با بیان اینکه متأسفانه علاوه بر اینکه آقای قالیباف چنین عزت نفسی نشان نداد، به شدت از مشاوران قالیباف انتقاد کرد و نوشت: مشاوران او نیز برای سرپوش گذاشتن بر این برخورد تحقیرآمیز پوتین، به توجیهات غیرموجهی متوسل شدند که از مصادیق عذر بدتر از گناه است.

این روزنامه به روابط ایران و روسیه اشاره و تاکید نمود تأسف بالاتر اینست که مدتی است ما برای داشتن رابطه با روسیه، هزینه های گزافی را تحمل می کنیم و در این راستا، حاضر نیستیم حسابی برای صندلی نظام جمهوری اسلامی باز نمائیم و کارنامه غیرقابل قبول این کشور در تعامل با خودمان را معیار اقداماتمان قرار دهیم. از زمان های دور در می گذریم و تاریخ همین چهار دهه گذشته را مرور می کنیم که در دوران جنگ تحمیلی و در دوران تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان روس ها نه تنها در کنارمان نبودند بلکه از شرایط روزهای سخت ما برای خودشان کیسه دوختند.

جمهوری اسلامی در سرانجام نوشت: اگر آقای قالیباف ازاین سفر تشریفاتی به خاطر برخورد تحقیرآمیز پوتین چشم می پوشید و به جای آن به سفر نظارت میدانی می رفت می توانست بهره بیشتری درجهت مورد نظر نصیب خود کند.نقش مشاوران را هم نباید نادیده گرفت.او اگر می خواهد در آینده پیروز عمل کند، باید افراد بادرایتی را جایگزین این مشاوران کند.

توضیحات ظریف

در همین رابطه محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رئیس مجلس به روسیه و اینکه وی حامل چه پیغامی است و آیا وزارت خارجه در جریان این سفر بوده است یا نه، گفت: بله ما از انجام این سفر اطلاع داشتیم. البته پروتکل های کرونایی و پروتکل های دیدار روسای مجلس، امکان دیدار با آقای پوتین را فراهم نمی کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم.

او با بیان اینکه در وزارت خارجه و همچنین سفارت ایران در روسیه کوشش شد که سفر بسیار خوبی برای آقای قالیباف تدارک دیده گردد، اضافه کرد: آقای قالیباف در سفر به روسیه با روسای دو مجلس روسیه، وزیر خارجه و دبیر شورای امنیت ملی این کشور دیدار و رایزنی خواهد نمود. همچنین دیدار های متعددی با محافل دانشگاهی، خبری و ایرانیان مقیم روسیه خواهند داشت. سفر بسیار خوبی برای ایشان تدارک دیده شده است و امیدواریم این سفر، سفر پیروزی در راستای تقویت روابط دو کشور باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 687

به "جمهوری اسلامی: قالیباف باید سفرش به روسیه را لغو می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمهوری اسلامی: قالیباف باید سفرش به روسیه را لغو می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید