با آبشار اسکیلم رود در سوادکوه، تنها بازمانده ژوراسیک پارک آشنا شوید!

به گزارش زرین گراف، آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

شمال ایران همچون دیگر نقاط کشورمان پر است از زیبایی ها وموهبت های طبیعت که آن قدر بی شمار هستند که شاید تا ابد بتوان از آن ها بی اغراق نوشت. آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از همین موهبت های طبیعت ایران در شمال کشور و استان مازندران است. این منطقه به خاطر دارا بودن آب و هوایی بی نظیر و بعلاوه چشمه های آب گوارا به یکی از جهانگرد پذیرترین منطقه ها استان مازندارن تبیدل گردد. ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا آبشار اسکیلم رود در سوادکوه را مورد آنالیز قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

با آبشار اسکیلم رود در سوادکوه، تنها بازمانده ژوراسیک پارک آشنا شوید!

آبشار اسکیلم رود کجاست؟

آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای استان مازندران است که در دل طبیعت دست نخورده جنگل های هیرکانی لفور قرار گرفته است. بیشتر کسانی که به این منطقه سفر می نمایند در تعبیر احساس خود از سفر به این منطقه، سفر به بهشت را ترسیم می نمایند! این بهشت زمینی به هر حال در استان مازندران و شهر سواد کوه و در دهستان لفور واقع شده است. دهستان لفور یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران در بین مقاصد مختلف توریستی در این منطقه شناخته شده است و دلیل آن هم وجود زیبایی های طبیعی و بی نظیر در این دهستان است. دهستان لفور که به سرزمین آبشارها نیز معروف است با دارا بودن 84 آبشار کوچک و بزرگ در خود در این زمینه نه تنها در استان مازندران بلکه سراسر ایران رکورد دار است.

حال آبشار اسکیلم رود در سوادکوه نیز یکی از زیباترین آبشارهای لفور است که از یک تپه جنگلی در راستا 1 کیلومتری خود سرچشمه گرفته است. از تپه جنگلی تا رودخانه اصلی اسکلیم رود، آبشارها و حوضچه های بسیار دیدنی و زیبایی وجود دارد. آبشار اسکیلم رود در سوادکوه 32 متر ارتفاع دارد و پایین این آبشار حدود 200 حوضچه آهکی بسیار زیبا در میزان های مختلف وجود دارد.

معرفی آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

بالاتر گفتیم به لفور، سرزمین آبشارها می گویند زیرا در آن بیش از 84 آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. در واقع آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از آبشارهای بی شمار این منطقه به شمار میرود که اتفاقا از همه آبشارهای دیگر این منطقه هم خوش راستاتر و هم زیباتر است.

این آبشار از جمله آبشارهای آهکی است که با سرچشمه گرفتن از یک تپه جنگلی در راستا یک کیلومتری خود تا رسیدن به رودخانه اصلی آبشار اسکیلم رود در سوادکوه آبشارها و حوضچه هایی بسیار زیبا را به وجود آورده است.

آبشار اصلی 32 متر ارتفاع دارد و در پایین دست این آبشار حدود 200 حوضچه آهکی زیبا در میزان های مختلف در آن دیده می شود. برای رفتن به اسکلیم رود به نظر می رسد که برترین زمان در اواخر بهار و یا کل فصل تابستان است البته این دو زمان تنها برای این توصیه می شوند که دمای آب برای آب تنی کردن مناسب است وگرنه که برای سفر کردن به آبشار اسکلیم رود در سوادکوه هر زمانی مناسب است.

بعد از آبشار اسکلیم رود در سوادکوه جنگل های هیرکانی لفور را از دست ندهید. شما می توانید در این منطقه پس از یک آب تنی حسابی، به دل جنگل های لفور رفته و در آنجا از طبیعت بی نظیر جنگل های هیرکانی بهره مند شوید. جنگل های لفور قدمتش به دوران ژوراسیک باز می شود. شما می توانید با قدم زدن در دل این طبیعت بکر و زیبا خستگی خود را به در کنید و کاملا از طبیعت آن که چشم هر بیننده ای را مسحور خود می نماید، لذت کامل را ببرید. جنگل بکر لفور در سوادکوه شمالی با انبوه درختان زیاد، آبشارها، چشمه سارها و رودها زیباترین چشم میزانای طبیعی را در سراسر مازندران دارد. این جنگل در استان مازندران، از دیدنی ترین منطقه ها سوادکوه است. لفور همانند اسکلیم رود در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می نماید. لفور یکی از برترین منطقه ها برای گردش 1 روزه در این منطقه است.

قدم زدن در جنگل های هیرکانی که حدود 40 میلیون سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک به جای مانده اند و دارای 80 گونه گیاه چوبی مختلف و بعضا کمیاب است، برای هر کسی بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. در لفور دیدنی ها برای گردشگران بسیار زیاد است. جنگل های لفورآن قدر بافت پیچیده و عجیب و غریبی دارند که شما حس سفر در زمان و بازگشت به دوران دایناسورها را بی شک خواهید داشت. البته این تنها حس شما نخواهد بود زیرا به عقیده بعضی، قدمت این پارک به زمان ژوراسیک باز می شود و این جنگل ها چند میلیون ساله هستند. به هر حال قدمت این جنگل ها هر چقدر که باشد فرقی نمی نماید زیرا جنگل های هیرکانی تمام انتظارات شما از یک فضای سبز و با طراوت و البته بکر را رفع خواهند ساخت.

در سفرتان به آبشار اسکیلم رود در سوادکوه و لفور حتما به سد البرز که آن را به نام سد لفور هم می شناسند نیز سر بزنید. این مکان در واقع سدی با ارتفاع حدود 72متر است که بر روی محل تلاقی 3 رود اسکلیم رود و کارسنگ رود و بعلاوه آذر رود ساخته شده است و وظیفه تامین آب روستا و بعلاوه شهرهای بابل، بابلسر، قائم شهر و جویبار را بر عهده دارد. این سد بعلاوه 10 مگاوات برق فراوری می نماید و به منطقه ها اطرافش می دهد. اما این ها همه توصیف کارایی این سد بود ولی نگذارید زیبایی محصور نماینده این سد از کف شما برود زیرا شما در این سد می توانید ساعت ها خیره به زیبایی های آن و منطقه ها اطرافش شوید.

درباره سوادکوه باید بگوییم که یکی از شهرستان های استان مازندران است. این شهرستان در مجاورت استان سمنان قرار گرفته و مهم ترین شهر این شهرستان، شهر پل سپید است. این شهرستان در مجموع 6 دهستان دارد و یکی از آن ها دِه لفور است با 29 آبادی که درباره یآن توضیحات تکمیلی را دادیم.

درباره دهستان لفور و آبشار اسکیلم رود در سوادکوه جالب است بدانید که آثاری از دوره عصر آهن نیز در آن دیده شده است! گویا در حفاری هایی که در این منطقه به عمل آمده است، در این ناحیه آثاری شامل پی های سنگی خانه ها، تنور و خمره ذخیره سازی مواد غذایی و بعلاوه قالب های سنگی و سفالی ذوب فلز کشف شده است.

اگر قصد دارید تا به این منطقه سفر کنید باید به شما بگوییم که با توجه به آمارهای اعلام شده درباره این منطقه باید به شما بگوییم که شهرستان های سوادکوه با 620 اثر تاریخی و فرهنگی، 12 منطقه نمونه گردشگری و بیش از 100 منطقه گردشگری همیشه یکی از مقاصد گردشگران در این منطقه بوده است. بعلاوه، 700خانه اجاره ای، 80 واحد خانه مخصوص برای متقاضیان بوم گردی، 20 واحد پذیرائی، یک واحد مهمان پذیر و یک دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از جمله امکانات مورد تایید در این منطقه است.

نکاتی برای رودخانه نوردی در آبشار اسکلیم رود در سوادکوه

توجه داشته باشید که چون شما از آبشار و رود گذر می کنید حتما به این نکات توجه نمایید.

  • به یاد داشته باشید که وقتی دو رود با هم تلاقی پیدا می نمایند، سطح آب کمی بالا می آید و جریان آب آرام تر است و در نهایت صدای ملایم آب را می شنویم.
  • در راستا خود، می توانید از درختانی که به روی رود افتاده اند به عنوان پل بهره ببرید.
  • مراقب حشرات آلرژی زا باشید. از آن جایی که زنبور یکی از حشراتی است که به وفور در طبیعت یافت می شود. اگر خودتان به زنبور حساسیت دارید و این نکته را می دانید حتماً داروهای مخصوص را همراه خود ببرید.
  • به آب و هوا دقت کنید، باران ناگهانی می تواند جریان آرام رود را به جریان شدید یا سیل تبدیل کند.
  • لباس ها و کیسه خوابتان را در بسته ضد آب قرار دهید.
  • از حمل اشیاء تیز بپرهیزید. هنگام عبور،کفش پیاده روی مناسب بپوشید. این کفش ها پاهایتان را گرم نگه می دارد و از خیس شدن آنها جلوگیری می نمایند.
  • مهم ترین چیزی که در کمپینگ فضای باز و محیط هایی همانند آبشار اسکلیم باید به آن توجه کنید، این است که هوشمندانه وسایل خود را بسته بندی کنید و جا بدهید. مثلا وسایل نرم تر را در پشت کوله همراه خود بگذارید تا در تمام راستا پیاده ای که طی می کنید به کمر شما فشاری وارد نشود. حتی می شود که وسایل خود را در کیف های کوچک تر کیسه مانند بسته بندی کنید و بعد در کوله قرار بدهید.
  • اگر تا محل کمپینگ با ماشین سفر می کنید، یادتان باشد که چادر را آخر سر جمع کنید و به وسایل سفر اضافه کنید.

راستاهای دسترسی به آبشار اسکلیم رود در سوادکوه

اگر از تهران قصد سفر به لفور در مازندران را دارید باید به سمت آمل حرکت کنید و بعد از گذر 250 کیلومتر ابتدا سد لفور را ببینید و سپس می توانید این رود را مشاهده نمایید. شما در این منطقه می توانید در خانه های محلی بمانید و از سفرتان لذت کافی را ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1249

به "با آبشار اسکیلم رود در سوادکوه، تنها بازمانده ژوراسیک پارک آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آبشار اسکیلم رود در سوادکوه، تنها بازمانده ژوراسیک پارک آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید