باز شدن پای گنبد مسجد شیخ لطف الله به دفتر ریاست جمهوری

به گزارش زرین گراف، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، باز شدن پای گنبد مسجد شیخ لطف الله به دفتر ریاست جمهوری صورت گرفت.

باز شدن پای گنبد مسجد شیخ لطف الله به دفتر ریاست جمهوری

داستان چیست؟

عباس مقتدایی گفت: اصفهان از ادوار گذشته بعنوان یکی از مناطق مهم کشور در زمینه ابنیۀ تاریخی و میراث فرهنگی شهرت داشت و متأسفانه در یک دهه گذشته اقداماتی که باید در راستای حفظ و حراست از این میراث عظیم فرهنگی کشور و بلکه دنیا بعمل آید، در فرازوفرودهایی بوده، بطوریکه در بعضی ادوار رسیدگی ها قابل توجه و در بعضی از دوره ها کامل به آن بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: در بازدید میدانی که از گنبد مسجد شیخ لطف الله و بخشی از میدان امام اصفهان داشتم، کاملا مشهود بود که با بودجه های موجود و با کندی حرکت به سمت حفظ و حراست و بازسازی این ابنیه، عملا بخشی از این میراث گرانبها دستخوش آسیب جدی خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: میلیون ها قطعه کاشی در گنبد مسجد شیخ لطف الله به مرور زمان دچار خوردگی و آسیبهایی شده و مصالح ساختمانی مانند گچ و آجرهایی که در بخشهای میانی و بالایی گنبد شیخ لطف الله کار شده، مورد گزند باد و باران قرارگرفته و اکنون، صدها هزار قطعه کاشی کوچک و عظیم بر روی گنبد دچار پستی و بلندی هایی شده که کوچکترین بارندگی و بخصوص برف می تواند روی آن اثر تخریبی بگذارد.

مقتدایی اضافه نمود: در حال حاضر بخشی از این گنبد مورد بازسازی قرار گرفته اما واقعیت این است که تا تمام گنبد به شکل کامل بازسازی نگردد، موضوع آسیب باد و باران از این گنبد دور نخواهد شد، بنابراین کارهای صورت گرفته قابل تقدیر و تشکر است، اما حقیقتی که نباید آن را از مردم کتمان کرد، این است که گنبد مسجد شیخ لطف الله در معرض آسیبهای جدی است و بودجه اعطایی میراث فرهنگی کفاف بازسازی این اثر گرانبهای ثبت ملی و دنیای شده را نمی دهد.

وی اعلام کرد: به همین دلیل باید بطور ویژه شخص رئیس جمهور به فکر گنبد مسجد شیخ لطف الله باشد.

مقتدایی شرح داد: امروز معیشت مردم دچار مسائل جدی است و نگران این هستم که در این پیچ وخم های مالی و معیشتی، بی توجهی به آثار گرانبهای میدان امام، به خصوص مسجد شیخ لطف الله به حوادثی غیرقابل جبران منتهی گردد، به همین دلیل در روزهای آینده موضوع را در قالب مکاتباتی با بالاترین مقامات کشور که تصمیم گیرنده اند، در میان خواهم گذاشت و انشالله جلساتی را در سطح استان برای تصمیم گیری فوری برای مسجد شیخ لطف الله و گنبد مسجد برگزار خواهم کرد.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که استاندار اصفهان نیز با همراهی های خود یاری کند تا قبل از وقوع حادثه علاج آن به نحو شایسته اندیشیده گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از دریافت بودجه آیا قرار است بازسازی به همان شیوه قبلی ادامه پیدا کند؟ گفت: کار بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله کاملا تخصصی و در بعضی بخش ها پیچیده و فنی است، به همین جهت نباید این بازسازی به دست افراد ناشی یا غیر کارآزموده بیفتد، بلکه برعکس باید مجرب ترین و کارآزموده ترین معماران و بنایان و مهندسینی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند به یاری بیایند. بنابراین هم زمان با پیگیری اصل بازسازی بر این موضوع هم نظارت خواهیم داشت که افراد دارای صلاحیت ترمیم این گنبد افسانه ای را که آوازه و شهرت دنیای دارد، برعهده بگیرند.

مقتدایی توضیح داد: چون بنده از گنبد بازدید دقیق میدانی داشتم، اکنون این مسئله را با مردم و مسئولان کشور در میان گذاشتم که گنبد مسجد شیخ لطف الله دچار آسیب و بیماری است. این گام اول است، گامهای بعدی را متناسب با شرایط برخواهیم داشت و همه باید یاری نمایند تا بهترین شرایط برای گنبد مسجد شیخ لطف الله رقم بخورد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قبلا ریاست پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد را برعهده داشته ام و در زمان مسئولیت خودم در اواخر دهه هشتاد، گروه هنر معماری را نیز در این پژوهشکده تأسیس کردم، اکنون ذهنیت هایی دارم که به نظرم می رسد، بلافاصله و هم زمان با تأمین بودجه برای گنبد مسجد شیخ لطف الله و ترمیم آن باید موضوع هنر معماری و بکارگیری بالاترین سطح فنی و تکنولوژی و دوربین و تجهیزات پیشرفته رصدی و حدنگاری و نظایر آن، برای بازسازی این بنای عظیم و پراهمیت تاریخی بکار گرفته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 397

به "باز شدن پای گنبد مسجد شیخ لطف الله به دفتر ریاست جمهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باز شدن پای گنبد مسجد شیخ لطف الله به دفتر ریاست جمهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید