اگر حال ترامپ وخیم شود،چه خواهد شد؟

به گزارش زرین گراف، ترامپ در بستر بیماری کروناست و کاخ سفید مایل نیست تا اطلاعات شفافی در مورد شرایط سلامتی رئیس جمهور آمریکا به بیرون درز کند. این شرایط نگرانی هایی را به وجود آورده که اگر ترامپ به کاخ سفید بر نگردد، چه خواهد شد؟

اگر حال ترامپ وخیم شود،چه خواهد شد؟

مهسا مژدهی: حال ترامپ خوش نیست و معلوم نیست که بتواند از کرونا جان سالم به در ببرد یا نه؟

سیانان و گاردین شرایط بیماری را برای مردی هفتاد و چهارساله که از اضافه وزن هم رنج می برد، خطرناک توصیف کرده اند. اما پزشکان در بیمارستان سعی دارند با هر ترفندی که شده رئیس جمهور را سر پا نگه دارند. او حالا چوب بی احتیاطی های خود و اطرافیانش را می خورد و هشتگی در توئیتر مورد توجه قرار گرفته که در آن تصاویری از یک نشست صمیمانه در کاخ سفید نشان داده میگردد و مهمانان بدون ترس از کرونا یک دیگر را در آغوش می کشند و ماسکی هم بر صورت ندارند.

آسوشیتدپرس نوشته که حتی پیش از آنکه ترامپ راهی بیمارستان نظامی گردد، در کاخ سفید به او اکسیژن داده شده است. یک منبع نزدیک به ترامپ هم گفته حال او خیلی نگران کننده بوده و روزهای پیش رو برایش بسیار مشخص کننده است.

ترامپ درست در زمانی تست کرونایش مثبت از آب در آمد و راهی بیمارستان شد که سعی داشت فعالیت های انتخاباتی اش را گسترش دهد. در حالی که کمتر از یک ماه به انتخابات مانده او در بهترین حالت باید دو هفته را در قرنطینه بگذراند و نخواهد توانست به فعالیت های انتخاباتی اش ادامه دهد. اما رقیب، هنوز سرپاست و از دوستان دور و نزدیکی چون اوباما و سندرز هم کمک گرفته تا پیروز انتخابات گردد. انتظار می رفت که ترامپ از فضای مجازی نهایت استفاده را برای تبلیغات خود بکند اما در شرایط فعلی که به نظر می رسد او حال چندان خوبی ندارد، مشخص نیست که چقدر بتواند در تبلیغات خود در این فضا پیروز عمل کند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا وظایف ریاست جمهوری هیچ گاه زمین نمی ماند و بلافاصله وقتی به هر دلیل رئیس جمهور نتواند به فعالیتش ادامه دهد، معاون او بر سر کار خواهد آمد و اداره امور را به دست خواهد گرفت. در مورد ترامپ حالا که پنس، یار غار و معاون اولش کرونا ندارد، ممکن است بار مسئولیت دولت به دوش او بیفتد. به نظر نمی رسد که جمهوری خواهان به این زودی قبول کنند که شرایط ترامپ می تواند خطرناک باشد. آنها وقتی زمزمه هایی در مورد سپردن بار قدرت به پنس در این دو هفته مطرح شد، گفتند که رئیس جمهور از طریق اینترنت امور را کنترل خواهد کرد. اما در صورتی که اوضاع بدتر گردد، جمهوری خواهان نمی توانند حال ترامپ را از رسانه ها پنهان کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، دموکرات ها فرصت خوبی پیدا خواهند کرد تا به ترامپ و ترامپیست ها بابت جدی ندریافت کرونا سرکوفت بزنند.

در شرایط فعلی سوالات زیادی در مورد فرایند انتخابات در آمریکا مطرح می گردد. اما در راس این سوالات این است که آیا انتخابات امکان به تعویق افتادن را دارد؟ به نظر می رسد که در قانون اساسی ایالات متحده چیزی به نام عقب انداختن تاریخ حضور رئیس جمهور در کاخ سفید پیشبینی نشده. حتی زمانی که ترامپ مایل بود به دلیل انتخابات پستی، بحث تغییر تاریخ رای گیری را باز کند از هر سمت و سویی در آمریکا صدای اعتراضات بلند شد که به او می گفتند چنین چیزی در ایالات متحده غیر ممکن است.

در خبرنگاران با دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در مورد شرایط انتخابات ایالات متحده گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح را می خوانیم:

کاخ سفید اصرار دارد که بگوید بیماری ترامپ، کرونای خفیف است و حتی در عملکرد او خللی وارد نخواهد شد. از سوی دیگر خود ترامپ هم در توئیت هایش نوشته که حالش بهتر است. اما خبرها از برخی منابع به بیرون درز کرده که اوضاع آنقدرها هم خوب نیست. اگر بیماری ترامپ جدی گردد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

قانون در ایالات متحده پیشبینی کاملی در مورد این شرایط دارد. در ماده 25 ضمیمه قانون اساسی که به سال 1967 به تصویب رسید، آمده که اگر حادثه ای رخ دهد که رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون اول او انتخاب خواهد شد و تا انتخابات بعدی، به کار خود ادامه خواهد شد. اگر معاون اول نباشد این وظیفه بر عهده رئیس مجلس کنندگان است و اگر او هم نباشد به وزیرخارجه و وزیردفاع و... می رسد. یعنی قانون در مورد اینکه اگر مسئله ای برای رئیس جمهور پیش آمد، چه فرایندی طی گردد، بسیار شفاف است و بحثی در مورد این نیست.

ترامپ پیش از این هم اصرار داشت که انتخابات به تعویق بیفتد اما حتی خود جمهوری خواهان هم با این موضوع مخالفت کردند و آب پاکی را بر روی دستش ریختند. اما حالا شرایط فرق کرده است. هم آمریکا در گیر همه گیری است و هم خود ترامپ در بهترین حالت دو هفته آینده را در خانه قرنطینه خواهد بود. حتی به خاطر لاپوشانی که در مورد شرایط سلامتی ترامپ در حال صورت دریافت است برخی می گویند اوضاع ممکن است وخیم باشد. آیا امکان تعویق در رای گیری آمریکا وجود دارد؟

در آمریکا هر اتفاقی هم که بیفتد انتخابات در آن تاریخ مشخص شده انجام خواهد گرفت. از سال 1845 تا امروز همین فرایند وجود داشته و تغییر هم نخواهد کرد. ممکن است اگر ترامپ نتواند از پس کرونا بر بیاید، جمهوری خواهان به سراغ یک کاندیدای دیگر بفرایند و او را معرفی کنند. رئیس جمهور در هر حال باید در روز 20 ژانویه در کاخ سفید باشد و فاصله نوامبر تا ژانویه هم زمانی است که آنها به مسائل و شکایت های احتمالی رسیدگی کنند. پس هر اتفاقی که برای ترامپ بیفتد در انتخابات خللی وارد نمی گردد. اگر او بتواند برگردد در مناظره سوم شرکت خواهد کرد اما به هر حال دومین مناظره را که کمتر از دو هفته دیگر قرار بود برگزار گردد را از دست داده است.

اگر ترامپ نتواند دیگر به انتخابات بپیوندد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این موضوع می تواند به ضرر جمهوری خواهان تمام گردد؟

اگر ترامپ نتواند در انتخابات شرکت کند یا از دنیا رفته باشد قانون این اجازه را می دهد که حزب جمهوری خواه به جای او یک نفر دیگر را انتخاب کند. سبد رای جمهوری خواهان ثابت است و آنها اغلب با ترامپ علایق یکسانی دارند. در نهایت هم هر کسی از سوی حزب جمهوری خواه معرفی گردد، برای آنها مطلوب است و رای خود را به نام او به صندوق خواهند انداخت. اما بحث بر سر رای های خاکستری است که حالا بایدن این فرصت را دارد تا این آراء را به سمت دموکرات ها ببرد.

به هر حال اگر قرار باشد یک نفر دیگر به جای ترامپ معرفی گردد، این برای جمهوری خواهان یک شکست محسوب می گردد و امکان اینکه انتخابات را به راحتی ببازند وجود دارد چون آنها کاندیدای جایگزین دیگری که در حال حاضر بتواند نظر مردم را به خود جلب کند، در چنته ندارند و در صورتی که اتفاقی برای ترامپ بیفتد، حتما به مشکل می خورند. البته امکانش هست که کمپین ها با شرکت پنس راه بیفتند، اما توانایی های ترامپ و معاونش با یکدیگر متفاوتند.

برخی ناظران می گویند بیماری ترامپ باعث شد تا رای برخی از ایالات مهمی که اغلب میزان ارای شناور در آنها بالاست، از دست برود. چقدر این موضوع واقعیت دارد؟

از میان ایالت های آمریکا مثلا کالیفرنیا دارای بیشترین میزان جمعیت است و به نسبت هر 100 تا 150هزار نفر از ایالات یک کارت الکترال وجود دارد که بسیار موثر است. در واقع در انتخاب مریکا، شرایط نهایی را همین آرای الکترال مشخص می کنند و ما دیدیم که هیلاری کلینتون از همین ناحیه ضربه خورد. هر کاندیدایی که 270 کارت در اختیار داشته باشد برنده انتخابات آمریکاست، حتی اگر آرای او بیشتر از رقیبش باشند. بیشتر اوقات هر ایالتی به صورت سنتی طرفدار یکی از دو حزب است. اما گاهی این آرا عوض می شوند و در برخی از ایالات شرایط غیرقابل پیشبینی تر است. برای همین مثلا اگر ترامپ فرصت سفر به آنها را داشت، می توانست رای بیشتری را به دست بیاورد.

عواقب شرایط پیش آمده در انتخابات آمریکا چگونه خواهد بود؟

اگر ترامپ نتواند به سرکار خود برگردد و یا این دو هفته را در بستر بیماری و بیمارستان بگذراند، به شکلی که امکان کار کردن و اداره امور را نداشته باشد، پنس برای در دست دریافت امور تا زمان انتخابات، آماده خواهد شد. البته در قانون اساسی در مورد بیماری موضوعی ذکر نشده، اما آمده که در صورت ترور یا ناتوان شدن رئیس جمهور چه اتفاقاتی باید بیفتد و موضوع ترامپ هم در همین دسته بندی می گنجد. ترامپ و جمهوری خواهان در حال حاضر باید نگران رای های خاکستری خود باشند و حتما حزب همین حالا هم در حال بررسی این موضوع است که چه کسی را می تواند به عنوان کاندیدای جانشین(در صورتی که ترامپ به کاخ سفید بر نگردد) انتخاب کند. اما هر اتفاقی که بیفتد تاریخ انتخابات تغییر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پیام توئیتری ترامپ از بیمارستان

پنس به جای ترامپ در کمپین انتخاباتی حاضر می گردد

شرایط ترامپ خطرناک شد

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 425

به "اگر حال ترامپ وخیم شود،چه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر حال ترامپ وخیم شود،چه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید