اثرات ضد چاقی ویتامین E

به گزارش زرین گراف، آزمایش ها نشان دادند که توکوترینول ها، وزن به دست آمده به وسیله موش ها در رژیم غذایی پرچرب را به طور قابل توجهی کاهش می دهند و سطح کلسترول بد را نیز پایین می آورند. نتایج این پژوهش، راه را برای ارائه درمان های موثر چاقی هموار می نمایند.

اثرات ضد چاقی ویتامین E

پژوهشگران ژاپنی، یافته های جدیدی را در خصوص اثرات ضد چاقی موادی ارائه داده اند که زیرگروهی از ویتامین E هستند.

چاقی و پیامد های آن برای سلامتی، به یک مشکل دنیای تبدیل شده است. با وجود این، مواد یا دارو های بسیار کمی می توانند با چاقی مبارزه نمایند.

پژوهشگران ژاپنی در پروژه جدیدی، اثرات ضد چاقی توکوترینول ها (Tocotrienols) را که زیرگروهی از ویتامین E هستند، آنالیز کردند. آزمایش ها نشان دادند که توکوترینول ها، وزن به دست آمده به وسیله موش ها در رژیم غذایی پرچرب را به طور قابل توجهی کاهش می دهند و سطح کلسترول بد را نیز پایین می آورند. نتایج این پژوهش، راه را برای ارائه درمان های موثر چاقی هموار می نمایند.

در چند دهه گذشته، چاقی به طور فزآینده ای در سراسر دنیا شایع شده است. از آن جا که چاقی اغلب به بروز بیماری های دیگری مانند دیابت و اختلالات قلبی-عروقی منجر می گردد، یک مشکل اجتماعی نگران نماینده در کشور های پیشرفته و در حال توسعه به شمار می رود.

اگرچه بسیاری از ما می دانیم که رعایت یک رژیم غذایی متعادل و ورزش فراوان، برترین راه برای پیشگیری از چاقی است؛ اما در صورت لزوم، در اختیار داشتن دارو هایی برای درمان موثر آن نیز سودمند خواهد بود.

مواد یا دارو های شناخته شده بسیار کمی وجود دارند که بتوانند به پیشگیری از چاقی و بیماری های ثانویه وحشتناک آن یا درمان آن ها یاری نمایند. یک مشکل دیگر این است که بعضی از مکانیسم های ورای بیماری های ناشی از چاقی، نامشخص هستند.

به عنوان نمونه، شواهدی وجود دارند که نشان می دهند چاقی به افزایش استرس اکسیداتیو در بدن منجر می گردد. بعضی از دانشمندان گمان می نمایند که افزایش استرس اکسیداتیو به علت این است که چاقی، راه را برای اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر هموار می نماید.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر دارو های ضد چاقی نیز عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته باشند، ممکن است مفید واقع شوند.

یک گروه پژوهشی ژاپنی به سرپرستی پروفسور کوجی فوکوی (Koji Fukui) از موسسه فناوری شیباورا در ژاپن، با در نظر گرفتن این پس زمینه تصمیم گرفتند تا معین نمایند که آیا توکوترینول ها می توانند ترکیباتی باشند که ما در پی آن هستیم. اگرچه نشان داده شده است که توکوترینول ها، افزایش وزن بدن را در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده اند، سرکوب می نمایند؛ اما اطلاعات زیادی در خصوص مکانیسم های اساسی ورای آن یا نحوه انجام گرفتن این کار وجود ندارد. پژوهشگران برای روشن کردن این موضوع، آزمایش های گوناگونی را روی موش هایی که با توکوترینول ها یا بدون آن ها درمان شده بودند، انجام دادند.

همان گونه که انتظار می رفت، تغذیه با رژیم غذایی پرچرب به مدت بیش از 13 هفته باعث شد که موش ها در مقایسه با گروه کنترل شده، وزن زیادی اضافه نمایند. در مقابل، موش های دارای رژیم غذایی پرچرب که با توکوترینول ها تحت درمان قرار گرفتند، به طور قابل توجهی وزن پایین تری داشتند.

پژوهشگران دریافتند که توکوترینول ها، تجمع بافت چربی سفید را در اطراف کلیه ها کاهش می دهند و از کبد در برابر آسیب ناشی از رژیم غذایی پرچرب محافظت می نمایند. علاوه بر این، توکوترینول ها به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد در خون یاری کرد؛ بدون این که بر سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب تاثیر بگذارد.

پروفسور فوکوی گفت: نتایج پژوهش ما به طور کلی نشان می دهند که مصرف بیشتر توکوترینول ها در غذا های روزانه ممکن است برای جلوگیری از چاقی موثر باشد.

پژوهش های پیشین گزارش داده اند که چاقی ممکن است به اختلال عملکرد شناختی منجر گردد؛ بنابراین پژوهشگران آزمایش های متعددی را نیز برای آنالیز این موضوع انجام دادند که آیا توکوترینول ها می توانند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز و کاهش تغییرات شناختی و رفتاری ناشی از رژیم غذایی پرچرب یاری نمایند یا خیر.

طی آزمایش، تفاوت معنی داری بین موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تحت درمان قرار گرفتند و موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب به علاوه توکوترینول ها درمان شدند، وجود نداشت و هر دو گروه، فعالیت کاهش یافته ای را نشان دادند. با وجود این، به نظر می رسد موش هایی که تنها با رژیم غذایی پرچرب درمان شدند، کمتر در مرکز یک محفظه آزمایش حرکت می نمایند. چنین رفتاری عموما مرتبط با اضطراب یا افسردگی در نظر گرفته می گردد.

پژوهشگران در کوشش برای روشن شدن این که چرا رژیم غذایی پرچرب چنین تاثیری دارد، سطوح چند نشانگر زیستی را آنالیز کردند که نشان دهنده استرس اکسیداتیو در مغز هستند و بعلاوه بیان فاکتور های نوروتروفیک مشتق از مغز را آنالیز کردند که برای رشد نورون ها و عملکرد شناختی، حیاتی به شمار می فرایند.

با وجود این، آن ها هیچ تفاوت قابل توجهی را بین این دو گروه پیدا نکردند و پرسش ما را در خصوص این که چرا رژیم غذایی پرچرب بر رفتار موش ها تاثیر دارد، بدون پاسخ باقی گذاشتند.

اگرچه بعضی از اثرات توکوترینول ها بر بدن هنوز مانند یک راز به جای مانده اند، اما این پژوهش یقینا راه را برای ارائه دارو هایی که به مبارزه با چاقی یاری می نمایند، هموار می سازد.

پروفسور فوکویی گفت: ما امیدواریم که آنالیز های ما، امکان پژوهش بیشتر در خصوص مواد ضد چاقی مانند توکوترینول ها و ترکیبات مشابه را افزایش دهد. هدف نهایی ما، کاهش تعداد افرادی است که از بیماری های مرتبط با چاقی رنج می برند.

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1313

به "اثرات ضد چاقی ویتامین E" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات ضد چاقی ویتامین E"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید