برنده شدن جوایز اسکار برای فیلم ها چقدر خرج دارد؟
به گزارش زرین گراف، شاید تیتر این مطلب به نظرتان عجیب برسد. اما واقعیت این است که برنده شدن در هر بخش از مراسم اسکار واقعا هزینه های زیادی روی دست تولیدکنندگان فیلم های سینمایی می گذارد و برنده شدن جوایز مهم تر مثل برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر مرد نقش اصلی و برترین بازیگر زن نقش اصلی حتی هزینه های بیشتری نیز به تولیدکنندگان تحمیل می نماید.

در یک فضای ایده آل اساسا باید انتظار داشت فیلم های برنده اسکار صرفا براساس شایستگی های هنری شان انتخاب شوند اما واقعیت این است که لزوما همه جوایز صرفا تحت تاثیر شایستگی توزیع نمی شوند و مقدار مبلغی که حاضرید برای تبلیغ فیلم و تاثیرگذاشتن روی رای اعضای آموزشگاه خرج کنید هم اهمیت قابل توجهی دارد.
به عنوان مثال طبق یکی از گزارش هایی که خبرگزاری ورایتی منتشر نموده هزینه تبلیغات و تاثیرگذاری بر اعضای آموزشگاه در بخش برترین فیلم برای استودیوهای کوچکتر چیزی حدود 3 میلیون دلار و برای استودیوهای قدرتمندتر تا رقمی نزدیک به 10 میلیون دلار تخمین زده می گردد.
این پول ها خرج برپایی مجموعه ای از مراسم ها می گردد که چندین هزار عضو آموزشگاه به آن دعوت شده و کوشش می گردد به وسیله آن ها بر رای اعضا تاثیرگذاشته گردد. بعلاوه هزینه ارسال فیلم های دارای واترمارک برای همه اعضای آموزشگاه هم چیزی حدود 300 هزاردلار هزینه در بر دارد.
در گذشته عمده این هزینه ها صرف تبلیغ فیلم ها در رسانه های گوناگون می شد اما با تغییر استراتژی های بازاریابی استودیوهای بزرگ آنچه اثرگذاری فردی نامیده می گردد بیشتر قوت گرفت و این تولیدنمایندگان به راه هایی اندیشیدند که بتوان به وسیلهش تک تک اعضا را تحت تاثیر قرار داد.
برگزاری مراسم های گوناگون از جمله ضیافت ها و برنامه های خاص تبلیغاتی، سلفی گرفتن هنرپیشه ها و کاراکترهای مهم فیلم ها با اعضای آموزشگاه و مجموعه گسترده ای از ترفندهای تبلیغاتی هر ساله به همین منظور به کار می روند.
در عین حال هزینه های دیگری نیز صرف تاثیرگذاری بر مخاطب عام می گردد. حجم قابل توجهی از این هزینه ها آنطور که آنالیز های ورایتی نشان می دهد صرف سفرهای تبلیغاتی عوامل فیلم به شهرهای مختلف می گردد که البته تمرکز بیشتری روی دو شهر لس آنجلس و نیویورک دارد.
به این ترتیب آیا می گردد گفت که رای اعضای آموزشگاه از قبل خریده شده؟ جواب این سوال منفی است. آموزشگاه چندین هزار عضو دارد و طبیعتا در نهایت همین اعضا هستند که باید درباره برترین فیلم های سال تصمیم گیری نمایند. با این وجود کمپین های تبلیغاتی بسیار قدرتمندی نیز به موازات نزدیک شدن به مراسم اسکار فعالیت های خود را شتاب می بخشند و کوشش می نمایند به وسیله هر نوع شیوه اثرگذاری ممکن نظر اعضای آموزشگاه را به خود جلب نمایند.
طبیعتا این کمپین ها پول و زمان زیادی را نیز صرف شناخت سلیقه بلوک های مختلف آموزشگاه می نمایند و به وسیله آموز ه های روانشناسی کوشش می نمایند شیوه های بازاریابی خود را به هدفمندترین شکل ممکن پیش ببرند تا بیشترین مقدار اعضای آموزشگاه را با فیلم یا ستاره خود همراه نمایند.
واقعیتی که باید بپذیریم این است که قطعا شایستگی فیلم ها تاثیر مهمی در انتخاب آن ها به عنوان برندگان اسکار دارند اما شایستگی و ارزش هنری اثر به تنهایی برای شرکت در ماراتن فرسایشی اسکار کافی نیست.
منبع: دیجیکالا مگ