کلید واژه مهارت های نرم را بر پایه منابع علمی کاربردی و اجرایی می کنیم

به گزارش زرین گراف، سرویس دین و اندیشه خبرنگاران، نشر دکسا از ناشرانی است که به تازگی فعالیت خود را در بازار کتاب های علوم انسانی شروع نموده و اخیرا نیز با تمرکز بیشتری روی انتشار کتاب های روانشناسی به کار خود ادامه می دهد. مجموعه هایی مانند شکوفایی فلسفه و علم و امکان با هدف آشناسازی مخاطب با آثار جدی و علمی روانشناسی از سوی دکسا روانه بازار نشر شده است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این نشر گفت وگویی با میلاد حسینیان مدیرعامل موسسه فرهنگی دیدگاه کاوش و سازندگی دکسا داشتیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

کلید واژه مهارت های نرم را بر پایه منابع علمی کاربردی و اجرایی می کنیم

فعالیت نشر دکسا بر چه حوزه هایی متمرکز است و این انتشارات انتشار چه آثاری را در دستور کار خود قرار داده؟

پیش از هر چیز ضروری است در خصوص نام نشر دکسا توضیحاتی بدهیم. نام کامل حقوقی موسسه فرهنگی دیدگاه کاوش و سازندگی دکسا است. به غیر از آنکه دکسا از حروف آغازین کلمات قبلی تشکیل شده دکسا در یونان باستان به معنای حدس، گمان، باور عامه است (البته تعابیر دیگری هم در دوره افلاطون داشته است) ولی این نام قدری نشان دهنده موضع ما نیز هست ما عمیقاً به ارائه صرفا دیدگاهی جستجوگرانه و پویا با رویکردی پراگماتیک و کارکردگرایانه برای حل مسائل در دو سطح فردی و اجتماعی به صورت توامان برای سازندگی باور داریم. راه چاره هایی که لازمه خلاقانه ارائه بشوند و نقادانه مناسب ترین آن ها برگزیده گردد.ما از سال گذشته فعالیتی پژوهشی و نسبتا گسترده با آنالیز صدها عنوان کتاب را در مقیاس یک مجموعه خصوصی غیر وابسته (در معنای واقعی آن) در حوزه پژوهش برای ترجمه کتاب(به صورت معین هم فقط ترجمه) آغاز نموده ایم. علت تمرکزمان بر ترجمه هم این است که به نظر من ضروری است ما در حوزه های مختلف بیاموزیم و با ترجمه می توانیم حداقل بر اتفاق هایی که در جهان افتاده است، مرور خوبی داشته باشیم، هرچند حتما ضروری است در محتوایی که فراوری می گردد، بومی سازی نیز صورت بگیرد. به همین دلیل تا امروز که من با شما گفت و گو می کنم ما در نشر درسا دو بخش اصلی داریم؛ یک بخش کودک و نوجوان و یک بخش بزرگسال؛ در این دو بخش از سال گذشته مجموعا آغاز به فراوری 110 عنوان کتاب نموده ایم که از این تعداد 65 تا 66 عنوان مربوط به حوزه کودک و نوجوان و باقی مربوط بزرگسالان هستند و عرضه این فراوریات از دو ماه پیش آغاز شده که در مجموع از ابتدای سال جاری در بخش بزرگسال و کودک تا کنون 26 عنوان کتاب منتشر شده است.

معیار انتخاب این آثار در نشر دکسا به چه شکل بوده است؟

ما پیش از هر چیز، فرایند مفصلی برای انتخاب کتاب داشتیم و برای این کار تیمی متعهد و دغدغه مند در باب مسائل جامعه و کشور در کنارمان بودند. من خیلی علاقه داشتم که با رویکرد حل مسئله و کارکردگرایی به این حیطه وارد شوم. البته این راه چاره ها نمی تواند جدایاز ارائه مباحث نظری علمی و فلسفی معتبر ارائه گردد. از طرف دیگر یکی از مهم ترین دغدغه های اولیه ما داشتن موضع جدی نسبت به محتواهای زرد و انگیزشی(که بسیار هم متداول شده اند) بود. البته ما می خواستیم این موضع، بنیان قوی و زیر بنای محکمی داشته باشد و تنها برخورد با این جریان نباشد. البته در این مسیر و در این یک سال جامعه هم تغییرات خاص خود را داشت و این تغییرات اجتماعی باعث شد آن موضع های انگیزشی خود به خود هم به محاق بروند و این روزها می بینیم که این سخنرانان انگیزشی و کتاب های زرد تقریبا حرف چندانی برای گفتن ندارند. این شرایط به سبب دغدغه ای که داشتیم به یاری ما آمد(هرچند که اعتبار این موضوع برای ما نیست) اما متوجه شدیم که بسیاری از افراد متوجه این امر شده اند که هر چند باید در حوزه فردی انسان ها شوق و پویایی برای یادگیری داشته باشند اما عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز حتما در این مسیر موثر هستند. به هر حال این امر رخ داد و موضع ما و فضای اجتماعی با هم همسو شدند.

کتاب های بزرگسال نشر دکسا شامل چه آثار و کتاب هایی می شوند؟

در بخش بزرگسال ما کار خود را با بخشی به نام شکوفایی فلسفه و علم آغاز نموده ایم. در این بخش 35 عنوان کتاب در حدود 60 تا 70 درصد کار ترجمه شان تمام شده است و نیازمند ویراستاری، مجوز و فراوری هستند. کوشش داریم تا یک سال آینده در هر ماه حداقل یک و نیم کتاب به طور میانه منتشر کنیم(البته تعهد خود ما دو و نیم کتاب است اما عددی را می گویم که بتوانیم متعهد شویم). باید تاکید کنم که این کتاب ها واقعا کتاب هستند و در آن ها خبری از کتاب سازی نیست چرا که واقعا برایشان وقت گذاشته شده است و مترجمان بسیار ارزشمندی برای تدوین این دوره همراه ما بوده اند وسردبیری این مجموعه نیز به عهده دکتر هادی صمدی است و یک تیم 23 تا 24 نفره با تخصص های مختلف در این مسیر با ما همکاری می نمایند.

علاوه بر این، مجموعه دیگری به نام امکان در حوزه توسعه فردی داریم که آن موضع ضد انگیزشی و زردی که گفتم نشر دکسا برای خود تعریف نموده، در این مجموعه ارائه شده است. تا به حال از این مجموعه یک جلد با عنوان یاری به دیگری و فرهنگ کوچینگ و مربی گری فراوری شده است. کوچینگ از جمله تعابیری است که امروزه آن را زیاد می شنویم، هر چند احتمالا در طول زمان این موضوع سازماندهی خواهد شد اما به نظر من اگر به آن توجهی نگردد، این موضوع می تواند باعث اتفاقات عجیب و غریب گردد و به آن صورتی که داشت پیش می رفت به نظر من می توانست زمینه ایجاد فرقه های عجیب و غریب را فراهم کند. معضل این بود که در این جمع ها شعارهای عجیب و غریبی داده می شد که وقتی افراد به آن ها نمی رسیدند دچار سرخوردگی اجتماعی می شدند. چرا که رسیدن به بعضی از اهداف قطعا ممکن نیست و این شکل از برخورد آسیب های خاص خودش را دارد. البته من معتقدم باید با این حوزه روادارانه برخورد کرد و اینجا قصد ندارم این حوزه را به طور کلی محکوم کنم و حتما ایجاد انگیزه برای گروهی از افراد تاثیرات مثبت خود را دارد اما ضروری است که صلاحیت ها و فرایندها نیز دیده گردد. من چون این حوزه را عمیق می شناسم و با توجه به سابقه ام با آدم های این حوزه آشنایی دارم، می دانم اتفاق های ناخوشایند در این کلونی ها افتاده که کم هم نیست. در این جمع ها عمدتا افراد جوانی که تجربه و در بسیاری از موارد تحصیلات خاصی ندارند و قادر به مدیریت به ویژه اخلاقی جمع خودشان هم نیستند، دور هم جمع می شوند و روابط ناخوشایند اخلاقی و مالی در میان آن شکل می گیرد.

کتاب های این مجموعه ها چه اهدافی را دنبال می نمایند و چطور عناوین و حوزه های این آثار تعریف شدند؟

در پرسش گذشته به انگیزه اصلی انتشار این کتاب ها اشاره کردم، ابتدا این انگیزه شکل گرفت و در ادامه که به عناوین کتاب ها رسیدیم. ما به ویژه در مجموعه شکوفایی می خواستیم نگاه خاصی داشته باشیم و برای این کار ساحت شکوفایی فلسفه و علم را در پنج سطح مورد توجه قرار دادیم. سطح اول ساحت فردی است؛ یعنی وقتی ما می گوییم شکوفایی در سطح فردی، این امر می تواند از بدن و فیزیک افراد(توجه به توانایی فیزیکی یک انسان شکوفا) آغاز گردد و تا ساحت فکر را در بربگیرد. ساحت بین فردی دومین سطحی است که تعریف نموده ایم و در آن به روابط بین افراد با هم توجه داشته ایم، ساحت خانواده، شغل و .. از جمله این موارد هستند.

در اینجا بد نیست توضیحی هم در خصوص تعریف شکوفایی بدهم: منظور از شکوفایی اساسا موفقیت نیست چرا که شکوفایی در یک فرد می تواند به گونه ای در فرد دیگر به گونه ای دیگر تعریف گردد.

سطح اجتماعی، سومین ساحتی است که برای شکوفایی در نظر گرفته ایم. در این سطح با همان رویکردی که اشاره کردم تنها موضوع فرد و توامندی های فرد مطرح نیست بلکه شرایط و ملاحظات مالی، سیاسی و روان شناسی اجتماعی هم باید لحاظ گردد. یکی از بحث های این سطح توجه به حوزه اقتصاد و نسبت آن با شادی است. در سطح اجتماعی موضع ما به این شکل است که آیا باید خود ثروت و پول برای موفقیت اصالت داشته باشد؟ این امر برای پویایی جامعه چقدر ضروری است؟ به نظر می رسد با اصیل کردن پول برای اقتصاد به معنای وسیله ای برای فراوری ثروت رفته رفته داریم فراموش می کنیم به این معنا که این پول قرار بوده است که ابزاری برای رضایت و شادی در زندگی باشد و نه هدف نهایی. این موضع در شکوفایی اجتماعی در بعد مالی این گونه تعریف شده است که ضروری است ما معیارهای متفاوت تری را در اقتصاد برای سیاستگذاری ها و بهزیستی در نظر بگیریم.

نسبت محیط زیست و شکوفایی، ساحت دیگری که در شکوفایی تعریف نموده ایم؛ به نظر می رسد اتفاق های محیط زیستی چون تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به شکوفایی مرتبط هستند و در سطح کلان با آن ارتباط دارند. در نهایت ساحت پنجم و آخری که تعریف نموده ایم(این ساحت متاخر هم هست)؛ نسبت شکوفایی و فضای مجازی است؛ یعنی ما وقتی از شکوفایی صحبت می کنیم، برای اخلاق چه اتفاقی می افتد؟ وقتی می گوییم فضای مجازی به یک حقیقت افزوده اشاره داریم که به نظر می رسد یک پسا حقیقت است و ضروری است ما ملاحظات جدیدتری با آن داشته باشیم و ملاحظات و معیارهای خودمان را برای این حوزه تشخیص دهیم. بنابراین ما این پنج ساحت را برای شکوفایی تعریف نموده و برای آن ها کتاب و ایده فراوری می کنیم.

اهداف نشر دکسا در بخش کودک و نوجوان به چه شکل است؟

در بخش کودک و نوجوان موضع ما متفاوت تر است؛ نام مجموعه کتاب های این حوزه کاوش است و ما در آنجا در پی پاسخ دادن به سوالات بچه ها و نوجوانان نیستیم؛ چون ایده مان این است که پویایی و جست و جوگری باید در خود کودک برای پیدا کردن پاسخ پرسش هایش اتفاق بیافتد. در بخش کتاب کودک شعار ما این است: مسیر نه مقصد است.

جدا از بحث نظری در بحث کاربردی و عملی چه در حوزه کودک و چه در حوزه بزرگسال کوشش ما این است که کلید واژه مهارت های نرم را بر پایه منابع علمی کاربردی و اجرایی کنیم. مهارت نرم به نسبت مهارت و علم می پردازد و این سوال را مطرح می نماید که آیا بین این دو نسبتی وجود دارد؟(که حتما وجود دارد)، این ملاحظات با چه نسبتی تعریف می شوند و چگونه می توانند کاربرد داشته باشد؟

مهارت های نرم در بچه ها و بزرگسالان چه تعریف می گردد؟

مهارت های نرم در کودک و نوجوان اقتضائات خود را دارد و در بزرگسالان گونه ای دیگر. این موضوع را هم اضافه کنم که چون ما موسسه فرهنگی هستیم یک بخش آموزشی نیز داریم و فاز بعدیمان hr خواهد بود که به شاغلین و منابع انسانی می پردازد. سرفصل های آن هم خیلی معین است و دو محور اصلی دارد؛ یکی تفکر نقاد و خلاقیت که ذیل تیم ورک و تایم منجمنت و .. تعریف شده و شامل پانزده تا شانزده سرفصل می گردد که احتمالا از چند ماه دیگر هم کتاب هایش منتشر می گردد. علاوه بر این ما حوزه آموزش را هم به وسیله یک تیم از مدرسین و مربیان این حوزه خواهیم داشت و تاکیدمان بر ترند شدن مهارت های نرم است و می خواهیم این کلید واژه را که چندان شناخته شده نیست را (البته در حوزه منابع انسانی از آن تا حدودی استفاده می گردد) با نگاه علمی دنبال کنیم و حرف های جدی و موثری هم در این حوزه خواهیم داشت.

ادامه دارد...

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1476

به "کلید واژه مهارت های نرم را بر پایه منابع علمی کاربردی و اجرایی می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید واژه مهارت های نرم را بر پایه منابع علمی کاربردی و اجرایی می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید