ابهام در بازار مسکن پساکرونا

به گزارش زرین گراف، بازار مسکن تهران پس از سقوط شدید تعداد معاملات در فروردین ماه، در حال بازیابی است و با کم رنگ شدن محدودیت ها کرونا، با افزایش قابل ملاحظه تعداد معاملات در اردیبهشت روبرو شده است. پیش ازاین، با تعطیلی بنگاه های مشاور املاک در فروردین و عدم استقبال مردم از خریدوفروش و حتی اجاره مسکن، تعداد معاملات این بازار به پایین ترین میزان در 11 سال اخیر سقوط کرد؛ اما در اردیبهشت با رشد 810 درصدی تعداد معاملات، دوباره این بازار به ثبات نسبی رسید.

ابهام در بازار مسکن پساکرونا

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

البته هنوز تعداد معاملات اردیبهشت امسال در مقایسه با اردیبهشت پارسال 6.7 درصد کمتر است و با توجه به اینکه بخشی از این معاملات به تقاضای انباشته از فروردین ماه تعلق دارد، این کاهش تعداد معامله در مقایسه با سال قبل می تواند نشانه ای از تداوم رکود و کسادی در این بازار قلمداد گردد.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در اردیبهشت امسال به در تهران 16 میلیون و 972 هزار و 700 تومان برآورد شده که نسبت به فروردین امسال 11 درصد و نسبت به اردیبهشت سال قبل 33.9 درصد افزایش نشان می دهد. به عبارت دیگر، تورم بازار مسکن در یک ماهه اردیبهشت به اندازه یک سوم میانگین تورم این بازار در یک سال منتهی به این ماه بوده است.

در این میان ورود بورس تهران به دوره اصلاح و کاهش رغبت صاحبان نقدینگی برای سرمایه گذاری در این بازار، خروج پول از بازار مسکن را کاهش داده و حتی به افزایش ورود نقدینگی به این بازار نیز یاری نموده است. بر این اساس، تحولات مسکن تهران در اردیبهشت می تواند گذرا و غیرمستمر باشد.

نکته دیگر، رشد قابل توجه قیمت مسکن در ماه گذشته بوده که نه تنها با تحولات کلان مالی همخوانی ندارد، بلکه به واسطه کاهش جدید قدرت خرید متقاضیان بالقوه مسکن، احتمال تشدید رکود در معاملات این بازار را افزایش می دهد.

در این شرایط، به نظر می رسد بهبود شرایط معاملات بازار مسکن ناشی از موج زودگذر ورود نقدینگی به این بازار باشد و رشد قیمت نیز به دلایلی غیرمالی و حتی دست کاری سودجویان در معاملات رقم خورده باشد که در این صورت تداوم این شرایط چندان محتمل نیست. در مقابل اما، چنانچه راهکارهای مهار نقدینگی در اقتصاد ایران که در دوماهه امسال عمدتاً بر جذب نقدینگی در بازار سرمایه راسخ بوده است با مسئله ای روبرو گردد و نقدینگی به هر دلیلی به دنبال مکان امن باشد، این احتمال وجود دارد که قیمت مسکن فارغ از عوامل مالی در راستا رشد قرار گیرد و با افزایش تقاضای خرید، به رکوردهای جدیدی دست یابد.

در حقیقت شرایط فعلی بازار مسکن از چند جهت قابل تفسیر است و همین مسئله آینده این بازار را با ابهام بیشتری روبرو نموده است. به خصوص که بانک مرکزی نیز در هدف گذاری کنترل رشد تورم، نرخ تورم امسال را در محدوده 22 درصد برآورد نموده و با توجه به سهم بالای مسکن در سبد محاسبه تورم، باید کنترل قیمت مسکن برخلاف آنچه در بازار دیده می گردد به شدت پیگیری گردد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال، تعداد معاملات مسکن شهر تهران به 11 هزار و 310 واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با 12 هزار و 128 فقره معاملات مسکن در اردیبهشت سال گذشته، 6.7 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین در این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 16 میلیون و 972 هزار و 700 تومان برآورد شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل 33.9 درصد افزایش نشان می دهد.

از سوی دیگر آنالیز تحولات بازار مسکن تهران در دوماهه امسال نیز نشان می دهد: متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در فروردین امسال 15 میلیون و 295 هزار و 900 تومان بوده که رشد 11 درصدی قیمت در طی یک ماه گذشته اتفاق افتاده است. همچنین مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در دوماهه امسال 12 هزار و 553 فقره رسید که نسبت به دوماهه سال گذشته 19.3 درصد کاهش دارد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی درمجموع دوماهه فروردین و اردیبهشت امسال 16 میلیون و 134 هزار و 300 تومان بوده که نسبت به دوماهه 98 معادل 34.8 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در دوماهه سال 97 بالغ بر پنج میلیون و 753 هزار و 400 تومان بوده که از رشد 180 درصدی قیمت مسکن در دو سال اخیر حکایت دارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 210

به "ابهام در بازار مسکن پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهام در بازار مسکن پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید