آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن

به گزارش زرین گراف، انگیزه - گیاهان و حیوانات - مریم گلی از جمله گیاهان دارویی است که خواص فراوانی دارد و این خواص درمانی مدت هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید این گیاه زیبا و مفید را در گلدان نیز بکارید. در این مطلب شما را با نحوه کاشت مریم گلی در گلدان و روش های مراقبت از آن آشنا می کنیم.

آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن

روش کاشت مریم گلی در گلدان

مریم گلی در خوشه های بلندی رشد می نماید. بر روی هر سنبله این گیاه چیزی حدود سی عدد گل شیپوری شکل کوچک وجود دارد. کاشت مریم گلی در گلدان به چندین صورت شامل کاشت مستقیم با استفاده از بذر، کاشت غیرمستقیم با استفاده از تقسیم بوته این گیاه و تکثیر مریم گلی به وسیله پیاز آن، انجام می گردد.

بهترین زمان برای کاشت مریم گلی به وسیله بذراین گیاه، اواسط دی ماه تا اواسط فروردین است، تکثیر غیر مستقیم مریم گلی به وسیله تقسیم بوته، در فصل پاییز و کاشتن پیازهای مریم گلی در گلدان در فصل بهار، صورت می گیرد. در ادامه شما را با کاشت مریم گلی در گلدان به 3 روش مختلف آشنا خواهیم کرد.

1. کاشت مریم گلی در گلدان به روش کاشت بذر

  • بذر مریم گلی را از مراکز فراوری گل و گیاه یا فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه کنید.
  • برای کاشت مستقیم به وسیله بذر، بذر گیاه را در عمق سه تا چهار سانتی متری خاک قرار دهید و بذر ها را از هم 50 سانتی متر فاصله دهید.
  • اگر قصد کاشت بذر مریم گلی را در گلدان دارید، از گلدان هایی با قطر 10 سانتی متر برای کاشت یک بذر و از گلدان هایی با قطر بیشتر از 15 سانتی متر برای کاشت سه بذر استفاده کنید.
  • بذر مریم گلی در شرایط تابش نور مناسب و دمای متعادل، بعد از 10 الی 15 روز جوانه می زند.
  • هنگامی که گیاه مریم گلی هنوز کوچک است، بایستی به این نکنه توجه داشت که خاک گلدان این گیاه را مستمر مرطوب نگه دارید، اما زمانی که شاهد رشد بیشتر گیاه بودید، در صورتی که خاک گلدان خشک و بدون رطوبت شد، آبیاری کنید.

2. کاشت مریم گلی در گلدان به روش تقسیم بوته

  • در صورتی که می خواهید از روش کاشت غیرمستقیم این گیاه به وسیله تقسیم بوته اقدام کنید بایستی قلمه سالم و بدون آفت را از بدنه گیاه به آرامی جدا نموده و برای کاشت گیاه جدید از آن استفاده کنید.
  • در حالت ایده آل و برخورداری گیاه از تابش نور کافی و دمای مناسب 8 تا 11 هفته برای گلدهی این گیاه زمان ضروری است. نخستین گل های این گیاه در اواسط فصل تابستان پدیدار می شوند.
  • مریم گلی پنج الی هفت سال عمر دارد. رشد گیاه در اولین سال آرام است و گلدهی تا اوایل فصل تابستان ادامه دارد.

3. کاشت مریم گلی در گلدان به روش تکثیر پیاز

  • گیاه مریم گلی را در زمین و نیز در گلدان می توان کاشت. در مناطق سردسیر ضروری است گل مریم در گلدان کاشته گردد زیرا پیازهای گل مریم خراب می شوند.
  • برای کاشتن پیازهای مریم گلی در گلدان می بایست در گام نخست؛ در فصل بهار، پیازهایی از این گیاه را که گل نداده اند، جدا کنید و این پیازها را در گلدان پر از خاک مناسب، مخلوط با گیاه خاک بکارید.
  • این گلدان های حاوی پیاز مریم گلی را می بایست در گلخانه ای خنک و یا در منزل تا اواسط اسفند نگهداری کنید. دقت کنید که در این مدت زمان هرگز نباید گلدان ها را آبیاری کنید.
  • به این نکته دقت داشته باشید که خیساندن پیازهای مریم گلی در محلولی رقیق از اسید جیبرلیک، گلدهی این گیاه را 15 روز جلو می اندازد و از طرفی بر ارتفاع گیاه و تعداد گل در سنبله تأثیر بسیار مطلوبی خواهد داشت. از دیگر فواید این هورمون محرک رشد، افزایش دوره گلدهی این گیاه است. گفتنی است که استفاده از این هورمون محرک رشد برای فراوری تجاری این گل مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو در منزل نیز می توانید از آن برای تحریک رشد گیاه استفاده کنید.

شرایط محیطی برای کاشت مریم گلی در گلدان

1. خاک

مریم گلی برای رشد بهتر نیاز به خاک با زهکشی مناسب شامل خاک معمولی باغچه با کمپوست یا خزه تورب دارد.

2. آبیاری

مریم گلی از جمله گیاهانی است که در برابر خشکی مقاومت می نماید و به همین دلیل آبیاری کمی نیاز دارد. هنگامی که از سن این گیاه مدت زیادی نگذشته است، بایستی همیشه محیط کاشت گیاه را مرطوب نگه دارید؛ به همین خاطر باید روزانه گیاه را آبیاری کنید. وقتی که شاهد رشد بیشتر گیاه بودید، زمانی آبیاری را انجام دهید که خاک گلدان خشک و بدون رطوبت شده باشد.

3. دما

از جمله عوامل مؤثر در بهبود رشد این گیاه دمای مناسب است که این دما برای کاشت گیاه مریم گلی، حدود 22 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

4. نور خورشید

از جمله شرایط محیطی مؤثر در رشد مریم گلی برخورداری این گیاه از تابش کافی نور خورشید است، اما بایستی توجه داشت که این گیاه را در فصل تابستان مستقیماً در مقابل نور خورشید قرار ندهید. بهترین مکان برای نگهداری کردن از گلدان مریم گلی در خانه، مقابل پنجره های جنوبی آپارتمان است.

5. آفات و بیماری ها

بیماری های قارچی متنوع، لکه برگی ها، بوته میری ها و حساسیت به آفاتی مانند تریپس، کنه، شته و مگس سفید گلخانه از مهم ترین آفات این گیاه محسوب می شوند، ولی تا حد امکان پیشنهاد می گردد از سموم شیمیایی برای این گیاه استفاده نکنید.

ویژگی های گیاه مریم گلی

اگر به این می اندیشید که محیط خانه تان خسته نماینده و دلگیر شده است، پژوهشگران مراقبت از گیاه مریم گلی در فضای خانه را توصیه می نمایند. پس از آن که گل های مریم گلی را برداشت کردید می توانید مقداری از این گیاه را جهت نیازهای درمانی خود خشک کنید و قسمتی از گل ها را بسوزانید. سوزاندن گیاه مریم گلی در فضای خانه، می تواند تعداد زیادی از میکروب ها و باکتری های فضا را نابود کند و هوای محیط خانه را پاک و عاری از آلودگی ها کند.

با رویش گل ها شما می توانید اقدام به چیدن گل های این گیاه کنید و آنها را خشک و نگهداری کنید. قسمت های مختلف گیاه مریم گلی خصوصاً گل آذین این گیاه حاوی ترکیبات خوشبو و اسانس است و در صنعت در مواردی مانند مواد معطر، چاشنی، اسانس ها و تهیه مواد آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

مریم گلی از نظر علم گیاه شناسی

مریم گلی گیاهی از تیره نعنائیان با ارتفاعی معادل 50 تا 80 سانتی متر است که بیشتر شاهد رشد آن به صورت خودرو در اقلیم معتدل و مرطوب هستیم. اوایل ساقه های این گیاه، سبز تیره رنگ و پوشیده از کرک های فراوان و خاکستری رنگ است و پس از سپری شدن چند سال ساقه ها حالتی نیمه چوبی پیدا می نمایند.

برگ های این گیاه بیشتر بصورت نیزه ای شکل هستند و سطح بالایی و پایینی برگ ها توسط کرک های ظریفی پوشیده شده است. رنگ گل های این گیاه، متمایل به بنفش، آبی، صورتی یا گاهی سفید است و به صورت دسته جمعی در ناحیه بالایی ساقه ها، روی چرخه های خاصی دیده می شوند. برگ های این گیاه طعمی تلخ دارد. گل های خوشبوی مریم گلی، یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین گیاهان دارویی به شمار می آید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 389

به "آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن" امتیاز دهید

10 کاربر به "آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن" امتیاز داده اند | 4.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید