آشنایی با روستای کنگ طرقبه؛ ماسوله خراسان

به گزارش زرین گراف، در ایرانگردی این نوبت می خواهیم به ماسوله خراسان یعنی روستای کنگ طرقبه رفته و از دیدنی و همچنین امکانات رفاهی و تفریحی و قدری هم تاریخچه اش برایتان صحبت کنیم تا اگر روزی قصد بازدید از یک جاذبه گردشگری زیبا و چشم نواز را در محدوده شمال شرقی کشورمان پیدا کردید، بدانید که جاهای دیدنی روستای کنگ با پوشش طبیعی که دور تا دور آنان را فراگرفته، یک مقصد ایده آل برای شما ایرانگردهای عزیز بحساب می آیند. در مقاله روستای کنگ کجاست، با ما همراه شوید تا به دیدار ماسوله خراسان برویم.

آشنایی با روستای کنگ طرقبه؛ ماسوله خراسان

پیشینه تاریخی روستای پلکانی کنگ

با توجه به متون تاریخی قابل استنادی که در کشورمان وجود دارند، باید بپذیریم که روستای کنگ طرقبه از تاریخچه بسیار غنی برخوردار بوده و پیشنه تاریخی آن مربوط به دوره پیش از ظهور اسلام در ایران می شود. آنطور که براساس مقاله روستای کنگ کجاست مسلم هست، این روستا در زمان های قدیم در میان جهت نیشابور به طرف توس قرار داشته و به عنوان یک مکان استراحتی توسط قافله و همچنین بازرگانان مورد استفاده قرار می گرفته و با آغاز حمله وحشیانه اعراب به ایران نیز تبدیل به یک مکان ایده آل و کاملا امن برای قایم کردن جواهرات و خزانه های ارزشمند شاهان خراسانی شد. نام این روستای پلکانی در کتب تاریخی قابل توجهی نظیر روایات پهلوی، اوستا، بند هشن، شاهنامه و همچنین مینوی خرد نیز آورده شده و از جمله منابع موثقی که پس از ظهور اسلام در ایران می توان با کمی جستجو در آنان با اسم این روستای خراسانی روبرو شد بایستی به سفرنامه های ناصرالدین شاه، کتاب جغرافیای حافظ ابرو، سفرنامه کلنل ییتس، نفحات الانس، سفرنامه چالز ادوارد و همچنین دیوان میرزا حبیب خراسانی اشاره نمود. همچنین، براساس مقاله روستای کنگ کجاست بد نیست بدانید که اسم این روستا از دو معنی برخوردار بوده که یکی به معنای دژ پایدار و دیگری به معنای پرنده ای با پنجه های قوی که تنها در کوهستان زندگی می کند، هست.

مناسب ترین فصل سفر به روستای کنگ طرقبه

حقیقتش را بخواهید روستای کنگ از آن دسته جاذبه های توریستی در داخل کشورمان بحساب می آید که نمی توان زمان تعیینی را برای بازدید و گشت و گذار در میان جاهای دیدنی روستای کنگ معرفی کرد. وجود پوشش انبوهی از درختان در اطراف جاهای دیدنی روستای کنگ و همچنین اقلیم مکانی آن سبب شده تا کنگ از زمستان های کاملا سرد و البته تابستان های بسیار خنکی برخوردار باشد و بطور کلی دمای هوای این خطه از کشورمان با مشهد چیزی بین 3 تا 4 درجه سانتیگراد متفاوت باشد. سفر کردن به جاهای دیدنی روستای کنگ در هر فصلی از سال دارای جذابیت های بی مثالی است. در فصل بهار درختان از خواب زمستانی بلند می شوند و حال و هوای رویش تازه و همچنین باغ های میوه دار حسابی می تواند هر توریست و مسافری را مجذوب خود کند. در تابستان شما می توانید از میوه درختان موجود در روستای پلکانی کنگ استفاده کنید. با فرا رسیدن پاییز طیف عجیب و استثنایی از رنگ های زرد، قهوه ای، نارنجی و قرمز را بر روی شاخ و برگ درختان مشاهده شده و در زمستان نیز با خانه هایی سفیدپوش روبرو می شوید. براساس مقاله روستای کنگ کجاست ناگفته نماند هر وقت شما توریستان عزیز قصد سفر به طرف روستای کنگ را داشته باشید، می توانید برای اقامت خود از طبیعت بکر موجود استفاده کرد و در آن کمپی را به راه بیندازید. یا اینکه از اماکن اقامتی طرقبه که تنها 20 کیلومتر با روستای پلکانی کنگ فاصله دارند، استفاده کنید و نهایتا در صورت عدم پیدا کردن جا و مکانی مناسب برای خود نیز می توانید به سراغ هتل و اماکن اقامتی شهر مشهدالرضا (ع) بروید که در این صورت بایستی برای گردش و بازدید از روستای کنگ فاصله ای حدود 50 کیلومتر را طی نمایید. از قلم نیفتد که اقامتگاه و خانه های اهالی روستا نیز می توانند گزینه قابل قبولی برای گذراندن شب در این خطه از کشورمان تلقی شوند.

کمی بیشتر با ماسوله خراسان

روستای کنگ همچون ماسوله گیلان از معماری بی مثال پلکانی برای ساخت بناهای داخلی خود بهره گرفته و بی تردید یکی از چند روستای مشهور ایران در ابعاد بین المللی صنعت توریسم بحساب آورده می شود. این روستا در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و بر روی دامنه کوه بینالود واقع شده و از مساحتی حدودا 185 هکتاری برخوردار است. قدمت روستای کنگ طرقبه همانطور که در بخش قبلی مطلب روستای کنگ کجاست، بدان اشاره شد، مربوط به دوران قبل از اسلام است و از همان دیرباز تا به امروز همواره این روستا میزبان جمعی از مردم محلی منطقه طرقبه در خانه های پلکانی خود بوده است. تنها گشت و گذار در اقلیم طبیعی روستا دستاورد شما توریست های عزیز نیست و شما می توانید بعد از تماشای زیبایی های این روستای پلکانی به سراغ خرید مقداری سوغاتی بروید. از جمله سوغاتی های این مکان به نبات، زعفران، زرشک همچنین میوه های تازه و گیاهان دارویی اشاره می کنیم. در این روستا درختان گیلاس و آلبالو در مقیاس بیشتری نسبت به مابقی گونه های درختی دیده می شوند. از جمله گیاهان دارویی روستای کنگ طرقبه نیز باید از گل گاوزبان، پرسیاووشان و همچنین خاکشیر اشاره نمود. به غیر از این ها، میهمان یک وعده غذای اصیل مردمان ساکن در این روستا شدن هم از لطف و لذت خاصی برخوردار است که قطعا نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد! آش مخصوص با سبزی کوهی در کنار نان محلی و مقداری سیب زمینی، آش بلغور، شله ماش و همچنین آش شله قلمکار از خوشمزه ترین غذاهای اهالی این روستا بحساب آورده می شوند. در خصوص اماکن تفریحی نیز یادتان باشد که در این روستا علاوه بر طبیعتگردی می توانید از کوهنوردی بر بلندای بینالود و همچنین برپاکردن یک پیک نیک و دورهمی محبت آمیز نیز استفاده کنید و از تک تک لحظات خوب و خوشتان عکاسی نمایید. براساس مقاله روستای کنگ کجاست، ناگفته نماند در روستای کنگ طرقبه امکانات رفاهی نسبتا قابل قبولی همچون مسجد، کافه و رستوران، فروشگاه، پوشش مخابراتی و همچنین سرویس بهداشتی نیز جهت رفاه حال بیشتر شما توریستان در نظر گرفته شده اند.

جاذبه های دیدنی موجود در روستای پلکانی کنگ

معماری خانه های روستا

اولین چیزی که بدون شک توجه هر توریستی را به خود جلب می کند، معماری و ساختار قرار دریافت خانه های این روستا بصورت پلکانی بر روی یکدیگر است تا جایی که پشت بام خانه های زیرین در اصل حیاط خانه های رویین را تشکیل می دهد و به همین خاطر است که به روستای کنگ لقب ماسوله خراسان را اعطا کرده اند. خانه و دیگر بناهای این روستا در راستای شمال شرق به طرف جنوب غرب ساخته شده که این طریقه احداث به دلیل شرایط تابش نور خورشید و همچنین اقلیم کوهستانی این روستا هست و نهایتا منجر به ایجاد صرفه جویی عظیمی برای گرم یا خنک کردن خانه مردمان این روستا در فصول سرد و گرم سال خواهد شد. تقریبا تمام خانه های روستای پلکانی کنگ از مصالحی همچون خشت، چوب و همچنین سنگ ساخته شده اند. ناگفته نماند کماکان مشکل حمل و نقل و تردد وسایل نقلیه در روستای کنگ نیز همچون روستای ماسوله وجود دارد و سالیان دور و درازی است که مردم با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

قبرستان روستای کنگ

درست بر روی تپه مقابل روستا یک قبرستان وجود دارد که تمام تاریخ تولد و وفات افراد دفن شده در آن به زمان هجری قمری درج شده و اغلب سنگ قبرها نیز از نوع سنگ شیست هستند. به غیر از این ها، بر روی هر قبر 2 سنگ قلوه ای مانند رویت شده که با توجه به جنس فرد متوفی، سن و همچنین موقعیت وی، علائمی بر روی این قلوه سنگ ها نظیر صورتک، شانه حکاکی شده اند.

منابع آبی روستا

از دیگر جاهای دیدنی روستای کنگ باید به منابع تامین کننده آب مورد نیاز اهالی روستا و همچنین زمین های کشاورزی و باغداری اشاره نماییم. دو رودخانه کنگ و زشک تنها منابع آبی موجود برای روستای کنگ بحساب آورده می شوند که سبب تعیین محل دقیق احداث باغ ها در این روستا شده اند. به غیر از این دو رودخانه، آبشار کنگ نیز یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های طبیعی روستا بحساب آورده می شود که در حدفاصل 5 کیلومتری از بخش جنوب غربی روستا واقع شده و در راه رسیدن به آن نیز تعداد زیادی آبشار کوچک به چشم خواهند آمد.

دیگر جاذبه های دیدنی روستای کنگ طرقبه

از دیگر جاذبه های دیدنی ماسوله خراسان باید به کاروانسرا یا بهتر است بگوییم رباط شاه عباسی اشاره نماییم که در روزگاران پیشین به عنوان یک استراحتگاه مورد استفاده کاروانیان و قافله های در حال سفر قرار می گرفت و برای دسترسی به آن بایستی چیزی نزدیک به 90 دقیقه را بصورت پیاده طی نمود. به غیر از رباط شاه عباسی کنگ، قلعه حصار، مزار شیخ عبدالله، ارتفاعات کوه بینالود و همچنین دژ تیغ میان نیز در این روستا بچشم می آیند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 51

به "آشنایی با روستای کنگ طرقبه؛ ماسوله خراسان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با روستای کنگ طرقبه؛ ماسوله خراسان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستای کنگ طرقبه؛ ماسوله خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید