5 تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک چیست؟

به گزارش زرین گراف، سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک واژگان نام آشنایی برای همه مهندس های مکانیکی است که روی سیستم های مختلف کار می نمایند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک چیست و هر کدام با توجه به مزایا و معایبی که دارند، در چه موارد و صنایعی مورداستفاده قرار می گیرند. در این مقاله به زبان ساده 5 تفاوت اصلی سیستم هیدرولیک با پنوماتیک را توضیح می دهیم. از شما دعوت می کنیم مطالعه مطلب کاربردی پیش روی تان را از دست ندهید.

5 تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک چیست؟

1- نوع سیال؛ اصلی ترین تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک

در سیستم های هیدرولیک ماده سیال اصلی که نیرو را انتقال می دهد، سیال هیدرولیک است که به آن روغن هیدرولیک هم گفته می شود. این روغن تراکم ناپذیر است و می تواند تحت فشارهای مختلف ساختار خود را حفظ کند. بنابراین هنگام خرید پمپ هیدرولیک دیگر دغدغه ای بابت فشارهای بالای اعمال شده به وسیله پمپ مدنظرتان به سیستم و سیال موجود در آن نخواهید داشت. بعلاوه روغن هیدرولیک قادر به تحمل دماهای مختلف و بعضا بسیار بالاست.

از طرف دیگر، عامل حرکت یا عامل انتقال نیرو در سیستم های پنوماتیک هوای فشرده است. در واقع سیستم های پنوماتیک هوای معمولی اطراف ما را می گیرند، آن را فشرده نموده و از این هوای فشرده و تراکم پذیر برای انتقال نیرو استفاده می نمایند. همین تفاوت در نوع ماده اصلی عمل نماینده، زمینه ساز تفاوت های دیگر بین این دو سیستم است که در بخش های بعد می خوانید.

2- مدار باز و بسته بودن؛ تفاوت شاخص سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک

در سیستم های هیدرولیک مخزنی تعبیه می شود که حاوی اندازه تعیینی روغن است. این روغن به وسیله پمپ هیدرولیک پیستونی یا انواع پمپ های دیگر به درون سیستم به جریان می افتد و پس از انجام کاری تعیین، مجددا به مخزن برمی شود. در واقع روغن سیستم های هیدرولیک دائما در حال چرخش از تانک یا مخزن به عملگرها و برعکس است و بر این اساس، سیستم های هیدرولیک حلقه بسته یا مدار بسته هستند.

اما کمپرسورهای سیستم های پنوماتیک هوای محیط را مکش، متراکم و فشرده نموده و سپس به درون سیستم راهنمایی می نمایند. بعد از خاتمه کار، هوا به کمپرسورها برنمی شود و در محیط آزاد می شود. بنابراین از آنجایی که خروجی و تخلیه این سیستم به سمت محیط است، سیستم های پنوماتیک نوعی سیستم مدار باز محسوب می شوند.

3- فشار کاری؛ اصلی ترین تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک

همان طور که پیش از این نیز اشاره ای کردیم، روغن سیستم های هیدرولیک تراکم ناپذیر و هوا تراکم پذیر است؛ به این معنا که تحت فشارهای مختلف روغن تغییر شکل نمی دهد اما احتمال تغییر شکل گاز یا هوای فشرده در این شرایط وجود دارد. این ویژگی باعث شده است که محدوده فشار کاری این دو نوع سیستم متفاوت باشد. سیستم های هیدرولیک در دستگاه های عمومی فشار 210 بار، در صنایع حرفه ای 350 بار و در سیستم های آزمایشگاهی فشاری برابر با 700 بار اعمال می نمایند و تحت عنوان سیستم های پرفشار شناخته می شوند.

از سوی دیگر، گستره فشار کاری سیستم های پنوماتیک در محدوده ای بین 3-5 بار برای دستگاه های معمولی و 8-10 بار برای سیستم های صنعتی است. این اختلاف فاحش در فشار کاری اعمال شده به وسیله این دو نوع سیستم، اختلاف قیمت بین سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک را کاملا توجیه می نماید: سیستم های هیدرولیک نسبت به پنوماتیک ها گران تر هستند و احتمالا طراحی و ساخت پاور یونیت هیدرولیک با توجه به لزوم نصب تجهیزات مناسب مانند پمپ های فشار بالا و اتصالات سازگار با سیستم هزینه برتر باشد.

4- تفاوت عجیب سیستم هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟ دقت یا سرعت؟

با توجه به فشار کاری بالا و تراکم ناپذیری سیال درون سیستم های هیدرولیک، این سیستم ها توان و قدرت بیشتری دارند. به همین علت در مواردی که سرعت همراه با قدرت بالا مدنظر است، از سیستم های هیدرولیک استفاده می شود. برای مثال دستگاه های پرس، بالابرها، خطوط انتقال، دستگاه های فرم دهی فلزات و در صنایع سرامیک و چنین تجهیزات سفت و سختی که برای عملیات روی آن ها به توان بالایی موردنیاز است، اکثرا با سیستم های هیدرولیک کار می نمایند.

در مقابل سیستم های پنوماتیک با فشار کاری کمتر برای سیستم های کم توان مورداستفاده قرار می گیرند و خیلی نمی توان قدرت زیادی از آن ها انتظار داشت. نکته مهم اینکه سیستم های هیدرولیک با وجود قدرت بالا، دقت زیادی ندارند و بنابراین در صنایعی که دقت کار نسبت به قدرت و سرعت اولویت دارد، از سیستم های پنوماتیک استفاده می شود. بر این اساس، در صنایع غذایی و بسته بندی این سیستم ها گزینه ایده آل تری هستند.

5- مقدار تمیزی و آلودگی محیط؛ آخرین تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک

از آن جایی که روغن در سیستم های هیدرولیک ماده اصلی است و نیرو را انتقال می دهد، احتمال آلودگی در محیط بیشتر است. روغن آلودگی را به خودش جذب می نماید و در بعضی موارد و حتی با وجود رعایت همه نکات مربوط به تعمیر و نگهداری این سیستم ها نشتی دارد؛ اما در سیستم های پنوماتیک وظیفه انتقال نیرو بر عهده هوای فشرده شده است و بنابراین خبری از آلودگی نیست. از این رو سیستم های پنوماتیک در صنایعی که در آن ها بهداشت حرف اول را می زند، کاربرد بیشتری دارد. برای مثال در صنایع دارویی و غذایی clean roomهایی وجود دارد که با انجام فرایندهایی هوای درون آن ها استریل شده و در سیستم پنوماتیک استفاده می شود.

خرید انواع قطعات سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک از فروشگاه هیدشاپ

در این مقاله 5 تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک را شرح دادیم و گفتیم هر کدام با توجه به مزایا و معایب شان، چه کاربردها و موارد استفاده ای دارند. با این حال، انتخاب بین این دو سیستم به این سادگی نیست و باید متخصصان کارآزموده ای در فرایند انتخاب نوع سیستم و قطعات آن کنار شما باشند تا برترین تصمیم را بگیرید.

فروشگاه هیدشاپ با سابقه ای درخشان و طولانی در زمینه ساخت و طراحی قطعات هیدرولیک آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز است. شما می توانید قبل از انتخاب سیستم یا قطعات موردنظرتان با کادر بسیار حرفه ای این فروشگاه مشورت کنید و بعلاوه تعمیر سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک را به آن ها بسپارید. همه محصولات عرضه شده در هیدشاپ گارانتی اصالت محصول داشته و امکان ارسال آن ها به همه شهرهای ایران وجود دارد. همین حالا برای سفارش قطعات مدنظرتان یا مشورت رایگان با کارشناسان هیدشاپ به وب سایت این فروشگاه به نشانی hydshop.ir مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 02177737189 و 09333263829 تماس بگیرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1410

به "5 تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تفاوت سیستم هیدرولیک با پنوماتیک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید