کلیسای وانک اصفهان Vank church

به گزارش زرین گراف، کلیسای وانک اصفهان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اصفهان یعنی کلیسای وانک را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کلیساهای بسیار معروف این شهر است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کلیسای وانک اصفهان Vank church

کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ که به معنای کلیسای نجات دهنده مقدس است، کلیسایی در محله جلفا اصفهان است که از نام کلیسایی در جوغا نخجوان برگرفته شده است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی مربوط به ارمنیان ساکن اصفهان است که در زمان شاه عباس دوم بنا نهاده شده است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه می باشد.

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد کلیسای وانک در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است اما شاید برایتان جالب باشد دانستن این موضوع که ارامنه اصلا چطور به ایران وارد شدند در این مورد باید گفت که شاه عباس در آن دوران ارمنی هایی که در شهرها و روستاهای در سر راه بودند را به همراه خود به ایران آورد و بعد هم خانه های آن ها را آتش زد تا سپاه عثمانی نتوانند با سرعت به آن ها برسند و بعد از رسیدن به ایران، ارامنه را تا شهر اصفهان و منطقه جلفا همراهی کرد. بعد از این که ارامنه در منطقه جلفای اصفهان سکونت کردند احتیاج داشتند تا مثل هر جامعه دیگری فعالیت های اجتماعی، مذهبی و مالی شان را از سر بگیرند و یکی از اقداماتی که آن ها انجام دادند تاسیس کلیساها بود که کلیسای وانک هم یکی از این کلیساها هست.

گفته می شد که ساخت کلیسای وانک حدود 10 سال طول کشیده است و کتیبه ای روی سر در ورودی این کلیسا پیدا شده است که روی آن تاریخ آغاز و خاتمه آن نوشته شده است: کلیسای آمنا پرگیچ در سال 1655 میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی فیلیپوس و پیشوائی خلیفه داوید و به یاری مردم خیر جلفا آغاز شد و در سال 1664 میلادی به خاتمه رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می گردد نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته اند گردد.

کلیسای وانک البته فقط شامل یک عبادتگاه نمی گردد بلکه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از آن ها می توان به موزه، کتابخانه و چاپخانه اشاره نمود این کلیسا حدود 4 هزار متر وسعت دارد که دارای یک باغ بزرگ و فضای سبز در خارج از آن هم هست که با در نظر گرفتن این فضا چیزی حدود 9 هزار متر مربع را در بر می گیرد.

کلیسای وانک به طور کلی دارا ی2 گنبد است که یکی از آن ها بزرگ و دیگری کوچک است و جالب است بدانید که سبک ساخته شدن و معماری این گنبدها شما را فورا به یاد گنبد های ایرانی می اندازد و این بر خلاف گنبد های کلیساهای ارمنی است که به شکل مخروطی هستند. یکی از جالب ترین و هنری ترین بخش هایی که در وانک به چشم می خورد نقاشی های سقفی و دیواری آن هستند، این نقاشی ها به طور کلی از روی داستان های انجیل برداشته شده اند و یکی از اصلی ترین این نقاشی ها را می توان روی داخل گنبد و دیوار ها دید حتی در زاویه های این دیوارها هم این نقاشی ها به چشم می خورند.

از جمله این نقاشی ها می توان به تصاوری از تولد حضرت مسیح و تصاویری از بهشت و دوزخ اشاره نمود انی نقاشی ها آثاری از هنرمندان ارمنی هستند و البته این نقاشی ها تنها بخش های تشکیل دهنده تزیینات کلیسای وانک در اصفهان نیستند. از دیگر تزییناتی که در این کلیسا استفاده شده و به ککار رفته می شتونا به طلاکاری تذهیب کاری اشاره نمود که این موزدد تقریاب م یتوان گفت که فقط در وانک به چشم می خورد.

یکی دیگر از بخش های مهم این کلیسا همان طور هم که در بالا گفته شد، موزه آن است که گفته می گردد که خود این موزه تقریبا 100 سال قدمت دارد. موزه بخش کلیسا بعدها و در سال 1905 میلادی به یاری شخصی به نام طاطاوس هونیان که نویسنده ای ارمنی بوده است ساخته شده است و در واقع در ابتدا اتاقک هایی بوده اند که در آن ها کتاب ها و اشیایی قدیمی مربوط به کلیسا، نسخه های خطی و قدیمی و اشیای تاریخی نگهداری می شده اند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1524

به "کلیسای وانک اصفهان Vank church" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای وانک اصفهان Vank church"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید