چگونه بازیافت، محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد؟

به گزارش زرین گراف، زمین به طور دیوانه وار فریاد می زند و از ما می خواهد که تولیداتمان را بازیافت، استفاده مجدد و کاهش دهیم. با وجود مزایای متعدد بازیافت، باید این خواسته زمین را جدی بگیریم تا از وقوع فجایع قریب الوقوع جلوگیری کنیم. بیایید

چگونه بازیافت، محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

زمین به طور دیوانه وار فریاد می زند و از ما می خواهد که فراوریاتمان را بازیافت، استفاده مجدد و کاهش دهیم. با وجود مزایای متعدد بازیافت، باید این خواسته زمین را جدی بگیریم تا از وقوع فجایع قریب الوقوع جلوگیری کنیم. بیایید تا به برخی از موارد خوبی که بازیافت می تواند داشته باشد، نگاهی بی اندازیم.

تناقض زندگی دقیقا در این موضوع نهفته است که: منابع آن محدود است اما خود آن نامحدود. چنین حالت متناقضی از امور، تنها به علت منابع در دسترس زندگی که بارها و بارها قابل استفاده هستند، امکان پذیر است.

طی گذشت قرن ها، ما از زمین برای برطرف احتیاجهایمان استفاده نموده ایم. به بیان ساده تر، فراتر از نقطه آستانه ا ش از آن بهره برداری نموده ایم. سو استفاده بیش از حد از این سیاره منجر به افزایش گرمایش دمای زمین که به اسم گرمایش دنیای شناخته می گردد، شده است. افزایش دما منجر به ذوب قطبین بنابراین، افزایش آب اقیانوس، افزایش سطح آب دریا و ... شده است. به گفته هنری دیوید توره آ، استفاده خانه ای که سیاره قابل تحملی برای قرار دادن آن بر رویش نداشته باشید چیست؟

بازیافت، به احتیاج ساعتی تبدیل شده است چرا که دنیا تحت فشار موضوعات زیست محیطی پیچیده متعدد، دچار شرایط وخیمی می باشد. تخریب افراطی جنگل های انبوه، گونه های مختلف حیوانات و گیاهان را در معرض انقراض قرار داده است. با بی فکری تمام، جنگل های انبوه را برای فراوری کاغذ، الوار و توسعه منطقه ای از بین می بریم. کاغذی که هر روز در دفتر کارمان از آن برای چاپ و نوشتن، استفاده می کنیم از جنگل های انبوه استرالیا به دست آمده اند. بازیافت کاغذ در سطح خانواده، بامحبوبیت زیادی رو به رو شده است اما چوب، تازه راهش را به دفاتر پیدا نموده است. جنگل های انبوه، نقش مهمی در حفظ اکوسیستمی که ما هم بخشی از آن هستیم، دارند. این بدین معنی است که ما همگی به هم وابسته ایم و این مورد، بازیافت در هر سطحی را ضروری می سازد.

بازیافت، همان چیزی که می شناسیم

بازیافت به معنای واقعی کلمه یعنی استفاده مجدد از مواردی که یک بار مورد استفاده قرار گرفته اند. این امر بر پردازش مجدد مواد استفاده شده جهت جلوگیری از ایجاد پسماند فراوریی از انباشت خانگی و صنعتی، دلالت دارد. بازیافت، به کاهش انتشارات گاز گلخانه ای و دفن، یاری می نماید. دفن کردن، از قدیمی ترین راه های دفع زباله است. این فرآیند، دفع زباله طی دفن کردن را شامل می گردد. گرچه که این روش سازماندهی شده دفع زباله است اما بر افرادی که در نزدیکی چنین منطقه ها قرار دارند و بعلاوه محیط اطراف اثرات منفی شدیدی دارد.

اهمیت بازیافت

کاهش لندفیل یا زمین دفن

لندفیل، بزرگترین مسئله ای است امروزه با آن روبرو هستیم. از آن جا که ما بیشتر و بیشتر زباله فراوری می کنیم، به مکانی هم برای دفع آن احتیاج داریم. بنابراین، این زباله می تواند طی دفن زیر خاک یا انباشت آن در یک محل، دفع گردد. مکانی که این زباله در آن انباشته می گردد، لندفیل نام دارد. بزرگترین مزیت بازیافت، استفاده مجدد از مواد قابل بازیافت جهت کاهش اندازه موادی است که در این لندفیل دفع می شوند. این موارد ایجاد نمایندگان اصلی گازهای گلخانه ای که باعث آلوگی محیط زیست می شوند، هستند. بازیافت کاغذ، پلاستیک، شیشه و مواد این چنینی دیگری به راحتی امکان پذیر است و به حفظ پاکیزگی محیط زیست تاحدودی یاری می نماید.

کاهش مصرف انرژی

استفاده مجدد از مواد برای ایجاد محصولات تازه، نسبت به ایجاد آن ها از مواد اولیه، انرژی بسیار کمتری می برد. برای مثال، کاغذ، فولاد، پلاستیک و آلومینیوم را می توان از مواد دورریختنی و اوراق جدا کرد و از آن ها برای اهداف مختلف مشابه، مجددا مورد استفاده قرار داد. این کار نه تنها انرژی که جهت ایجاد محصولات صرف می گردد را ذخیره می نماید بلکه برخی مزایای مهم زیست محیطی را هم ارائه می دهد. مقدار گاز گلخانه ای منتشره به هوا، آب و خاک را کاهش می دهد که خود باعث ایمن نگه داشته شدن محیط اطراف برای زندگی خواهد شد. با این حال، احتیاج به فراوری تا حدودی کاهش می یابد.

کنترل آلودگی

اهمیت واقعی بازیافت زمانی احساس می گردد که مکان لندفیل مورد استفاده، کم باشد. همان طور که زباله کمتری انباشته می گردد، منجر به کاهش انتشار گازهای مضر گلخانه ای هم می گردد. به علاوه، پشته های زباله به اسم یک آهنربای قوی جهت جذب حشرات و پرورش آن ها عمل می نماید. هر چه زباله کمتری فراوری کنیم، فرصت زندگی در محیط سالم تر را افزایش می دهیم. بازیافت محصولات بعلاوه اثر کربن محصول را کاهش می دهد.

صرفه جویی در هزینه

بازیافت بعلاوه باعث صرفه جویی جدی در هزینه ها می گردد. مثلا، هزینه کالاهای بازیافتی خیلی کمتر از کالاهای تازه و دست اول است. کمپوستی که در خانه با بازیافت زباله روزانه ایجاد می گردد به صرفه جویی زیاد در بودجه ماهانه شما در تهیه کمپوست، یاری خواهد نمود. حفظ پول با خرید موارد بازیافتی در حفظ محیط زیست هم موثر است.

چه چیزهایی را می توان بازیافت کرد؟

بازیافت پلاستیک

همواره پلاستیک، موضوع چالش برانگیز انقلاب بازیافت بوده است. بازیافت پلاستیک یعنی جمع آوری بطری های پلاستیکی و درهای آن ها و پردازش و تبدیل آن ها به میز و جایگاه. از منظر مثبت این قضیه، HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا)، PET یا PETE (پلی اتیلن ترفتالات) ، LDPE (پلی اتیلن کم چگال)، PP (پلی اتیلن) و PS (پلی استایرن) برخی از انواع پلاستیک هایی هستند قابل بازیافت هستند. جنبه منفی پلاستیک این است که زیست تجزیه پذیر نیست و از این رو قابل دفع نیست. سوزاندن پلاستیک، غیرمنطقی ترین شیوه رهایی از پلاستیک است. زمانی که این زباله به ظاهر بی خطر سوازنده می گردد، گاز سمی دی اکسن را آزاد می نماید. بزرگترین مسئله ای که در بازیافت پلاستیک با آن روبرو هستیم، دسته بندی پلاستیک ها به انواع قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت است. پلاستیک های غیرقابل بازیافت، دوباره دفن می شوند.

بازیافت در خانه

اثبات شده است که بازیافت در سطح خانگی، بسیار مفید است. پسماند باغچه و آشپزخانه طی کمپوست سازی بازیافت می شوند. باکتری های هوازی، مواد پسماندی را تجزیه می نمایند و باعث حاصلخیزی سطح خاک می شوند و این خاک هوموس نامیده می گردد. هوموس، مواد مغذی حیاتی و مواد آلی را به خاک می افزاید. باغچه های زیبا و پارک های باشکوهی را می توان از این خاک پدید آورد.

بازیافت شیشه

بازیافت شیشه و شیشه استفاده شده را به محصولات تازه قابل استفاده تبدیل می نماید. آن سبب صرفه جویی هزینه برای بسیاری از مواد اولیه ای می گردد که جهت فراوری شیشه مورد احتیاج هستند. جایگزینی شیشه یکی از قوانین محبوب در کشورهای در حال توسعه ای نظیر هند و برزیل است. بطری های قدیمی، جایگزین می شوند تا در هزینه های شرکت صرفه جویی گردد. این موضوع بعلاوه باعث کاهش اندازه قابل توجه مواد ارسالی به لندفیل است.

موارد و موادی همانند پارچه ها، کاغذ، پلاستیک، چوب، مواد آهنی و غیرآهنی، رنگ ها و باتری ها که ما در زندگی روزانه خود از آن ها استفاده می کنیم، قابل بازیافت هستند. بازیافت نه تنها تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارد بلکه موجب بازسازی منابع از دست رفته هم می گردد. افزایش ثروت، جمعیت و تکنولوژی و تغییراتی در سبک زندگی، همگی باعث عدم مدیریت مناسب زباله فراوریی شده اند. گازها و مواد شیمیایی مضری از مکان دفن زباله به اتمسفر منتشر می شوند. بازیافت، احیای زمین های جنگل و زیستگاه ها را تضمین می نماید. این سیاره است که به ما زندگی بخشدیده است. اگر قدرت این را داشته که ایجاد کند پس اگر سو استفاده کنیم، قدرت تخریب را هم دارد.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1018

به "چگونه بازیافت، محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بازیافت، محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید