پایش فعالیتها شرط موفقیت هسته های پژوهشی

به گزارش زرین گراف، به گزارش خبرنگاران به نقل از بنیاد ملی نخبگان، امیر نورانی عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با مثبت ارزیابی کردن طرح شهید احمدی روشن در بنیاد ملی نخبگان، گفت: اصل اساسی در این طرح، ایجاد هسته های مسئله محور با مشارکت جامعۀ نخبگانی و دانشگاهی کشور است.

پایش فعالیتها شرط موفقیت هسته های پژوهشی

وی اضافه کرد: حفظ اصول این طرح یکی از راه های موفقیت است؛ به عبارت دیگر، در جهت اجرای طرح شهید احمدی روشن نباید چالش هایی که در حوزۀ مقاله به وجود آمد، دوباره ایجاد و نگاه کمّی حاکم گردد.

نورانی ادامه داد: مهمترین اهداف طرح شهید احمدی روشن توانمندی مستعدان برتر، شبکه سازی نخبگانی، برطرف نیازهای کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگانی و مستعدان برتر است؛ با اتکا به اصول شرایط باید به نحوی ایجاد گردد که افراد تنها به صرف برخورداری از امکان های اقتصادی به سمت این طرح ترغیب نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: هسته های پژوهشی باید با انگیزۀ تحقق اهداف اصلی این طرح، تشکیل شوند و در نهایت بتوانند شرکت دانش بنیان و نوپای خود را ایجاد نمایند. در واقع ارائه تسهیلاتی مانند گرنت های پژوهشی، تسهیلات نظام وظیفه، یاری هزینه ها و امکان های اقتصادی، اقدامات انگیزشی لازمۀ اجرای این طرح است اما نباید صرف برخورداری از این حمایت ها سبب حضور جامعۀ نخبگانی در طرح شهید احمدی روشن گردد.

دانش آموخته دانشگاه تورنتو گفت: یکی از راه های موفقیت بیشتر طرح شهید احمدی روشن، احصاء طرح هلای کلان ملی توسط بنیاد ملی نخبگان و ارائۀ آن به هسته های تخصصی است؛ به عبارت بهتر، این بنیاد می تواند به وسیله تعامل و ارتباط با دیگر نهادها و دستگاه های کشوری نیازهای واقعی موجود را به خوبی شناسایی و حول آنها هسته های پژوهشی را در قالب این طرح با سرفصل های تخصصی ایجاد کند.

وی یادآور شد: در بعضی کشورها مانند کانادا، انجمن هایی در سطح ملی وجود دارند که نیازهای اصلی کشور را به جامعۀ نخبگان بومی ارائه می دهند و حل این نیازها شرط برخورداری از تسهیلات و حمایت های ویژه است؛ حتی در این کشورها امکان هایی برای حضور فعال محققان غیرمقیم در طرح های ملی نیز فراهم شده است تا این افراد نیز بتوانند روی نیازهای واقعی متمرکز شوند.

نورانی تأکید کرد: ارائه گزارش پیشرفت، نظارت جدی و مرحله به مرحله بر عملکرد هسته ها و پایش مدام فعالیت های اجرا شده، از مواردی است که می تواند به بهبود خروجی هسته های پژوهشی یاری شایانی کند و سبب گردد افراد با جدیت بیشتری در این طرح شرکت نمایند تا در نهایت بتوانند شرکت دانش بنیان خود را تأسیس و از راه در برطرف نیازهای موجود و اقتصاد کشور خود اثرگذاری ملموس داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 31

به "پایش فعالیتها شرط موفقیت هسته های پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش فعالیتها شرط موفقیت هسته های پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید