ورود سالیانه 250 میلیون دلار تبلت قاچاق به کشور

به گزارش زرین گراف، به گزارش خبرنگاران، با اجرای طرح رجیستری از سال 1396، شناسه (IMEI) گوشی های تلفن همراه که به صورت قانونی وارد کشور می شوند، در سامانه همتا ثبت شده و به همین واسطه، اپراتور ها و سرویس های مخابراتی تنها به موبایل هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند، سرویس و خدمات ارائه می دهند.

ورود سالیانه 250 میلیون دلار تبلت قاچاق به کشور

اما با وجود اینکه بیش از سه سال از شروع طرح رجیستری برای گوشی تلفن همراه می گذرد و عواید قابل توجهی از این محل نصیب دولت و حاکمیت شده است، سایر تجهیزات سیم کارت خور همچون تبلت هنوز مشمول این طرح نشده اند.

آنالیز ها نشان می دهد در سال گذشته، حداقل بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه تبلت به ارزش بیش از 250 میلیون دلار به صورت قاچاق وارد کشور شده که این میزان نزدیک به 98 درصد حجم کل بازار این محصول است.

با احتساب سایر تجهیزات سیم کارت خور، میزان قاچاق این گروه کالایی که می توان با اجرای طرح رجیستری از تداوم آن جلوگیری کرد، بیش از 300 میلیون دلار تخمین زده می گردد.

بر همین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1400، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تا کلیه تبلت ها و ساعت های هوشمند، بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و فراوری داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه ای (همتا) ثبت کند.

قاچاق تبلت و موبایل واره ها کاهش می یابد

محمد فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به الزام قانون بودجه 1400 در مورد رجیستر شدن سایر دستگاه های سیم کارت خور گفت: با توجه به اجرای طرح رجیستری برای تلفن های همراه که با موفقیت چشمگیری روبه رو شد، اجرای این طرح برای سایر دستگاه های سیم کارت خور نظیر تبلت، ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و دستگاه های کارت خوان، موجب خواهد شد که قاچاق این دستگاه ها کاهش یابد.

وی اضافه نمود: متأسفانه با وجود اینکه سال ها از الزام رجیستری گوشی های تلفن همراه می گذرد، اما تبلت ها و سایر دستگاه های سیم کارت خور الزامی به ثبت رجیستری نداشته اند؛ به همین دلیل قاچاق این کالا ها کماکان ادامه داشته و تا به امروز اقدام عملی برای مقابله با قاچاق آن ها صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در مورد تبعات قاچاق تبلت برای تجار فعال در این حوزه گفت: قاچاق این دستگاه ها آسیب فراوانی به فعالیت تجار این صنف وارد نموده و آن ها را از انجام فعالیت مالی دلسرد نموده است.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 849

به "ورود سالیانه 250 میلیون دلار تبلت قاچاق به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود سالیانه 250 میلیون دلار تبلت قاچاق به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید