نزدیک به 100 گونه پرنده مهاجر تا به امروز در استان اردبیل شناسایی شده است

به گزارش زرین گراف، سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در وبینار نقش پرندگان مهاجر در محیط زیست گفت: مهاجرت پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی کافی و دسترسی به زیستگاه مناسب صورت می پذیرد، بنابر این حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد از عوامل مهم در حفاظت از پرندگان مهاجر محسوب می گردد.

نزدیک به 100 گونه پرنده مهاجر تا به امروز در استان اردبیل شناسایی شده است

به گزارش خبرنگاران اردبیل سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در وبینار نقش پرندگان مهاجر در محیط زیست گفت: مهاجرت پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی کافی و دسترسی به زیستگاه مناسب صورت می پذیرد، بنابر این حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد از عوامل مهم در حفاظت از پرندگان مهاجر محسوب می گردد.

وی بیان نمود: زنگوله بال، غاز پیشانی سفید کوچک، فلامینگو و سار صورتی از جمله پرندگان مهاجر استان اردبیل به شمار می فرایند و خوشبختانه به دلیل وجود شرایط زیستی مناسب، شاهد جمعیت قابل قبولی از پرندگان مهاجر در این استان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به روز جهانی پرندگان مهاجر افزود: هدف از نام گذاری چنین روزی تاکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، مطلع کردن مردم و مسئولان به درک اهمیت حضور پرندگان مهاجر و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفاظت از آن ها است.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نیز در این وبینار اظهار کرد: پرندگان نسبت به مواد شیمیایی و زیستی راه یافته به طبیعت حساس هستند و به همین دلیل با مطالعه در خصوص سلامت پرندگان می توان به یافته های مهمی در خصوص سلامت یک زیست سازگان دست یافت.

سید محمود قاسمپوری با بیان اینکه دستکاری در زیست سازگان نیز اثر های سوء خود را بر جمعیت پرندگان نشان می دهد، افزود: چنین معضلاتی گاهی موجب هیبرید شدن گونه های خالص شده و تنوع زیستی را مورد تهدید قرار می دهد.

وی تاکید نمود: پرندگان شاخص زیستی برای پایش محیط زیست هستند و به همین دلیل دیده بانان طبیعت محسوب می شوند؛ چرا که پرندگان مهاجر متعلق به هیچ مرز و کشوری نیستند و محافظت از آن ها نیازمند مشارکت جامعه جهانی است.

به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر 10 می از سال 2006 از سوی اعضای توافق نامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) با عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نام گذاری شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 830

به "نزدیک به 100 گونه پرنده مهاجر تا به امروز در استان اردبیل شناسایی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک به 100 گونه پرنده مهاجر تا به امروز در استان اردبیل شناسایی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید