مواد غذایی تشدید کننده رفلاکس معده

به گزارش زرین گراف، رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر (sphincter ، عضله تنگ کننده) تحتانی مری ضعیف شده یا آسیب جدی دیده باشد . بعضی مواد غذایی باعث تشدید علائم ریفلاکس معده می شوند که می توانید با مطالعه این بخش با این مواد غذایی مضر برای ریفلاکس معده آشنا شوید.

مواد غذایی تشدید کننده رفلاکس معده

رفلاکس معده چیست؟

ریفلاکس معده (در اصطلاح عامیانه رفلاکس) دومین بیماری گوارشی شایع است. این بیماری در میان مردم به نام ترش کردن معده شناخته می گردد. رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده (شیره معده حاوی اسید) به مری باز می گردد. رفلاکس معده معمولا باعث سوزش سینه می گردد. این احساس از معده به داخل قفسه سینه یا گلو می رود که معمولا به عنوان سوزش سر دل شناخته شده است.1

رفلاکس معده چگونه اتفاق می افتد؟غذایی که می خوریم از طریق مری وارد معده می گردد. هضم غذا در معده از طریق اسید و شیره معده آغاز می گردد. دیواره معده به علت پوشش مناسب، در مقابل تماس مداوم با اسید و شیره معده و اثرات مخرب آنها مقاوم است. بالعکس دیواره مری به علت نداشتن پوشش مناسب، دفاع مناسبی هم در برابر این عوامل ندارد. در حالت طبیعی دریچه ای به نام دریچه مری بین مری و معده قرار گرفته است که اجازه می دهد غذا از مری وارد معده گردد. ولی از بازگشت غذا و شیره معده به مری جلوگیری می کند.

اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نگردد یا بی موقع باز گردد، اسید و شیره معده به داخل مری بر می گردند. همان طور که قبلاً ذکر شد دیواره مری در برابر اسید و شیره معده آسیب پذیر است. بنابراین در شرایطی که دریچه مری کار خود را به درستی انجام ندهد؛ بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری باعث آزردگی مری می گردد.1

شایع ترین مواد غذایی تحریک کننده علائم رفلاکس معدهدرمورد اینکه دقیقا کدام مواد غذایی موجب تشدید علائم رفلاکس معده می شوند اتفاق نظر وجود ندارد، اما برخی مواد غذایی خاص در اغلب افراد موجب تحریک علائم می شوند که عبارتند از:

غذاهای پُرچربغذاهای سرخ شده و پرچرب به علت اینکه اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت درمی آورند، موجب می شوند که میزان بیشتری اسید معده به مری وارد گردد. این قبیل غذاها همچنین زمان تخلیه معده را به تعویق می اندازند. بنابراین با کاهش میزان چربی مصرفی روزانه می توانید یکی از علت های تشدید علائم رفلاکس معده را تا حدودی مهار کنید.

متداول ترین مواد غذایی پرچرب که بهتر است میزان مصرف شان را محدود کنید عبارتند از:

سیب زمینی سرخ شده و حلقه های پیاز پفکی شده در روغن

لبنیات پرچرب مانند کره، شیر، پنیر یا خامه ای که چربی آنها گرفته نشده باشد

قسمت های پرچرب گوشت گاو یا بره، به ویژه اگر سرخ شده باشند

ژامبون

دسرها یا اسنک هایی از قبیل بستنی و چیپس

سس ها و چاشنی های خامه ای و پرچرب

گوجه و مرکباتمیوه ها و سبزیجات از جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی سالم برخوردارند، اما برخی میوه های خاص، به ویژه میوه های اسیدی، موجب ایجاد یا تشدید علائم رفلاکس معده می شوند. چنانچه از رفلاکس معده مزمن رنج می برید، باید مصرف مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی روزانه خود محدود کنید:

پرتقال

گریپ فروت

انواع لیموها

آناناس

گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یا خوراک ها و غذاهای حاوی سس گوجه مانند پیتزا

سس سالسا

شکلاتشکلات حاوی ترکیباتی به نام مِتیل گِزانتین است که به نظر می رسد عضله صاف اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت درمی آورد و موجب تشدید علائم رفلاکس معده می گردد.

سیر، پیاز و غذاهای تند و پُرادویهغذاهای تند و پُرادویه و نیز غذاهای پر از سیر و پیاز، در اغلب افراد موجب ترش کردن می شوند. البته این مواد غذایی در همه افراد به تحریک علائم رفلاکس معده نمی انجامند، اما چنانچه به مصرف زیادِ سیر و پیاز یا غذاهای پرادویه عادت دارید، حتما دقت کنید که آیا پس از مصرف چنین غذاهایی به علائم رفلاکس معده دچار می شوید یا خیر.

کافئیننوشیدن قهوه در برخی افراد موجب تشدید علائم رفلاکس معده می گردد، چرا که کافئین یکی از عوامل تحریک کننده رفلاکس معده است.

نعناعنعناع یا فرآورده هایِ با طعم نعناع، مانند آدامس و خوشبوکننده های دهان، در برخی افراد موجب تشدید علائم رفلاکس معده می گردد.2

نوشیدنی های گازدارهمه نوشیدنی های گازدار می توانند باعث تجمع گاز در معده شوند و مشکل نفخ شدید را به وجود بیاورند. وقتی که معده به واسطه این نفخ تحت فشار قرار می گیرد، فشار روی قسمت های بالایی معده هم بیشتر می گردد و شانس ریفلاکس اسد بالا می رود .

گوشت گاوبه نظر می رسد که گوشت قرمز ربطی به سوزش معده نداشته باشد. متاسفانه گوشت گاو معمولا حاوی میزان زیادی چربی است که می تواند باعث ریفلاکس اسید معده گردد. فیله گوساله و استیک های مورد علاقه تان بیشترین میزان چربی را دارد. توصیه می کنیم که تا حدامکان از بخش های کم چرب گوشت استفاده کنید .

پنیرپنیرها به طور طبیعی حاوی چربی هستند. مواد غذایی چرب نیز مدت زمان بیشتری در معده می مانند و کار هضم با تاخیر انجام می گردد. در نتیجه روی اسفنکتر مری فشار آمده و اسید معده بالا می آید. از بین پنیرهای چرب می توان به پنیر چدار، پنیر خامه ای، پنیر گودا، پارمزان و پنیر استیلتون اشاره کرد. پنیرهای دیگری مانند پنیر کوتاژ، ریکوتا و تمام پنیرهایی که روی آن ها نوشته شده است کم چرب جزو انواع کم چرب هستند. اگر از مشکل ریفلاکس معده رنج می برید بهتر است از پنیرهای کم چرب و آن هم به میزان معقول استفاده کنید .

کرهبدون شک خود مواد غذایی مصرفی می توانند باعث بروز سوزش معده شوند اما باید بدانید که شیوه پخت غذا نیز نقش موثری در این مشکل دارد؛ به عنوان مثال سرخ کردن مواد غذایی در کره و روغن، کالری و چربی ناخواسته زیادی به غذای ما اضافه می کند. به جای اینکار مواد غذایی را در ماهیتابه های نچسب و با میزان اندکی روغن سرخ کنید. البته بخارپز کردن روش بهتری برای طبخ غذاست. توصیه می کنیم از افزودن کره به سبزیجات سرخ کرده بپرهیزید. برای خوش طعم شدن غذاهایتان از سبزیجات معطر استفاده کنید .3

برای درمان ریفلاکس معده باید چه کار کرد؟یکی از موثرترین روش های پیشگیری و درمان ریفلاکس معده، تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی است. برخی از نکاتی که باید در درمان ریفلاکس معده به خاطر داشته باشید، عبارتند از:

سیگار را ترک کنید

وعده های غذایی خود را کوچک کنید

پس از خوردن غذا بلافاصله دراز نکشید

پس از خوردن غذا آدامس بجوید

از خوردن و نوشیدن خوراکی هایی که علائم ریفلاکس معده را تشدید می کنند، بپرهیزید

لباس و کمربند تنگ نپوشید

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است به فکر کم کردن آن باشید

در صورتی که رعایت موارد فوق کارساز نبود، ممکن است پزشک معالج جهت درمان ریفلاکس معده دارو تجویز کند.4

پی نوشت:

1.www.drdr.ir

2.www.chetor.com

3.www.namnak.com

4.www.abidipharma.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1054

به "مواد غذایی تشدید کننده رفلاکس معده" امتیاز دهید

1 کاربر به "مواد غذایی تشدید کننده رفلاکس معده" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی تشدید کننده رفلاکس معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید