طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان مجلسی خوشمزه و مرحله به مرحله

به گزارش زرین گراف، خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی است که منشأ اصلی آن شهر اصفهان است. این خورشت به علت داشتن بادمجان، گوشت و لپه یک غذای مغذی است که هم مناسب وعده های غذایی خانوادگی و هم دورهمی ها و مهمانی هاست. طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان با گوشت تا حد زیادی مشابه پخت خورشت قیمه سیب زمینی است. اگرچه این غذا، نکات مهم و فوت وفن هایی دارد که یاد گرفتن آن ها به شما در پخت یک خورشت خوشمزه بسیار یاری خواهد نمود. در ادامه این مطلب مراحل طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان دو نفره را قدم به قدم آموزش می بینیم.

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان مجلسی خوشمزه و مرحله به مرحله

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه بادمجان

  • گوشت خورشتی 200 گرم
  • بادمجان 2 عدد
  • لپه 1/2 پیمانه
  • پیاز 1 عدد
  • رب 3 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی 3 عدد
  • لیمو عمانی 2 عدد
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران دم نموده به میزان لازم

مراحل پخت خورشت قیمه بادمجان

1. تفت دادن پیاز و گوشت

در تهیه این خورشت مانند تهیه خورشت قیمه، قبل از هر چیز ضروری است که پیاز را نگینی نموده و در روغن سرخ کنیم. بهتر است اجازه بدهیم تا پیازها کمی سبک و طلایی شوند و سپس تکه های گوشت را به آن اضافه کنیم. گرفتن طعم خامی پیاز به خوشمزه تر شدن خورش قیمه بادمجان شما یاری می نماید. پس از اضافه کردن گوشت، پیاز و گوشت را به خوبی با یکدیگر تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. عده ای از افراد برای داشتن لعاب بیشتر در خورشت، پیاز را به صورت رنده شده در خورشت استفاده می نمایند. شما نیز می توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود و خانواده تان از پیاز نگینی یا رنده شده استفاده کنید.

بعد از اینکه پیاز و گوشت به میزان کافی تفت خوردند، به آن ها ادویه اضافه می کنیم. ادویه های ما شامل زردچوبه و فلفل سیاه هستند. سعی کنید از فلفل سیاه به میزان زیاد استفاده نکنید تا رنگ خورشت شما کدر و تیره نگردد. بعد از تفت خوردن ادویه ها، به گوشت آب جوش اضافه می کنیم و در قابلمه را می گذاریم تا گوشت ها بپزند.

2. پخت لپه ها

بهتر است لپه های خورش قیمه بادمجان را به طور جداگانه بپزیم. علت اول برای این کار این است که بوی خامی لپه گرفته شده و روی طعم غذا اثر منفی نگذارد. علت بعدی نیز این است که روی لپه در حین پخت، میزان زیادی کف تشکیل می گردد که بر عطر و رنگ غذا اثر منفی دارد. از طرفی لپه ها انواع مختلفی دارند و زمان پخت آن ها فرق دارد، برای همین بهتر است جداگانه پخته شوند تا لپه ها در غذا له نشوند. برای این کار، ابتدا آب لپه هایی را که از قبل خیس نموده ایم دور می ریزیم. سپس لپه های خیس خورده را درون یک قابلمه کوچک با میزانی آب، نمک و قدری روغن می پزیم.

3. تفت دادن رب و لپه ها

در این مرحله درون یک تابه، رب گوجه را با کمی روغن تفت می دهیم تا رنگ و طعم بهتری پیدا کند. در صورت تمایل می توانید میزانی زردچوبه نیز به رب اضافه کنید. بعد از اینکه لپه ها کمی در آب پختند آن ها را آبکش نموده و به رب اضافه میکنیم. رب و لپه ها را با هم تفت می دهیم تا بوی زهم و خامی آن ها گرفته گردد. بعد از تفت خوردن، مخلوط رب و لپه را به گوشت اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا خورشت جا بیفتد.

4. افزودن چاشنی قیمه بادمجان

بعد از اینکه لپه و گوشت کمی با هم پختند، می توانیم چاشنی های غذا شامل نمک و لیمو عمانی را به آن اضافه کنیم. از قلم نیاندازید بهتر است لیمو عمانی ها را حداقل نیم ساعت قبل از مصرف درون آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته گردد. برای داشتن عطر بهتر می توانید یک چوب دارچین نیز داخل خورشت قرار دهید تا علاوه بر از عطر بی نظیر آن نیز در غذا استفاده کنید. بهتر است از پودر دارچین استفاده نگردد چرا که استفاده از پودر، موجب تیره شدن رنگ خورشت می گردد. به جای استفاده از لیمو عمانی می توان از گرد لیمو یا آبغوره هم استفاده کرد. استفاده از دو قاشق غذاخوری زعفران دم نموده هم عطر وطعم فوق العاده ای به این غذا خواهد داد. بعد از اضافه شدن چاشنی ها، مجددا در قابلمه را گذاشته و اجازه بدهید مواد با هم بپزند.

5. اضافه کردن گوجه و بادمجان ها

در مدت زمانی که خورشت در حال پخت است، بادمجان ها را پوست می کنیم و درون روغن سرخ نموده و کنار می گذاریم. سه عدد گوجه فرنگی را نیز از وسط نصف نموده و همراه با بادمجان های سرخ شده به خورشت اضافه می کنیم. برای اینکه خورشت قیمه بادمجان ما ظاهر مجلسی و خوبی داشته باشد، بادمجان ها را از وسط به دو نیم نموده یا درون یک بادمجان درسته شیار ایجاد کنید. از این مرحله به بعد حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم خورش قیمه بادمجان ما به خوبی جا بیفتد و طعم مواد به خورد یکدیگر بروند. بعد از اینکه خورشت به روغن افتاد و لعاب دار شد، غذای شما آماده سرو است.

سوالات متداول درباره طرز پخت خورشت قیمه بادمجان

برای داشتن یک غذای خوشمزه، بهتر است در پخت خورش قیمه بادمجان به یک سری از نکات توجه ویژه داشته باشیم. علاوه بر مواردی که در دستور غذا به آن ها اشاره شد، به تعدادی از سوالات مهم و رایج درباره این خورشت خوشمزه می پردازیم:

خورشت قیمه بادمجان را به چه گوشتی می توان طبخ کرد؟

اگرچه مثل تمام خورش های سنتی، در رسپی این غذا از گوشت گوسفندی استفاده می گردد، اما شما در صورت تمایل می توانید خورشت بادمجان با مرغ، گوشت گوساله و گوشت چرخ نموده را نیز امتحان کنید. البته اگر در رژیم گیاهخواری قرار دارید و یا به هر علتی گوشت مصرف نمی کنید، می توانید از خوردن خورشت بادمجان بدون گوشت هم لذت ببرید.

راز خوشمزگی خورش قیمه بادمجان چیست؟

برای داشتن یک خورشت قیمه بادمجان خوشمزه، اول از همه انتخاب مواد اولیه سالم و بعد از آن چاشنی ها، نقش معین نماینده ای در طعم غذا دارند. برای همین سعی کنید تلخی بادمجان ها حتما گرفته شده باشد و برای چاشنی ترش غذا می توانید علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد، از غوره نیز استفاده کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان با زودپز چگونه است؟

انتخاب زودپز به عنوان ظرف پخت تاثیر چندانی در مراحل طرز پخت این غذا ندارد و فقط روند پخت گوشت را تسریع می نماید. اما نکته مهم در استفاده از زودپز این است که باید مراقب باشید لپه ها و بادمجان در خورشت له نشوند و وا نروند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 مهر 1402 بروزرسانی: 10 مهر 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1483

به "طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان مجلسی خوشمزه و مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان مجلسی خوشمزه و مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید