زنگ هشدار آلودگی تابستانی

به گزارش زرین گراف، افزایش دمای هوا در چند روز اخیر سبب شد پایتخت اولین روز آلوده به لحاظ افزایش غلظت آلاینده ازن را پشت سر بگذارد. روز چهاردهم خرداد همزمان با آغاز تعطیلات اخیر پایتخت، شاخص کیفیت هوای تهران از مرز سالم عبور کرد و هوای تهران برای گروه های حساس شامل بچه ها، سالمندان و بیماران تنفسی آلوده شد.

زنگ هشدار آلودگی تابستانی

از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، هوای تهران در مجموع 5 روز برای گروه های حساس آلوده بود اما چهار روز از این تعداد که در ماه های فروردین و اردیبهشت بوده، مربوط به افزایش غلظت ذرات معلق کوچک تر از 5/ 2 میکرون بوده است. اما به تدریج با نزدیک تر شدن به فصل تابستان و شدت بیشتر گرمای هوا، آلاینده اصلی هوا تغییر کرد و گاز ازن به عنوان ماده اصلی که سبب آلودگی هوا می گردد، با افزایش غلظت روبه رو شد.

به طور معمول آلودگی هوا با آلاینده ذرات معلق که در نیمه سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا رخ می دهد، بیشتر مورد توجه مردم و رسانه ها قرار می گیرد، به ویژه اینکه صورت ظاهری آلودگی با ذرات معلق نیز در آسمان شهر به شکل کدری هوا مشهود است، اما ازن که آلاینده نیمه گرم سال محسوب می گردد، یک گاز بدون رنگ و بو است و در نتیجه جز آن دسته از شهروندانی که شاخص کیفیت هوا را هر روز آنالیز می نمایند، سایر شهروندان از وقوع آلودگی به واسطه افزایش غلظت ازن بی خبر می مانند.

ثبت اولین روز آلوده تهران با گاز ازن به منزله به صدا درآمدن زنگ هشدار آغاز آلودگی ها در روزهای گرم پیش رو است و از این رو به نظر می رسد مدیریت شهری باید برنامه ریزی برای کاهش آلودگی از یکسو و مطلع سازی شهروندان در معرض خطر به ویژه گروه های حساس را از سوی دیگر با جدیت کلید بزند. حساسیت مردم به شاخص کیفیت هوا موجب می گردد آنها از حضور غیرضروری در سطح شهر در روزهای آلوده خودداری نمایند و این موضوع منوط به اطلاع رسانی دقیق درباره جنس متفاوت آلودگی هوا به واسطه افزایش غلظت ازن نسبت به آلودگی به واسطه افزایش ذرات معلق در آسمان است.اگرچه شاخص کیفیت هوا در روز چهاردهم خرداد 102 واحد بود و این یعنی دو واحد فراتر از مرز هوای سالم در این روز ثبت شده است، اما این زنگ هشدار باید توسط مردم و مدیران جدی گرفته گردد و سیاست های لازم برای کمترین آسیب شهروندان در روزهای آلوده احتمالی در هفته های آینده، قبل از تشدید آلودگی پیش بینی گردد.

ازن یک آلاینده گازی است که در زمره آلاینده های ثانویه به شمار می آید، به این معنا که به شکل مستقیم از هیچ منبعی فراوری نمی گردد، بلکه حاصل ترکیب آلاینده های دیگر از جمله اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار با اکسیژن تحت تاثیر نور خورشید است. گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد شده و یک اکسیدنماینده قوی محسوب می گردد. ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر بوده و از آن به عنوان ازن بد یاد می گردد.

گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه ها، اگزوز خودروها، بخارات بنزین و حلال های شیمیایی از جمله منابع اصلی فراوری ازن به شمار می آید و هر قدر شدت نور خورشید بیشتر می گردد، غلظت گاز ازن در هوا نیز افزایش می یابد. به همین خاطر هر سال در نیمه گرم سال به ویژه در سه ماه خرداد تا مرداد شاهد این جنس از آلودگی هستیم. ذرات ازن به بافت خون نفوذ می نماید و ریه را هدف قرار می دهد و البته بچه ها را بیش از بزرگسالان در معرض خطر قرار می دهد؛ چراکه ریه آنها هنوز در حال رشد و تکامل بوده و معمولا فعالیت آنها در خارج از خانه بالاست. تنفس ازن می تواند عوارضی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را موجب گردد و نیز بیماری هایی همچون برونشیت و آسم را تشدید کند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: فرارو
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 859

به "زنگ هشدار آلودگی تابستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ هشدار آلودگی تابستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید