رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟

به گزارش زرین گراف، یک متخصص علوم تغذیه ضمن تشریح راه چاره های تغذیه ای برای فصول سرد سال، بر مصرف به میزان میوه ها و سبزیجات تاکید نمود و گفت: علاوه بر اینکه میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان بدن را تامین می نمایند، به دلیل دارا بودن فیبر بالا دفع آلاینده ها را از سیستم گوارشی افزایش می دهند.

رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟

به گزارش ایسنا، دکتر آرزو رضازاده، گفت: به طور کل احتیاج های تغذیه ای ما در شرایط مختلف سال چندان تفاوتی ندارد؛ البته رهنمود های تغذیه ای ایران توصیه می نماید ما روزانه به میزان کافی از گروه غذایی اصلی نان و غلات، میوه و سبزی و گروه هایی که حاوی پروتئین بالایی هستند نظیر حبوبات، تخم مرغ، گوشت و لبنیات استفاده کنیم و در هر گروه هم موارد مختلف را مصرف کنیم. به طور مثال در گروه میوه ها فقط به یک نوع میوه خاص اکتفا نکنیم و تنوعی از انواع میوه های فصل را دریافت کنیم.

او ادامه داد: یک نکته مهم در فصل سرد سال دریافت مواد غذایی با محتوای آنتی اکسیدانی بالا است. در فصول سرد سال به علت قرار گیری بیشتر در محیط های بسته احتمال سرایت عوامل ویروس و باکتریایی افزایش می یابد و از طرفی در روز های زمستان به علت خشکی هوا رطوبت لایه مخاط دستگاه تنفسی کاهش یافته و توان این لایه برای دفع ذرات میکروبی و ویروسی کاهش یافته و افراد مستعد ابتلا به بیماری ها می شوند؛ بنابراین آنتی اکسیدان ها به مقاوم شدن بدن ما در برابر این شرایط یاری می نماید.

این متخصص علوم تغذیه، توضیح داد: میوه ها و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز، سرشار از ویتامین A و پیش ساز های آن هستند؛ انواع مراکبات، خرمالو، کدوحلوایی و هویج سرشار از پیش ساز های ویتامین A هستند. اقلام غذایی سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، فلفل شیرین تازه همراه غذا، سبزیجات برگ سبز نیز به شدت توصیه می گردد تا آنتی اکسیدان مورد احتیاج بدن ما را تامین نمایند.

وی با اشاره به اینکه در این فصل به علت افزایش میزان آلاینده ها در هوا ما مستعد دریافت موادی هستیم که حالت اکسیداتیو دارند، اظهار کرد: بنابراین توصیه می گردد مواد شامل آنتی اکسیدان مصرف کنیم. در کنار آن بعضی مواد غذایی به علت دارا بودن مواد حاوی سلنیوم و گوگرد خاصیت سم زدایی دارند. موادی مانند سیر و پیاز می توانند سیستم سم زدایی بدن را تقویت نمایند. مصرف منابع حاوی سلنیوم مانند انواع مغزها، مواد گوشتی و بعضی از میوه ها مثل موز و قارچ به شدت توصیه می گردد.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی اضافه نمود: بعلاوه منیزیم به عنوان ماده ای شناخته می گردد که دفع نماینده سربی است که در شرایط آلایندگی هوا در معرض آن قرار داریم. منیزیم در انواع سبزیجات با برگ تیره و سبوس غلات موجود است بنابراین؛ توصیه می گردد روزانه 3 تا 5 سهم از سبزیجات رنگ تیره حتما مصرف کنید، زیرا دارای فیبر بالایی هم هستند که دفع آلاینده ها را از سیستم گوارشی افزایش می دهد. هر سهم سبزیجات به میزان یک لیوان سبزیجات خام خورد شده یا نصف لیوان سبزیجات پخته شده و یا یک عدد هویج یا هر سبزیجات میانه دیگر است. به طور کلی اگر روزانه 400 گرم میوه و سبزی مصرف کنیم فیبر کافی به بدن می رسد و از مزایای آن بهره مند می شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1166

به "رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید