خبرنگاران هواشناسی یزد نسبت به جاری شدن سیلاب در رودخانه های فصلی هشدار داد

به گزارش زرین گراف، یزد- خبرنگاران- کارشناس اداره کل هواشناسی یزد گفت: از امروز(یکشنبه) تا اواخر سه شنبه هفته جاری، با توجه به شرایط هوای استان احتمال اختلال در ترددهای جاده ای، شکسته شدن درختان بر اثر وزش باد و وقوع سیلاب در مسیل (رودخانه خشک) های فصلی وجود دارد.

خبرنگاران هواشناسی یزد نسبت به جاری شدن سیلاب در رودخانه های فصلی هشدار داد

استان یزد در منطقه گرم وخشک و کم باران قرار گرفته است و رودخانه سطحی قابل توجه در آن جاری نیست و حدود سه هزار رودخانه خشک که یزدی ها از آن با عنوان مَسیل یاد می نمایند، وجود دارد و در موقع بارندگی شدید برای چند ساعتی آب در آن جاری می گردد و تعدادی از مردم در کنار رودخانه حضور می یابند و سیلاب جاری زمینه سرگرمی تعدادی از شهفرایندان را برای ساعتی فراهم می نماید .

سید عباس میرحسینی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: در این مدت وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک و در بعضی ساعت ها به ویژه شب و بعدازظهر دوشنبه همراه با رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد، تگرگ پیش بینی می گردد.

وی ادامه داد: اثر مخاطره ای این شرایط علاوه بر وزش باد و گرد و خاک، رگبار ،رعد و برق و احتمال برخورد صاعقه به زمین نیز وجود دارد.

این کارشناس هواشناسی اظهار کرد: پاک سازی مسیل ها و اطمینان از باز بودن معابر رودخانه ها، احتیاط در ترددهای جاده ای، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام به خصوص در کوهپایه ها ،در حاشیه و جهت رودخانه ها و استحکام سازه های تبلیغاتی و ساختمانی توصیه می گردد.

میرحسینی اعلام کرد: روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، دمای هوا کاهش می یابد و از روز چهارشنبه تا اوایل هفته آینده مجددا فرایند افزایش دما پیش بینی می گردد و دمای هوای امروز شهر یزد در گرمترین ساعت به 31 درجه و در خنک ترین ساعت به 18 درجه بالای صفر می رسد.

به گفته وی در شبانه روز گذشته دمای هوای شهر بافق با 35 درجه و گاریزات تفت با 6 درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و خنک ترین نقاط استان بود.

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و بعضی فعالیت های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی رواناب جاری و خسارت هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می گردد .

در سال های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری و همکاری سازمان ها و نهادهای مرتبط در 10 شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.

میزان بارش سالانه در استان یزد 65 میلیمتر و میزان تبخیر هم حدود چهار هزار میلیمتر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 815

به "خبرنگاران هواشناسی یزد نسبت به جاری شدن سیلاب در رودخانه های فصلی هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هواشناسی یزد نسبت به جاری شدن سیلاب در رودخانه های فصلی هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید