خبرنگاران شبکه های اجتماعی، مردم و کرونا

به گزارش زرین گراف، همدان - خبرنگاران - جهانی شدن و گسترش ارتباطات در جامعه باعث ایجاد تغییرات بسیار زیادی در زندگی شهروندان شده است، تبادل اطلاعات از حالت سنتی گذشته بصورت کامل خارج و شبکه های اجتماعی به عنوان منبع جدید اطلاعات و اخبار توانسته اند نقش اساسی و تاثیرگذار در حوزه ارتباطات و آگاهی بخشی ایفا نمایند.

خبرنگاران شبکه های اجتماعی، مردم و کرونا

فضای مجازی به دلایلی از جمله در دسترس بودن، سرعت بالا در انتقال اخبار، انتشار سریع پیغام، تنوع و کیفیت و دارا بودن اشکال مختلف چون خبر، تحلیل، عکس، فیلم و ... با استقبال زیاد مردم روبرو شده است در کشور ایران نیز بیش از 40 میلیون نفر کاربر در فضای مجازی داریم که بیشتر آنها جوانان هستند و روزنامه میلیاردها پیغام در این شبکه ها رد و بدل می گردد و حتی اقداماتی چون فیلتر کردن و ... نتوانسته تاثیر چندانی داشته باشد.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با همه اشکالاتی که به آنها وارد است و بسیاری از آنها واقعیت است و باید آنها را جدی گرفت، اما در حوزه اطلاع رسانی این شبکه ها می توانند یک فرصت باشد و البته باید با برنامه ریزی مناسب و لازم بتوان با فراوری محتوا از این فرصت استفاده کرد.

امروز در هر خانواده ای افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند و دسترسی آسان دارند و اگر یک برنامه ریزی مناسب صورت گیرد می توان از این فرصت خوب در جهت اهدافی که داریم استفاده کنیم که نمونه آن حوادث و اتفاقات مهم مثل انتخابات، کرونا و... است.

در اپیدمی بیماری کرونا که کل جهان را درگیر خود کرد نقش شبکه های اجتماعی در کنار رسانه های رسمی و اصلی کشورها بسیار زیاد و تاثیرگذار بوده است، از روز اول پدید آمدن ویروس، مردم با دریافت عکس، خبر، تحلیل، توئیت و ... که در شبکه های اجتماعی و در سطح گسترده پخش می شد توانسته اند نقش مهم و تاثیرگذاری را در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ایفا نمایند تا جایی که شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف که برند جهانی داشتند در این حوزه بسیار ناکام بودند و هم اکنون که این بحران جهانی ادامه دارد همه رسانه ها اعم از شبکه های تلویزیونی ،خبرگزاری ها ،نشریات و شبکه های اجتماعی می توانند در بحث آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بسیار تاثیر گذار باشند هر چند با برنامه ریزی درست و کارشناسی بابدسعی کرد از شبکه های اجتماعی که مخاطب زیادی دارند استفاده بیشتری برد .

نکته آخر اینکه در بحران ها و مسائل مهم مثل همین کرونا همه ما مسئولیت داریم و شعار هر شهروند یک رسانه یاری بزرگی به حل مسائل و بحران ها و آگاهی مردم خواهد داشت که همه شهروندان باید ابن مسئولیت اجتماعی را درک نمایند و در شرایط سخت یک رسانه باشند.

* اسدالله ربانی مهر - رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان

منبع: ایرنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 530

به "خبرنگاران شبکه های اجتماعی، مردم و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شبکه های اجتماعی، مردم و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید