جشنواره معلمان هنرمند منتج به غالب شدن فضای هنرپروری در مدارس می شود

به گزارش زرین گراف، بر هیچ پژوهنده ای عرصه های اجتماعی پوشیده نیست؛ در همه قرن ها و عصرهای گذشته فرهنگ و هنر، در زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان دو مقوله بسیار مهم و حیاتی بوده است . حلقه های درس و تقریر و بیان در کنار تمرین و تکرار، زمینه اعتلای فرهنگ در مراکز فرهنگ و ادب و هنر ایران را فراهم کرد و این اشاعه فرزانگی به مرور در دل جامعه ایران ریشه دواند و پایدار شد.

جشنواره معلمان هنرمند منتج به غالب شدن فضای هنرپروری در مدارس می شود

این راستا، بزرگانی داشته که نام هر یک از آنان در جامعه ایرانی و در محافل فرهنگی و البته در بوستان دلربای آثار و نشانه های بی بدیل هنری ایران ماندگار به جای مانده است. از شعر و ادبیات تا موسیقی، نقاشی، خطاطی، تذهیب، منبت و بسیاری از هنرهای تأثیرگذاری که دنیای امروز عمیقأ به توسعه تکامل و توسعه آن نیازمند است.

آموزش و پرورش در دنیای امروز نقش اساسی در آموزش و نشر فرهنگ و هنر عهده دار است اما همه می دانیم مقوله فرهنگ و هنر پر دامنه دار تر از آن است که بتوان به سهولت همه ابعاد آن را به فعلیت رساند.

شاید مهم ترین ابزار این امر خطیر عنصر بی بدیلی به نام معلم باشد. معلم تا خود از هنر و فرزانگی برخوردار نباشد نمی تواند در آموزش مؤثر و در توسعه آن ایفای نقش نماید.

یکی از فعالیتهای مؤثر برای شناسایی، توسعه و تقویت هنر در مدارس کار جشنواره ای و فعالیتهای انگیزشی مؤثری است که بتواند به نوعی تلاش و حرکت فرهنگی و هنری را در جامعه معلمان احیا نماید.

در ساختار و تاریخ آموزش و پرورش کشور، فقدان یک جشنواره فرهنگی هنری با گستره ملی، به منظور مشارکت و شناسایی ظرفیت معلمان هنرمند، کاملاً حس می شد. پژوهشهای علمی معتبری در دسترس است که نشان از تأثیر مستقیم مجهز بودن معلمان به سلاح هنر در پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان، تربیت عاطفی و اجتماعی و میزان یادگیری و هوشمندی آنان دارد.

پیش از شگل گیری جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند ، هیچ بانک اطلاعاتی از معلمان هنرمند در دسترس نبود.

برگزاری اولین جشنواره معلمان هنرمند کشور از طریق اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی، به میزبانی استان هنرخیز فارس، فرصتی برای ارج نهادن به هنر معلمان و کشف و شناسایی 22000 گنجینه هنری نهفته در جامعه بزرگ معلمان ایجاد کرد که می توان در موارد مختلف در راستای تحقق اهداف ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی سند تحول بنیادین، از آن بهره جست.

مشارکت گسترده معلمان در جشنواره اول و تنوع رشته ها، زمینه ای قوی و کم نظیر در جهت جلوه گری های هنری و تولید آثار ارزشمند فراوان را فراهم کرد. معلمان با شور و شعف به خلق آثار هنری پرداختند و در سراسر کشور تکاپو و تلاش معلمان هنرمند منتج به غالب شدن فضای هنر پروری و موضوعات مختلف آن در مدارس شد.

این اقدام مؤثر ، هنر ، ادبیات و مقوله های فرهنگی را با توانی مضاعف در فضای تعلیم و تربیت عنوان کرد و شرایط را برای بهره مندی دانش آموزان از قابلیت های گسترده هنری دبیران و آموزگاران فراهم کرد.

اینک با برگزاری باشکوه افتتاحیه دومین دوره در شیراز (دبیرخانه دایمی جشنواره) و با مزین شدن جشنواره به حضور پیشکسوتان (بازنشستگان) در هفت رشته، امید می رود جشنواره با شتابی چشمگیر، به سمت تحقق اهداف ارزشمند خود گام بردارد.

اگر کار هنری، ادبی و پژوهشی معلمان عزیزی که در جشنواره شرکت می کنند به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و نیز این معلمان از امتیازات مادی و معنوی اثر خود بهرمند شوند و حتی برخی از آثار به کتب درسی راه یابد و یا مواردی از آثار با توجه به اصل مخاطب شناسی به منظور استفاده در کتابخانه های مدارس منتشر شود مجریان جشنواره شاد خواهند بود که به بخشی از اهداف دست یافته اند.

بر این باوریم که با ارج نهادن به هنر در آموزش و پرورش به جایی خواهیم رسید که از برکت حضور معلمانی عاشق و هنرمند ، شاهد تشکیل کلاس هایی شاداب تر باشیم که از دل آن دانش آموزانی با مهارت و خلّاق و هنرمندانی توانمند و زیبایی شناس تربیت خواهند شد که هر جا که فرایند قدر بیند و بر صدر نشیند.

امیدواریم که در جشنواره دوم شاهد حضور مؤثر همکاران در این کار بزرگ فرهنگی باشیم.

*دبیر ستاد اجرایی جشنواره معلمان هنرمند

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1076

به "جشنواره معلمان هنرمند منتج به غالب شدن فضای هنرپروری در مدارس می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره معلمان هنرمند منتج به غالب شدن فضای هنرپروری در مدارس می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید