تاریخچه حواشی یک مراسم

به گزارش زرین گراف، تهران (پانا) - سال 1841 ویلیام هریسون، رئیس جمهور منتخب وقت آمریکا، وسط برف و کولاک، بیشتر از 2 ساعت برای جمعیتی حدود 10 هزار نفر سخنرانی کرد و بعد از آن بیماری ریوی اش تشدید شد و یک ماه بعد هم جانش را گرفت. ماجرایی که به نوعی به ضرب المثل تبدیل شد: طولانی ترین مراسم تحلیف، کوتاه ترین دوره ریاست جمهوری.

تاریخچه حواشی یک مراسم

روزنامه اعتماد نوشت، اولین رییس جمهور امریکا که مراسم سوگندش با تشریفات و برنامه ریزی انجام گرفت و متن سخنرانی اش هم چاپ و منتشر شد، توماس جفرسون بود که سال 1801 قدرت را به دست گرفت. اگر فعلا جو بایدن را در نظر نگیریم، پیرترین کسی که در امریکا سوگند ریاست جمهوری خورده همین دونالد ترامپ است و بعد از او هم رونالد ریگان که هر دو آنان زمان آغاز به کار، با کمی اختلاف سن، مردانی 70 ساله بودند.

اولین رییس جمهوری که مراسم تحلیفش از رادیو پخش شد کالوین کولیج بود، در آغاز دومین دوره اش سال 1925. اولین پخش تلویزیونی به نیمه های قرن بیستم، به دومین تحلیف هری ترومن برمی گردد؛ هر چند اولین رییس جمهوری که از مراسم سوگندش تصویربرداری شد ویلیام مک کینلی بود در سال 1897. اولین پخش اینترنتی هم به سال 1997 به تحلیف بیل کلینتون برمی گردد. از زمان جیمز مدیسون همسر رییس جمهور را بانوی اول خواندند و به او در مراسم سوگند صندلی ویژه ای اختصاص دادند. همچنین او اولین رییس جمهوری بود که با شلوار بلند کار خودش را آغاز کرد. پیش از آن شلوار مردانه به زحمت تا زیر زانو می رسید و معمولا ساق پا را با جوراب بلند می پوشاندند. اولین رییس جمهوری که با خودرو به مراسم رفت وارن هاردینگ بود در سال 1921 و اولین و آخرین رییس جمهوری هم که در فرودگاه سوگند خورد لیندون جانسون بود که بعد از ترور کندی، ناگهانی و پیش بینی نشده اداره امور ایالات متحده را به دست گرفت.

حاشیه جالب دیگر این که سال 1841 ویلیام هریسون وسط برف و کولاک، بیشتر از 2 ساعت برای جمعیتی حدود 10 هزار نفر سخنرانی کرد و بعد از آن بیماری ریوی اش تشدید شد و یک ماه بعد هم جانش را گرفت. ماجرایی که به نوعی به ضرب المثل تبدیل شد: طولانی ترین مراسم تحلیف، کوتاه ترین دوره ریاست جمهوری.

به جز این ماجرای عجیب، سرما چند بار دیگر هم بر فرایند اجرای مراسم سوگند اثر گذاشته است. مثلا روز دومین تحلیف رونالد ریگان آن قدر هوا سرد شده بود که مراسم را به داخل ساختمان منتقل کردند یا زمانی که یولیسیز گرانت سوگند می خورد نوشیدنی هایی که برای پذیرایی آماده کردند بود کمی یخ زدند. یک بار هم آفتاب برای برگزارکنندگان مشکل ایجاد کرد و آن هم سال 1961 بود که رابرت فراست تصمیم داشت به افتخار جان اف کندی یکی از سروده های خودش را از روی کاغذ بخواند. نور خورشید آن قدر زیاد بود که ضعف بینایی فراست را تشدید کرد و مانع شعرخوانی اش شد.

گذاشتن دست روی انجیل هم یکی از رسوم اصلی این مراسم است و البته چند بار هم، مثلا در اولین تحلیف تئودور روزولت انجیل دم دست نداشتند، چون سوگند او بعد از قتل ویلیام مک کینلی و بدون برنامه ریزی انجام می شد. یا فرانکلین پی یرس از گذاشتن دست روی کتاب مقدس طفره رفت و گفت: شاید نتوانم کاملا به سوگندی که می خورم پایبند بمانم. البته او آن موقع متاثر از مرگ تنها پسرش در تصادف قطار، در سوگ و بحران بود و شرایط روحی مناسبی نداشت.

حوادث جالب تاریخچه این مراسم به همین چند مورد محدود نمی گردد و می توان به حواشی دیگری مثل تصمیم تیم اجرایی جرج بوش که چاک نوریس را به مراسم بردند یا سخنرانی جیمز بوچانن که همان جا گفت فقط یک دوره رییس دولت خواهد بود (از همین ابتدا گفته باشم) هم اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 630

به "تاریخچه حواشی یک مراسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه حواشی یک مراسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید