این سبزی سلامت بدنتان را تضمین می کند

به گزارش زرین گراف، پیاز خواص و فواید بسیار زیادی دارد که در بیشتر غذا ها هم کاربرد دارد. این ریشه پرخاصیت، سرشار از مواد مغذی برای بدن می باشد که استفاده از آن برای سلامتی بسیار مفید می باشد. امروز در این مطلب، قصد داریم فواید استفاده از پیاز را بررسی کنیم.

این سبزی سلامت بدنتان را تضمین می کند

به گزارش خبرنگاران ، پیاز خواص و فواید بسیار زیادی دارد که در بیشتر غذا ها هم کاربرد دارد.

این ریشه پرخاصیت، سرشار از مواد مغذی برای بدن می باشد که استفاده از آن برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

امروز در این مطلب، قصد داریم فواید استفاده از پیاز را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

پیاز، این ریشه پُرخاصیت

پیاز از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است.

پیاز خام سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی مفید و آنتی اکسیدان است. با مصرف پیاز خام به صورت روزانه می توانید مواد مفید زیادی را به بدنتان برسانید.

پیاز یکی از قدیمی ترین سبزی ها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر شده است؛ در ادامه با فواید پیاز آشنا خواهید شد.

یک فنجان پیاز خام خرد شده حاوی 15 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 2 گرم پروتئین، 7گرم شکر، ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است و فاقد هرگونه چربی و کلسترول است.

میزان کالری 1 فنجان پیاز خام خرد شده 64 کالری است. در همین مقدار پیاز مقادیر کمی کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، فسفر، پتاسیم، آنتی اکسیدان های کوئرستین و گوگرد هم یافت می شود.

1. کاهش خطر سرطان

پیاز دارای تاثیرات ضد سرطان است که میزان احتمال پیدایش سرطان در روده را کاهش داده و به میزان قابل توجهی خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

سیر هم دارای ویژگی های مشابه است، بنابراین توصیه می کنیم پیاز و سیر هر دو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. بهبود سلامت چشم

گوگرد در پیاز، سلامتی لنز چشم را بهبود می بخشد. پیازتولید یک پروتیین به نام گلوتاتین را تحریک می کند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

سطوح بالاتر گلوتاتین به معنای کاهش خطر آب سیاه، انحطاط و آب مروارید است. سلنیوم در پیاز از ویتامین ایی در چشم حمایت می کند که از سلول ها چشم محافظت می کند.

3. تولید کلسترول خوب (HDL)

غالبا وقتی از این تاثیر شگفت آور پیاز بهره مند می شوید که آن را به صورت خام مصرف کنید، بنابراین این نکته را همیشه قبل از قرار دادن پیاز در رژیم غذایی تان به یاد بیاورید.

راه آسان برای کمک به افزایش سطح کلسترول خوب (و بنابراین، کاهش سطح کلسترول بد) گذاشتن چند تکه از آن روی غذا است. برای بهره مندی بیش تر از خواص پیاز می توانید چند قطره آب لیمو نیز روی آن بچکانید.

4. افزایش انرژی

فیبر در پیاز، گوارش را کاهش می دهد و سطح انرژی را ثابت نگه می دارد. انولین در سبزیجات به حفظ بنیه کمک می کند.

5. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

کورستین در پیاز باعث افزایش محتوای سلنیوم می شود. سلنیوم یک ماده معدنی است که میزان آن در پیاز بیش از سایر مواد غذایی است.

سلنیوم به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد ایمنی را تحریک می کند و از واکنش های ایمنی پیشگیری می کند.

6. کاهش التهاب و مبارزه با عفونت ها

فلاونوئید ها و ترکیباتی که عامل بو و مزه تند و تیز پیاز (خام) هستند، باعث کاهش التهاب، چه داخل بدن و چه خارج از آن، می شوند.

همان طور که احتمالا می دانید، التهاب یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن تان است؛ از این رو، ضروری است خوراکی هایی را که باعث کاهش التهاب می شوند (خوراکی هایی از قبیل چای سبز، یا بادام خام)، بیش از پیش در رژیم غذایی تان بگنجانید. به این ترتیب، یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی، تاثیر قوی آن در کاهش التهاب است.

7. بهبود سلامت قلب

فلاونوئید موجود در پیاز قرمز می تواند به سلامت قلب کمک کند. همچنین غنی ازسولفور هستند که می توانند به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

کوارستین موجود در پیاز همچنین پتانسیل مبارزه با بیماری های قلبی را دارد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که به سلامت قلب کمک می کند.

پیاز همچنین می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و این در نهایت به نفع قلب است.

8. بهبود سلامت جنسی

یکی از دارو های گیاهی است که در اوگاندا غربی برای مدیریت ناتوانی جنسی و اختلال عملکرد جنسی بکار می رود. خوردن آب پیاز با عسل به افزایش باروری در مردان کمک می کند.

9. تنظیم قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت

کروم یکی دیگر از مواد ارزشمند موجود در پیاز و خواص پیاز است که باعث تنظیم بهتر و پایدارتر قند خون می شود.

این مسئله در حفظ حساسیت طبیعی بدن در برابر انسولین و جلوگیری از دیابت، تنظیم اشتها و هم چنین جلوگیری از چاقی تاثیر مثبت دارد.

10. کاهش خطر بروز مسمومیت غذایی

پیاز دارای ترکیبات خاصی است که آنتی باکتریال هستند. در حقیقت بعد از بریدن پیاز آب آن خارج شده و بسکمک از انواع میکروارگانیسم هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند را از بین برده یا سرعت رشد آن ها را کم می کند.

11. سلامت استخوان

تاثیرات مفید پیاز برای سلامت استخوان ها تنها به میزان بالای کلسیم موجود در آن محدود نمی شود، بلکه هم چنین فلاونوئید های موجود در آن باعث می شوند کلسیم بتواند به سوی نقاطی خاص از بدن راه پیدا کند که بیش از سایر نقاط به آن نیاز دارند؛ بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی می توان به خاصیت جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

12. تسکین آسم، حساسیت ها و آرتروز

یکی از تاثیرات مفید و منحصربه فرد پیاز قرمز برای سلامتی (که آن چنان در پیاز سفید وجود ندارد) توانایی اش در بهبود شرایط افرادی است که به آسم، آرتروز و حساسیت مبتلا هستند.

این مسئله نیز به دلیل وجود خواص ضد التهابی در همه انواع پیاز است؛ ولی این خاصیت پیاز دلیل دیگر نیز دارد: ترکیبی به نام اونیونین A باعث فرو خواباندن فعالیت سلول های دستگاه ایمنی می شود و به این طریق بیماری های مذکور را بهبود می بخشد.

13. بهبود سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی

پیازحاوی سلنیوم است که عملکرد سیستم ایمنی را تحریک می کند. همچنین مواد معدنی از واکنش ایمنی بیش از حد جلوگیری می کند که می تواند اثرات مضر داشته باشد.

پیاز همچنین در روسیه داروی گیاهی محسوب و از آن ها برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود.

14. افزایش اثربخشی ویتامین C در بدن

پیاز سرشار از ویتامین C است، ولی نکته مهم تر این است که فرآیند فعال شدن ویتامین C و عملکرد آن را در بدن تسهیل و بهبود می دهد.

این خاصیت نه تنها باعث بهبود عملکرد ویتامین C موجود در خود پیاز می شود، بلکه عملکرد ویتامین C دریافتی از خوراکی های دیگر را نیز در بدن بهبود می بخشد.

این مسئله باعث بهبود شرایط دستگاه ایمنی، پوست، قابلیت ارتجاعی بافت ها، سطح انرژی بدن و شادابی تان می شود.

پژوهش هایی که در زمینه خواص پیاز برای سلامتی به عمل آمده اند، این مسئله را ثابت کرده اند که ویتامین C دریافتی از پیاز نسبت به ویتامین C موجود در دیگر منابع غذایی (مانند مرکبات) که از لحاظ نظری غنی تر هستند، مهم تر و کارآمدتر است.

15. بهبود شرایط خواب

هموسیستئین Homocysteine آمینو اسیدی است که در بدن و با شکستن پروتئین ساخته می شود. مقدار زیاد آن مانع تولیدهورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود که هر سه مسئول تثبیت روحیه، احساس خوب، اشتها و خواب هستند.

پیاز سرشار از فولاتاست که مانع تولید بیش از حد هموسیستئین می شود؛ بنابراین مصرف مقدار کافی فولات برای پیشگیری از شدید شدن افسردگی ضروری است.

کمبود فولات نیز منجر به خستگی و بروز مسائل رشد می شود. در کنار همه این مزایا خوردن روزانه پیاز هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی به شما حس خوبی می دهد.

16. کمک به درمان تب

پیاز می تواند به عنوان یک جز غذا برای درمان تب مصرف شود. هم چنین می تواند مانع از خونریزی بینی شود، با توجه به گاز طبیعی خود، می تواند به لخته خونی (خارجی) کمک کند.

17. بهبود سلامت دهان

پیاز حاوی (ترکیبات سولفور) است که به کاهش باکتری های مسبب پوسیدگی دندان کمک می کنند؛ و خوردن آن ها به صورت خام بهترین شکل ممکن است، چون آشپزی می تواند برخی از این ترکیبات مفید را از بین ببرد.

این سبزی غنی از ویتامین ث است که می تواند دندان را سالم نگه دارد، هم چنین معتقدند که پیاز می تواند درد دندان را تسکین دهد.

با این حال، تحقیقات کمتری در مورد این موضوع وجود دارد، اما یک عیب پیاز این است که آن ها می توانند باعث تنفس بدبو شوند.

در نتیجه دهان را بعد از مصرف پیاز به طور کامل بشویید، به خصوص اگر قرار است در جمعی حضور پیدا می کنید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 676

به "این سبزی سلامت بدنتان را تضمین می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سبزی سلامت بدنتان را تضمین می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید