اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

به گزارش زرین گراف، در شرایطی که کلانشهرهای کشور از جمله تهران زودتر از سال های قبل با آلودگی زیاد هوا روبرو شده اند که در تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی هوا بیشتر بر اعمال بعضی ممنوعیت ها تاکید شده است.

اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

به گزارش خبرنگاران آلودگی هوا امسال زودتر از سال های قبل و از اوایل آبان ماه گریبان مرکز را گرفت؛ به گونه ای که ایستگاه های متعدد کیفیت هوای مرکز، هوای ناسالم برای همه گروه ها را ثبت کردند. همین شرایط منجر به تشکیل نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود و جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی به وسیله پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس های درون شهری در سرانجامه های حمل و نقل از مصوبات این نشست بود.

در حالی این تصمیم گرفته شد که بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودروهای شخصی، اتوبوس ها و... در فراوری ذرات معلق 60 درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - هم در یک برنامه تلویزیونی به جلسه هفته گذشته با وزیر کشور اشاره می نماید و می گوید: احمد وحیدی به تمام استانداران ابلاغ کرد که اتوبوس ها در جا کار ننمایند.

او با بیان اینکه با توجه به آنالیز های اجرا شده اتوبوس ها بیشتر در حال توقف روشن هستند تا تردد، تاکید می نماید: در این شرایط درجا کار کردن اتوبوس سهم بالایی در آلودگی هوا دارد و بر اساس قانون، پلیس هدایت و رانندگی اتوبوس هایی که درجا کار می نمایند را می تواند جریمه نمایند.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، براساس قانون تا سرانجام برنامه ششم که سال آینده است، 60 درصد حمل و نقل باید حمل و نقل عمومی باشد این در حالیست که بر اساس گزارش وزارت کشور این اندازه در حال حاضر 37 درصد است و با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح می دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده نمایند اما این الگو باید عوض گردد.

تجریشی اضافه می نماید: قرار بود تا آخر امسال 9000 اتوبوس در تهران داشته باشیم این در حالیست که کل اتوبوس های در حال تردد در مرکز به 4000 دستگاه هم نمی رسسد.

بهزاد اشجعی - عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها - نیز دلیل افزایش غلظت آلاینده ها طی سه سال اخیر را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا می داند و به خبرنگاران می گوید: تا سال 97 که راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلت ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت فراوری موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 95 و الزام انجام معاینه فنی انجام می شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده ها بودیم اما پس از سال 97 که این اقدامات و راهکارها رها شد و دیگر به درستی اجرایی نشدند سال به سال شاهد آلوده تر شدن هوای تهران بوده ایم.

در حالی کشورمان از نظر نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی با چالش هایی روبرو است که وسایل نقلیه فرسوده و فاقد معاینه فنی نقش مهمی در فراوری آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند. این آلاینده مهمترین دلیل آلودگی هوا در ماه های سرد سال و یکی از خطرناک ترین آلاینده های موجود در هوا است و می تواند بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کند و در روبروه طولانی مدت سبب بروز حملات قلبی و ابتلا به آسم گردد.

در شرایطی که آلودگی هوا بر تشدید شیوع ویروس کرونا نیز موثر است، انتظار می رود که دولت سیزدهم عزم جدی تری در اجرای قانون هوای پاک داشته باشد و 21 دستگاه اجرایی نام برده شده از آن ها در این قانون، به وظایف خود از جمله بهبود کیفیت سوخت، ضرورت انجام معاینه فنی، ارتقای استاندارد خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده های هوا به وسیله واحدهای صنعتی، فراوریی، خدماتی عمل نمایند تا بیش از این از تبعات آلودگی هوا آسیب نبینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1075

به "اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید