اطلاعات مهمی که گزارش 12ماهه شرکت ها به سهامداران می دهد

به گزارش زرین گراف، خبرنگاران : کارشناس بازار سرمایه گفت: صنایعی مانند معدن، پالایشی، پتروشیمی، فولاد، سیمان باید سودهای خوبی را در گزارش های سالیانه خود اعلام کنند.

اطلاعات مهمی که گزارش 12ماهه شرکت ها به سهامداران می دهد

به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد جان جان کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که گزارش 12 ماه شرکت ها دارای چه اطلاعات است؟ خاطرنشان کرد: هیات مدیره شرکت هایی که مجامع آنها برگزار می شود، باید گزارش دوازده ماه ای را از شرایط اقتصادی شرکت ارائه دهند.

وی اظهار کرد: صنایعی مثل معدن، پالایشی، پتروشیمی، فولاد، سیمان به نظر می آید سود خوبی داشته باشند و باید سودهای خوبی را در گزارش های خود اعلام کنند، در واقع سودی که در گزارش های 12 ماه باشد قطعا می تواند، نظر فعالان بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا صنایعی مثل معدن، پالایشی، پتروشیمی، فولادی، سیمانی سود خوبی را گزارش می کنند؟ اظهار کرد:اول اینکه این گزارش ها،شرح حال کاملی از تمامی صورت های اقتصادی و سود و زیان، فروش و خریدها و سرمایه گذاری های شرکت است البته مورد آخر به شرط این که سرمایه گذاری در شرکت اجرا شده باشد.

جان جان شرح داد: با مشاهده گزاش 12 ماهه شرکت ها می توان رشد سود سالیانه شرکت ها را استخراج کرد و رشد را از جهت ارزش بازار و از ارزش فروش، حاشیه سود و هزینه تمام شده شرکت ها می توان بررسی کرد.

وی شرح داد: روی این گزارش ها می توان پیشرفت شرکت ها را نسبت به سال گذشته لمس کرد، این گزارش ها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند، برای مثال وقتی سهامداران می بینند که حاشیه سود یک شرکت از 12 % به 22% یا برعکس تغییر پیدا کرده است، به اطلاعات ارزشمندی برای تصمیم گیری دست پیدا می کنند، برای مثال فروش شرکتی نسبت به سال گذشته 40 % افزایش پیدا کرده است.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزشمندی این گزارش ها گفت: این گزارش ها ارزشمند است زیرا سهامداران می تواند ببیند شرکتی به لحاظ دلاری محصولاتش را 40 % گران تر می فروشند،چقدر سود می کند سپس براساس همین اطلاعات سرمایه گذاران تصمیم گیری می کنند،به نام مثال شرکتی در سال 99 با شرایط نا مساعد اقتصادی توانسته است اندازه قابل توجهی سود داشته باشد، پس در سال 1400 هم با این نرخ رشد می تواند، سود داشته باشد.

وی افزود: با دیدن این گزارش ها می توان سود شرکت ها را پیش بینی کرد و می توان گفت p/e شرکت ها مثبت است و افراد با دید 2 یا 3 ساله به خرید یا فروش سهام آن شرکت ها اقدام می کنند، و زمانی که به خرید سهام دست می زنند، سهام دار آن شرکت می شود.

جان جان در پاسخ به این پرسش که آیا تمامی افراد می توانند از این گزارش ها استفاده کنند و یا استفاده از این گزارش ها احتیاجمند تحلیل و اطلاعات خاصی است؟، خاطرنشان کرد: افراد عادی نمی توانند از این اطلاعات استفاده کنند، البته بعضی از افراد که دارای تجربه هستند تا حدودی می توانند، با استفاده از تجربیشان به نتایجی برسند، ولی در کل تحلیل این گزارش ها احتیاج به سواد اقتصادی دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 908

به "اطلاعات مهمی که گزارش 12ماهه شرکت ها به سهامداران می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات مهمی که گزارش 12ماهه شرکت ها به سهامداران می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید